آمریکا از رهبران پاسیفیک برای حضور در کاخ سفید دعوت می‌کند

هماهنگ کننده کاخ سفید در امور هند-پاسیفیک امروز (دوشنبه) اعلام کرد، دولت آمریکا قصد دارد روابط دیپلماتیک با کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام را افزایش دهد و این برنامه شامل دعوت از رهبران پاسیفیک به کاخ سفید در اواخر سال جاری میلادی می‌شود.

 این اظهارات کورت کمپبل، هماهنگ کننده کاخ سفید در امور هند-پاسیفیک در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها نسبت به مفاهیم امنیتی حضور توسعه یافته هند در منطقه که با امضای یک توافق میان پکن و جزایر سلیمان در ماه گذشته به شدت مورد توجه قرار گرفت، مطرح می‌شود.

کمپبل به صورت تلفنی به شرکت‌کنندگان در نشستی در شهر اوکلند گفت: آمریکا علاوه بر دعوت از رهبران کشورهای جزیره‌ای پاسیفیک، قصد دارد روابط دیپلماتیکش با کشورهای اقیانوس آرام را که دهه ها در آن هیچ سفیر و فعالیتی نداشته، افزایش دهد.   

وی گفت:‌ برای آنکه آمریکا در منطقه پاسیفیک موثر باشد، باید اقدامات بیشتری انجام دهیم و باید در حوزه‌های مختلف که برای ساکنین منطقه پاسیفیک مهم هستند، فعالیت بیشتری داشته باشد.

کمپبل افزود: دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا همچنین با اداره توسعه بین‌المللی و اداره جدید توسعه مالی بین‌المللی برای تامین بودجه پروژه‌ها در منطقه و همچنین برقراری مجدد صلح در این منطقه همکاری می‌کند.  

وی تصریح کرد: آمریکا همچنین حمایت از مشارکت‌های چندجانبه از طریق اجلاس جزایر پاسیفیک را افزایش می‌دهد. آمریکا نسبت به آینده این اجلاس بسیار خوش‌بین است و نیروهایی را برای حمایت از این اجلاس به کار خواهد گرفت.

کمپل در ادامه گفت: آمریکا علاوه بر مشارکت بیشتر با کشورهای منطقه پاسیفیک، قصد دارد همکاری منطقه‌ای با نیوزلند، استرالیا، ژاپن، انگلیس، فرانسه و دیگر کشورها را افزایش دهد.

 

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 19266

ارسال نظر