سهمیه یارانه ای نان چقدر است؟

نماینده مردم نیشابور گفت: کسی که تا 21 نان در ماه خریداری کند، مشمول پرداخت یارانه می‌شود یعنی به این شکل که شما کارت را می‌کشید و اگر زیر سقف ۲۱ عدد نان سنگک برای هر نفر در ماه خرید کنید، صرفا همین قیمت فعلی از کارت شما کسر می‌شود و ما بقی را دولت به نانوایی‌ها پرداخت می‌کند.

سهمیه یارانه ای نان چقدر است؟

نماینده مردم نیشابور گفت: کسی که تا ۲۱ نان در ماه خریداری کند، مشمول پرداخت یارانه می‌شود یعنی به این شکل که شما کارت را  می‌کشید و اگر زیر سقف ۲۱ عدد نان سنگک برای هر نفر در ماه خرید کنید، صرفا همین قیمت فعلی از کارت شما کسر می‌شود و ما بقی را دولت به نانوایی‌ها پرداخت می‌کند.

به گزارش عرشه آنلاین، نماینده مردم نیشابور می‌گوید که طرح نان دولت همچنان ابهام دارد از جمله آنکه چرا از نان شروع شده و مثلا از روغن، نهاده دامی یا فولاد شروع نشده است؟ مدل و الگوی حذف ارز ترجیحی چگونه است؟ از چه کالایی شروع می‌شود؟ آیا اولویت بندی شده یه به صورت همزمان است؟ آیا الگوی مصرف برای هرکدام از این کالاها تعریف شده؟ آن سطحی را دولت تقبل می‌کند که در قالب یارانه افزایش قیمت را جبران کند در مورد نان و سیار اقلام، چه قدر است؟

احسان ارکانی درخصوص نتیجه جلسه شورای هماهنگی اقتصادی اجماع دولت و مجلس، گفت: «امروز صبح در مجلس با وزرای جهاد کشاورزی و اقتصاد جلسه داشتیم و قرار بود در این خصوص توضیحاتی دهند. شب گذشته هم جلسه بود و آقای قالیباف درباره محتوای آن توضیحاتی ارائه دادند. آنچه در کل صحبت‌های امروز بررسی کردیم، نکته جدیدی برای ما در مجلس اضافه نشد. در واقع وزیر جهاد کشاورزی گزارش دادند و می‌خواستند با تحلیل اینکه با توجه به جنگ اوکراین، واردات گندم و غلات مشکل‌ساز شده است و همچنین ارزان بودن قیمت آرد در ایران، به دلیل اینکه با ارز ترجیحی تهیه می‌شود و تفاوتی که این قیمت با قیمت آرد در کشورهای همسایه دارد، می‌خواستند این را جا بیاندازند و تایید کنند که ما ناگزیریم که به سمت حذف ارز ترجیحی گندم یا همان یارانه پنهان نان برویم.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه تاکید کرد: «اما نکته این است که ما در مجلس بهتر از این دوستان در جریان هستیم که یارانه‌های پنهان باید حذف شود و ارز ترجیحی هم با توجه به مسائل و مشکلات و رانت‌هایی که در آن نهفته است، باید حذف شود و مابه التفاوت قیمت جدید که قیمت آزاد یا گران شده است هم در قالب یارانه و کارت اعتباری به همه مردم بازگردد. این مهم را همه ما می‌دانیم اما الان بحث این است که روش و اجرای حذف ارز ترجیحی چگونه است؟»

ارکانی افزود: «صحبت‌هایی که نمایندگان در اعتراض و انتقاد به این موضوع داشتند این بود که مثلا آیا دولت نمی‌داند که در سبد اقلام مشمول ارز ترجیحی حساس‌ترین کالا، نان بوده است؟ چرا از نان شروع شده و مثلا از روغن، نهاده دامی یا فولاد شروع نشده است؟ مدل و الگوی حذف ارز ترجیحی چگونه است؟ از چه کالایی شروع می‌شود؟ آیا اولویت بندی شده یه به صورت همزمان است؟ آیا الگوی مصرف برای هرکدام از این کالاها تعریف شده؟ آن سطحی را دولت تقبل می‌کند که در قالب یارانه افزایش قیمت را جبران کند در مورد نان و سیار اقلام، چه قدر است؟»

این نماینده مجلس درباره نامشخص بودن قیمت نان بعد از حذف ارز ترجیحی، عنوان کرد: «هنوز قیمت آزاد شده جدید مشخص نیست که چه قدر برآورد شده است. الان بحث می‌شود که فرضا بعد از آزادسازی قیمت آرد، یک دانه نان سنگک که اکنون حدود هزار و ۵۰۰ تومان است، حداقل تا حدود هفت هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. همینطور در مورد سایر نان‌ها هم مشخص نیست که این اعداد و ارقام و تخمین‌ها را وزارت اقتصاد و جهاد کشاورزی‌ تایید می‌کنند یا خیر؟»

ارکانی در ادامه ابهام طرح دولت برای نان سنتی، عنوان کرد: «از جمله موارد دیگری که مبهم است این است که مشخص نیست مازاد بر آن مقدار تا چه عددی باید آزاد محاسبه شود؟ چه قدر در قالب الگوی مصرف یارانه پرداخت می‌شود؟ و یا یارانه به چند نفر باید پرداخت شود؟ مثلا در صحبت‌های آقایان ساداتی‌نژاد و همچنین خاندوزی این نکته مطرح شد که در مورد نان برنامه این است که یارانه نان را به همه ۸۵ میلیون نفر دهیم این در حالی‌ست که تعداد یارانه بگیران۶۰ میلیون نفر هستند و گفتند که بین نان و سایر کالاها تفاوت قائل ‌شویم و همه ۸۵ میلیون نفر یارانه دریافت کنند و سایر کالاها همان ۶۰ میلیون نفر یارانه را دریافت کنند.»

وی ضمن بیان اینکه در مورد تاریخ شروع و نحوه اجرای این طرح همچنان مبهم است و پاسخی داده نشده است، گفت: «اطلاعات جدید و مشخصی به دستمان نیامده است و امیدواریم ظرف روزهای آینده اطلاعات کامل‌تری دریافت کنیم. البته قرار بود مجلس امروز در خدمت معاون اول رئیس جمهور باشد که آقای قالیباف اعلام کردند که با توجه به اشتغال ایشان در کارگروه‌های اقتصادی، عذر خواهی کردند و نتوانستند حضور پیدا کنند.»

نماینده مردم نیشابور در پاسخ به این پرسش که آیا میزان سرانه هر فرد مشخص شده یا خیر، گفت: «در گفت و گوی پیشین همان هفت دهم نان سنگکی که عنوان کردم، در واقع می‌شود هر ماه ۲۱ عدد نان سنگک برای هر نفر به عنوان الگو تعریف شده است. البته این شنیده غیر رسمی ماست که این الگو را به عنوان مصرف سرانه در نظر گرفتند. کسی تا این سهم در ماه نان خریداری کند، مشمول پرداخت یارانه می‌شود یعنی به این شکل که شما کارت را می‌کشید و اگر زیر سقف ۲۱ عدد نان سنگک برای هر نفر در ماه خرید کنید، صرفا همین قیمت فعلی از کارت شما کسر می‌شود و ما بقی را دولت به نانوایی‌ها پرداخت می‌کند.آن قیمت جدید گران شده و مازاد بر آن را از حساب شما کسر می‌کنند.»

ارکانی در پایان بیان کرد: «این‌ها همه توضیحات آقایان است که ما می‌دانیم اما الان عدد و رقم و تاریخ اهمیت دارد که هیچکدام داده نشده است. بدین معنا که تاریخ شروع طرح، تاریخ واریز اولین یارانه، عدد الگوی مصرف نان، تعداد یارانه بگیران نان، قیمت تمام شده از آزادسازی یا کل یارانه‌ای که در قالب پرداخت اعتباری در کارت به افراد پرداخت می‌شود، هیچکدام مشخص نیست.»

منبع: انتخاب

دیگر رسانه ها

کدخبر: 19988

ارسال نظر