عماد شرقی در صنایع نظامی ایران دنبال چه اطلاعاتی بود؟

اسنادی که از او کشف‌شده حکایت از آن دارد که اقداماتش در حوزه جاسوسی نظامی بوده و احتمالاً هدف از این اقدامات، ضربه‌زدن به زنجیره تأمین قطعات برای تعمیرات هلیکوپتر بوده است.

عماد شرقی در صنایع نظامی ایران دنبال چه اطلاعاتی بود؟

عماد ادوارد شرقی، سال ۲۰۱۶ با هدف فعالیت اقتصادی و در پوشش تاجر وارد ایران شد، اما فعالیت اقتصادی عملاً پوششی برای رفتارهای جاسوسی او در عرصه نظامی به‌خصوص حوزه ترابری و جنگی هلیکوپتری بوده است.

 درواقع این فرد با کمک همدستانش، اطلاعاتی درباره صنایع هلیکوپتری جمع‌آوری کرده که هیچ ارتباطی به عرصه اقتصادی نداشته و اسنادی که از او کشف‌شده حکایت از آن دارد که اقداماتش در حوزه جاسوسی نظامی بوده و احتمالاً هدف از این اقدامات، ضربه‌زدن به زنجیره تأمین قطعات برای تعمیرات هلیکوپتر بوده.

عماد در ژانویه سال ۲۰۲۱ به اتهام جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی به ۱۰ سال زندان محکوم شد؛ شرقی نخستین‌بار اردیبهشت سال ۹۷ بازداشت شده و تا دی‌ همان سال در زندان مانده و با قید وثیقه آزاد می‌شود، ولی قبل از برگزاری دادگاه تجدیدنظر، قصد فرار از ایران را داشته.

در روزهای گذشته، وزیر خارجه آمریکا عماد را یک گروگان سیاسی توصیف کرد که ۴ سال در ایران زندانی است و خواسته که شهروند ایرانی-آمریکایی هرچه سریع‌تر آزاد شود./ فارس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 18376

ارسال نظر