خطیب‌زاده: گزارش آژانس را قبول نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کردند که ما به هیچ وجه نه این گزارش و نه اقدام این سه کشور اروپایی به همراه آمریکا که برخلاف دیپلماسی است را قبول نداریم.

خطیب‌زاده: گزارش آژانس را قبول نداریم

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلویزیونی، در خصوص برگزاری نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و احتمال صدور قطعنامه علیه کشورمان، گفت: همانطور که می‌دانید نشست فصلی شورای حکام آژانس در حال برگزاری است و چند روزی نیز ادامه خواهد داشت. به صورت معمول دو موضوع پادمانی مربوط به ایران و گزارش اجرای برجام که به صورت فصلی ارائه می‌شود در دستورکار بوده است. البته موضوعات دیگری هم در دستورکار است.

وی افزود: متاسفانه مدیرکل آژانس گزارشی را به صورت شتاب‌زده ارائه کرد که قبل از انتشار در پارلمان اروپا نیز همین موارد را قبلاً یک بار دیگر گفته بود و اتفاقاً همان موقع، جمهوری اسلامی ایران موضع گرفت و اعلام کرد که با توجه به این‌که هنوز دور سوم رایزنی‌ها انجام نشده است، این جمع بندی مدیرکل در پارلمان اروپا حاکی از این است که انگار از قبل تصمیمی گرفته شده که گزارش جهت گیری خاصی را داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: گفته شده این گزارش دقیق نیست و صریح و روشن گفتیم که این گزارش به تمامی اقدامات و پاسخ‌هایی که ایران با دقت و به صورت فنی ارائه کرده است، بی اعتناست و دقیق نیست.

وی افزود: از پنجم مارس ۲۰۲۲ و نیمه اسفند تا امروز سه دور نشست داشتیم و یک بار هم به صورت مکتوب نظرات و پاسخ‌های خود را ارائه کردیم. البته این گزارش علاوه بر اینکه دقیق نیست و بی اعتنا به اقدامات ایران است، سعی دارد یک روایت شاذ و بعیدی را در خصوص برنامه‌های ما جا بیندازد که بیشتر بر اساس موارد ادعایی است که معلوم است رد پای رژیم جعلی صهیونیستی در آن وجود دارد.

خطیب‌زاده تاکید کرد: وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده که ما به هیچ وجه نه این گزارش و نه اقدام این سه کشور اروپایی به همراه آمریکا که برخلاف دیپلماسی و آنچه در جریان است تلاش می‌کنند قطعنامه‌ای را ارائه کنند، را قبول نداریم. ما نه تنها این قطعنامه را سازنده نمی‌دانیم بلکه تصور ما این است که هم در مسیر کل همکاری‌های ما با آژانس و هم مذاکرات ما اثرات منفی خواهد داشت و بانیان این قطعنامه باید بدانند هر چقدر هم این قطعنامه را شکلی معرفی کنند از نظر ما مردود است.

وی در ادامه گفت: از همه اعضای شورای حکام خواستیم مراقب نیات رژیم صهیونیستی و بانیان قطعنامه باشند و به این قطعنامه رای منفی دهند تا پنجره‌ای که ایران برای دیپلماسی ایجاد کرده در مسیر خودش باز بماند./ مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 24361

ارسال نظر