سفر مهم امیر قطر به ایران | بن‌بست مذاکرات برجام شکسته می‌شود؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی حاکم قطر که قرار است فردا به تهران سفر کند به خاطر شکستن بن بست مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۴ وین خواهد بود.

سفر مهم امیر قطر به ایران | بن‌بست مذاکرات برجام شکسته می‌شود؟

حضور غیر منتظره بشار اسد در تهران و همچنن امیر قطر که فردا به کشورمان سفر خواهد کرد دو سفر دیپلماتیک بسیار مهم در هفته جاری هستند که حتما نتایج آنها می تواند تاثیرات قابل توجهی در تحولات آینده منتقه داشته باشد.

رهبر انقلاب در دیدار بشار اسد با اشاره به موفقیت‌های بزرگ سوریه در میادین سیاسی و نظامی گفتند: سوریه امروز، سوریه قبل از جنگ نیست، اگرچه آن زمان خرابی‌ها نبود اما احترام و اعتبار سوریه اکنون بسیار بیشتر از گذشته است و همه به این کشور به‌عنوان یک قدرت نگاه می‌کنند. ایشان همچنین مقاومت و ایستادگی ملت و نظام سوریه و پیروزی در یک جنگ بین‌المللی را زمینه‌ساز افزایش اعتبار و سرافرازی سوریه دانستند و تأکید کردند: با توجه به روحیه و نشاط و اراده بالا در شخص رئیس‌جمهور و دولت ایران برای گسترش همکاری‌ها با سوریه، باید تلاش کرد روابط دو کشور بیش از گذشته ارتقاء یابد.

رئیس‌جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه مقاومت ملت سوریه در مقابله با تروریسم و تکفیر ستودنی است، اظهار داشت: آنچه آینده منطقه و فلسطین را رقم می‌زند، میزهای مذاکره و قراردادهایی مثل «اسلو» و «کمپ دیوید» و «معامله قرن» نیست، بلکه مقاومت ملت‌ها تعیین‌کننده نظم جدید منطقه‌ای است.

این سخنان مهم رهبر انقلاب و نیز رئیس جمهوری کشورمان در دیدار با بشار اسد در روزهایی که رژیم صهیونستی در حال انجام جنایات خشونت بار است حتما معنا دار خواهد بود.

در همین زمینه حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه هم معتقد است «از آنجاکه منطقه و به ویژه اراضی ثانی از ۳ هفته گذشته شاهد یک انتفاضه خونین بوده و درگیری‌های خشونت‌آمیزی در این اراضی فلسطین آغاز شده، احتمال می‌رود که محور مقاومت در آینده به دنبال تقابل با تهاجمات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین باشد.» او همچنین در مورد سفر امیر قطر هم به همشهری آنلاین می گوید:« از سوی دیگر نیز سفری که در انتظار مهمان آن هستیم، قطعا از جنس گفت‌وگو درباره مذاکرات وین و برجام خواهد بود و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی حاکم  قطر، به خاطر شکستن بن بست مذاکرات  ایران و کشورهای ۱+۴ در وین قرار است به تهران سفر می کند.»

متن کامل گفت وگوی حسن‌ هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه را بخوانید.

سفر غیرمنتظره بشار اسد با توجه به اقداماتی و جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در فلسطین چه معنایی دارد؟

سفر آقای بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به تهران که یک سفر ناگهانی بود، در چهارچوب شرایط منطقه و آغاز یک انتفاضه جدید در اراضی ثانی است که قطعا در آینده تاثیر خود را روی رخدادهای منطقه خواهد گذاشت. این سفر در حقیقت برای رایزنی پیرامون احتمال گسترش انتفاضه فلسطین به محور مقاومت است. این سفر در این چهارچوب برای رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. از آنجایی که منطقه و به ویژه اراضی ثانی از ۳ هفته گذشته شاهد یک انتفاضه خونین بوده و درگیری‌های خشونت‌آمیزی در این اراضی فلسطین آغاز شده، احتمال می‌رود که محور مقاومت در آینده به دنبال تقابل با تهاجمات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین باشد.

همچنین مردم فلسطین درآینده نزدیک از ساز وکارهای جدیدی برای  تقابل میدانی با رژیم صهیونیستی استفاده خواهند کرد. طبیعتا این جنگ در اراضی اشغالی ممکن است منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.

آیا بشار اسد تنها به دلیل گفت‌وگو پیرامون مسائل فلسطین و رژیم صهیونستی به ایران سفر کرده یا موضوعات دیگری هم از دلایل این سفر هستند؟

موضوع دیگر که در جریان آقای بشار اسد به تهران مورد بحث قرار گرفت، مسئله خروج سوریه از بحران ۱۱ ساله این کشور است. از آنجاکه بیش از ۹۵ درصد  از اراضی سوریه  از اشغال گروهک‌های تروریستی خارج شده، اکنون سوریه وارد یک مرحله جدید شده است. خسارت‌های موجود در سوریه حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد شده، سوریه احتمالا وارد فاز بازسازی این کشور خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران با داشتن تجربه‌ در زمینه بازسازی شهرها این آمادگی را دارد که در این باره به دولت سوریه کمک کند.

بنابراین مسائل مهم منطقه‌ای روابط سوریه و کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس و همچنین عادی سازی رابطه بین کشورهای حوزه خلیج‌فارس با رژیم صهیونیستی که طبیعتا به تحریف محور مقاومت منجر خواهد شد، در مدار بحث وگفت وگوی آقای بشار اسد با مقامات ایرانی بوده است.

به گفته یکی از رسانه‌های غربی، امیر قطر در سفری که انتظار می‌رود برای احیای برجام و امنیت انرژی در اروپا باشد در روزهای آتی از ایران، آلمان، انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی بازدید خواهد کرد، تحلیل شما از این سفر چیست؟

سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی حاکم  قطر که قرار است فردا به تهران سفر کند به خاطر شکستن بن بست مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۴ وین خواهد بود و ایشان حتما برای این موضوع  پای به عرصه خواهد گذاشت. از آنجاکه طی هفته‌های اخیر روند مذاکرات بین ایران و کشورهای ۱+۴ در وین با مشکلاتی مواجه شده است، بنابراین امیر قطر که رابطه نزدیکی با دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا دارد، سعی خواهد کرد این فضا را بشکند و خروجی  قابل قبولی از مذاکرات وین به دست آورد. به همین دلیل با سفر بشار اسد و نیز سفر امیر قطر به کشورمان، احتمالا فصل جدیدی در مناسبت‌های کشورهای عربی و همچنین مذاکرات ایران و کشورهای۱+۴ آغاز خواهد شد.

پس باید در انتظار خبر های خاص در نتیجه  سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی به تهران باشیم؟

بله! قطر به لحاظ رابطه با آمریکا و غرب جایگاه ممتازی دارد. در گذشته  قطر نقش بسیار مهمی در نزدیکی دیدگاه‌های ایران و کشورهای غربی و ایران و آمریکا ایفا کرده و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی به دلیل ارتباط نزدیکی که با شخص جو بایدن دارد قطعا حامل پیامی از سوی آمریکا به ایران و در مقابل رساندن نقطه نظرات ایران را در خصوص حل مشکلات فی‌مابین و لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران به آمریکایی‌ها و کشورهای غربی می تواند نقش مهمی ایفا کند.

گفته شده که یکی از محورهای گفت‌وگوها مسئله گاز طبیعی و امنیت انرژی در بخش اروپایی این سفر است، اهمیت طرح این موضوع چیست؟

از آنجایی که روسیه درگیر بحران اوکراین است و کشورهای اروپایی  نگران صادرات گاز روسیه به اروپا هستند. مسئله تامین انرژی کشورهای غربی و همچین حفظ امنیت انتقال انرژی از خلیج فارس به کشورهای اروپایی هم در مدار توجه شیخ تمیم بن حمد آل ثانی خواهد بود که این مسئله هم در رابطه با مسائل جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

پیام مهم این دوسفر در این زمان خاص به دیگر کشورهای منطقه چیست؟

اکنون جمهوری اسلامی ایران با توجه به جایگاهش در منطقه و نقشی که در حل مشکلات منطقه دارد، در حقیقت به عنوان محوری‌ترین کشور منطقه برای حل بحران‌ها تلقی می‌شود. دیدار رهبران دو کشور جهان عرب، رئیس‌جمهور سوریه و امیر قطر نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی‌ ایران از اهمیت ژئوپلوتیکی بالایی در منطقه برخوردار است./ همشهری آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 20060

ارسال نظر