خبر غیرمنتظره از مذاکرات ایران و عربستان

یک منبع بلندپایه در وزارت خارجه ایران در گفتگو با الجریده تایید کرد که پس از پنجمین دور رسمی مذاکرات ایران و عربستان سعود با میانجیگری مصطفی الکاظمی در بغداد، دیدارها و تماس هایی بین دو طرف به طور گسترده در سطح کارشناسان دیپلماتیک در بغداد و مسقط، در حال انجام است.

خبر غیرمنتظره از مذاکرات ایران و عربستان

یک منبع بلندپایه در وزارت خارجه ایران در گفتگو با الجریده تایید کرد که پس از پنجمین دور رسمی مذاکرات ایران و عربستان سعود با میانجیگری مصطفی الکاظمی در بغداد، دیدارها و تماس هایی بین دو طرف به طور گسترده در سطح کارشناسان دیپلماتیک در بغداد و مسقط، در حال انجام است. هدف از این تماس ها رفع همه موانع و اختلافات دو کشور و دستیابی به یک تفاهم برای برگزاری دور ششم مذاکرات در سطح وزیران امور خارجه دو هفته بعد از تعطیلات عید فطر، است.

این منبع خوش‌بینی خود را ناشی از گزارش‌های دریافتی از سوی کارشناسان دانست که تأیید می‌کند این دیدارها بسیار مثبت بوده و تفاهم برای رسیدگی به بخش عمده‌ای از موضوعات اختلافی بین دو کشور به دست آمده است. انتظار می رود در اولین دیدار وزرای خارجه دو کشور برای بازگشایی سفارتخانه ها به منظور افزایش سرعت ارتباطات و همچنین تسهیل سفر حجاج ایرانی به عربستان، تصمیم گیری شود.

اما وی انتظار داشت که بازگشت روابط دیپلماتیک با افتتاح کنسولگری و در سطح کاردار انجام شود و خاطرنشان کرد که ایرانی ها خواستار بازگشایی سفارتخانه ها در سطح سفیرِ تام الاختیار برای مذاکرات مستقیم، هستند.

این منبع که موضوع احیای روابط بین دو طرف را دنبال می کند، با بیان اینکه تغییر محسوسی در موضع عربستان پس از آغاز جنگ اوکراین رخ داد، گفت: توافق علنی بین دو کشور ممکن است پروتکلی(تشریفاتی) باشد، اما در واقع کمیته های کارشناسی در حال کار بر روی یافتن فرمولی برای تفاهم در مورد همه مسائل مهم و ترسیم خطوط قرمز بین دو کشور در مورد همه موضوعات مورد مناقشه در یمن، عراق، سوریه، لبنان و افغانستان هستند.

وی گفت تهران پیشنهاد قبلی خود برای ایجاد یک سیستم امنیتی و نظامی منطقه ای شامل بقیه کشورهای منطقه که در سال ۲۰۱۹ از طریق کویت به کشورهای خلیج فارس ارائه کرده بود را به کمیته های کارشناسی داده است.

این منبع با بیان اینکه نخست وزیر عراق در ایجاد شرایط برای طرح موضوع تشکیل نظام همکاری منطقه ای نقش مهمی ایفا کرده و هماهنگی مواضع با مصر و اردن را برعهده گرفته است، خاطرنشان کرد که عربستان سعودی از بررسی این پیشنهاد استقبال کرده است. وی معتقد است دولت فعلی آمریکا با تشکیل چنین سیستم منطقه‌ای مخالفتی ندارد زیرا با استراتژی واشنگتن برای معطوف کردن توجه خود از خاورمیانه به چین سازگاری دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 19385

ارسال نظر