ایران در معرض اخراج از سازمان‌های بین‌المللی!

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایران به‌ دلیل عدم پرداخت حق عضویت در معرض اخراج از سازمان‌های بین‌المللی است.

ایران در معرض اخراج از سازمان‌های بین‌المللی!

پیمان صالحی در نشست تخصصی دیپلماسی علم و فناوری؛ فرصت‌ها، چالش ها و راهکارها که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با تاکید بر اینکه ایران هرگز از دانشمندان برای چانه زنی استفاده نکرده است، اظهار داشت: دانشمندان کشور، کرسی‌های بین المللی را با زحمت دریافت کرده‌اند؛ پیشنهاد می‌شود وزارت امور خارجه کرسی‌های علمی را در سازمان‌ های بین المللی ایجاد کند تا دانشمندان ما بتوانند این کرسی ها را اشغال کنند.

صالحی به برگزاری اولین نشست کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه در ایران در ۳.۵ سال قبل اشاره کرد و گفت: در آن زمان من رئیس این کمیسیون بودم و ۵۶ کشور عضو به ایران آمدند ولی من اجازه دریافت و ارسال ایمیل نداشتم و به عنوان نمونه برای دریافت یک ایمیل سه روز زمان برد تا اجازه لازم صادر شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم تاکید کرد: تا زمانی که این جو امنیتی در دیپلماسی علمی برداشته نشود، راه به جایی نمی بریم. درخواست دارم مسوولان به مدیران علم و فناوری کشور اعتماد داشته باشند.

صالحی ضمن هشدار به مسوولان تاکید کرد: ایران به شدت در معرض اخراج از سازمان های بین المللی همچون سرن، سزامی و توآس است و این موضوع منوط به سال‌های اخیر نمی شود. به دلیل پرداخت نشدن حق عضویت پنج میلیارد دلاری در حال اخراج هستیم.

صالحی ادامه داد: ما در یونسکو جایزه اخلاق به نام ابن سینا را به ثبت رساندیم، ولی حق عضویت خودمان را پرداخت نکردیم و به تدریج سایر کشورها این جایزه را به نام خود ثبت می کنند.

وی یادآور شد: از سوی دیگر ما هر سال به کامستک حق عضویت می دهیم، ولی از آن بهره ای نمی بریم./ ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 20069

ارسال نظر