در نشست کمیسیون امنیت‌ ملی با باقری چه گذشت؟

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس نشست عصر امروز این کمیسیون با رئیس تیم مذاکره کننده برجامی کشورمان را تشریح کرد.

در نشست کمیسیون امنیت‌ ملی با باقری چه گذشت؟

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس نشست عصر امروز این کمیسیون با رئیس تیم مذاکره کننده برجامی کشورمان را تشریح کرد.

به گزارش عرشه آنلاین، محمود عباس‌زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست عصر امروز این کمیسیون با حضور علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان با طرف‌های غربی برجام، گفت: در این جلسه نمایندگان دغدغه‌های خود و سوالاتی که درباره مذاکرات داشتند را مطرح و آقای باقری نیز به آنها پاسخ دادند.

وی با بیان اینکه آقای باقری گزارش مفصلی از مذاکرات وین به نمایندگان ارائه کرد، افزود: جمع‌بندی این نشست این بود که  مذاکره وین  تا آخرین مرحله کاملا منطقی و در چارچوب خطوط قرمز و منافع ایران پیش رفته است.

نماینده مشکین‌شهر در مجلس با اعلام اینکه طبق گزارشاتی که آقای باقری به اعضای کمیسیون ارائه کرد مشخص شد برروی بیش از حدود ۸۰ درصد موارد اختلافی  توافق شفاهی حاصل شده است، افزود: با توجه به نگرانی ‌های که جمهوری اسلامی از نقض عهدهای که طرف‌های غربی به ویژه آمریکایی‌ها داشتند خواستار این شده که تکلیف ۶ مورد موارد اختلافی که باقی مانده نیز مشخص شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید براینکه طرف‌های غربی به ویژه آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا ساختار تحریم‌ها حفظ شود،  تصریح کرد:برداشت‌مان این است  آن‌ها برای کسب امتیاز بیشتر این کارها را می‌کنند؛ زیرا بر اساس داده‌های نیاز غربی‌ها به ویژه آمریکا برای توافق بیشتر از نیاز ما به توافق است.

مشکینی تاکید کرد: توافق دور از دسترس نیست ما به دنبال نتیجه بهتر برای کشور و مردم هستیم به شرط آن که طرف مقابل جدیت و شفافیت را داشته باشد که تاکنون این جدیت را نشان نداده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امروز توپ در زمین آمریکاست و باید آن ها از زیاده خواهی های خودشان کوتاه بیایند و اگر از زیاده خواهی ها کوتاه بیایند توافق صورت گرفته خواهد شد و به قول معروف حتی می شود ظرف ۴ ساعت آینده توافق کرد.

وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس نیز در تشریح جلسه امروز این کمیسیون، اظهار داشت: کمیسیون امنیت ملی در راستای وظایف ذاتی خود و شأن نظارتی، دستگاه‌هایی را که در حوزه کاری این کمیسیون قرار دارند را جهت ارائه گزارش بر اساس یک برنامه‌ریزی به کمیسیون دعوت می‌کند و در مسیر بهتر انجام شدن مأموریت‌های آن دستگاه، رهنمودهای لازم را به مسئولین دستگاه ارائه می‌کند و از جمله مواردی که کمیسیون به صورت دقیق و مستمر در خصوص آن تشکیل جلسه می‌دهد، بحث مذاکرات هسته‌ای و برجام است.

وی افزود: پیش از آغاز سال جاری وقفه‌ای در مذاکرات ایجاد شد و آمریکایی‌ها مجدداً بدعهدی کرده و به گفته‌های قبلی خود در همین مذاکرات پشت کردند و به همین خاطر شکل قبلی مذاکرات از بین رفت و بعد از آن ترک وین اتفاق افتاد. در ادامه مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا آقای مورا ۲ بار به ایران آمد و گفت‌وگوهای تلفنی را نیز با مسئولین کشورمان در جهت اتصال دوباره مذاکره‌کنندگان وین انجام داد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: آنچه که واقعی و عینی است در مذاکرات وین، مذاکره بین ایران و آمریکا است البته این مذاکره به صورت چهره به چهره و حضوری نیست و در کنار مذاکرات طرف ایرانی با ۱+۴ به صورت (none paper)و غیررسمی در حال انجام است و در نهایت ما در ۲ موضوع اصلی با آمریکایی‌ها به مشکل برخوردیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: یکی از این موضوعات اختلافی موضوع تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که آنها این نهاد را در زمره سازمان‌های تروریستی قرار دادند و یکی هم لیستی که مربوط به تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی است و در این دو موضوع ما در وین اختلافاتی با آمریکایی‌ها داشتیم و امروز آقای باقری نیز توضیحاتی را به ما ارائه کردند.

وی در خصوص هدف سفر انریکه مورا مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا به کشورمان گفت: آقای باقری در جلسه امروز توضیحاتی در خصوص اهداف سفر آقای مورا اظهار داشتند؛ فرستاده اتحادیه اروپا سعی بر این دارد طرف آمریکایی و ایرانی را به یکدیگر نزدیک کند اما بدون شک ما آنچه که باید انجام می‌شد را به آقای مورا انتقال دادیم و امیدواریم آقای مورا نیز به درستی نظرات ما را به طرف آمریکایی منتقل کند.

وی تأکید کرد: ما مذاکره برای مذاکره را نمی‌پذیریم و به دنبال فرسایشی شدن روند این مذاکرات نیستیم و به دنبال به نتیجه رسیدن مذاکرات وین هستیم و جمهوری اسلامی همیشه صادقانه رفتار کرده و به تعهدات خود عمل نموده و حالا طرف آمریکایی است که باید صداقت نشان داده و خسارتی که به جمهوری اسلامی پس از خروج یک طرفه از برجام وارد کرده را جبران نماید.

جلال زاده گفت: اعضای کمیسیون سوالاتی را از مذاکره کننده ارشد کشورمان مطرح نموده و ایشان نیز پاسخ‌هایی را ارائه کردند و تحلیل‌های اعضای کمیسیون را در بسیاری از مواقع پذیرفتند و امیدواریم در ادامه مذاکراتی که به شکل سفرهای مذاکره کنندگان اروپایی به ایران در حال انجام است، به کار بگیرند.

وی در پایان تصریح کرد: نگاه آقای باقری این است که مذاکرات ادامه دارد و سفرهای آقای مورا به تهران و نامه‌نگاری‌ها به منزله ادامه مذاکرات است و موضوع به بن‌بست رسیدن مذاکرات را وارد نمی‌دانستند.

منبع: تسنیم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 22056

ارسال نظر