موسسه صلح استکهلم:

ایران به جمع 15 کشور با بیشترین بودجه نظامی پیوست

ایران و اسراییل در سال 2021 به لحاظ میزان هزینه نظامی به ترتیب در رده‌های چهاردهم و پانزدهم جهان قرار گرفتند.

ایران به جمع 15 کشور با بیشترین بودجه نظامی پیوست

بر اساس گزارش جدید موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI)، ایران برای اولین بار در ۴ سال گذشته بودجه نظامی خود را افزایش داده است.

 در این گزارش آمده است که ایران علیرغم مشکلات اقتصادی به دلیل تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا، بودجه نظامی خود را ۱۱ درصد افزایش داده و به ۲۴.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسانده است.

در گزارش سال گذشته همین موسسه اعلام شده بود که هزینه های نظامی ایران با ۳ درصد کاهش به ۱۵.۸ میلیارد دلار رسیده است که در راستای روند نزولی هزینه های نظامی ایران از سال ۲۰۱۸ بوده است. در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، هزینه‌های نظامی ایران ۲۰ درصد کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، دولت ابراهیم رییسی برای بودجه سال ۱۴۰۱ بودجه اختصاص یافته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تقریبا ۲ برابر کرده است.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات بین المللی صلح استکهلم، این اولین بار در ۲۰ سال گذشته است که ایران در میان ۱۵ کشور جهان با بیشترین هزینه نظامی قرار می گیرد.

از این رقم ۳۴ درصد از کل هزینه های نظامی ایران بودجه نظامی اختصاص یافته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

این گزارش همچنین نشان داد که هزینه های نظامی اسراییل نیز در سال ۲۰۲۱ با ۳.۱ درصد افزایش به ۲۴.۳ میلیارد دلار رسیده است.

علاوه بر افزایش بودجه نظامی ایران و اسراییل، این گزارش نشان می‌دهد که هزینه‌های نظامی جهان برای نخستین بار در تاریخ جهان در سال ۲۰۲۱، به رقم ۲۱۱۳ میلیارد دلار رسیده است. اولین باری که هزینه های نظامی جهان از مرز ۲ تریلیون دلار می گذرد.

این گزارش نشان داد که هزینه های نظامی در سه منطقه از پنج منطقه جهان در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است: آسیا و اقیانوسیه (۳.۵ درصد)، اروپا (۳ درصد) و آفریقا (۱.۲ درصد).

در همین حال در دو منطقه خاورمیانه (-۳.۳ درصد) و آمریکا (-۱.۲ درصد) نیز کاهش هزینه وجود دارد.

۵ کشور با بزرگ ترین هزینه نظامی در سال ۲۰۲۱ عبارتند از آمریکا، چین، هند، بریتانیا و روسیه که مجموعا ۶۲ درصد از هزینه های نظامی جهان را به خود اختصاص داده اند. ایالات متحده و چین به تنهایی ۵۲ درصد کل هزینه های نظامی جهان را به خود اختصاص داده اند.

ایران و اسراییل در سال ۲۰۲۱ به لحاظ میزان هزینه نظامی به ترتیب در رده های چهاردهم و پانزدهم جهان قرار گرفتند./ عصرایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 18318

ارسال نظر