۴۰ مقام پیشین آمریکا خواستار بازگشت بایدن به برجام شدند

چهل مقام دولتی پیشین و متخصص عدم اشاعه هسته‌ای از رئیس‌جمهور آمریکا خواستند تا مذاکرات جهت بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران را با موفقیت به پایان برساند.

۴۰ مقام پیشین آمریکا خواستار بازگشت بایدن به برجام شدند

ایسنا : چهل مقام دولتی پیشین و متخصص عدم اشاعه هسته‌ای از رئیس‌جمهور آمریکا خواستند تا مذاکرات جهت بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران را با موفقیت به پایان برساند.

به نقل از واشنگتن پست، در بیانیه این متخصصان که پنج‌شنبه منتشر شده آمده است: شکست در بازگشتن از سیاست‌های دولت ترامپ "غیرمسئولانه" است و خطر تبدیل شدن ایران "به یک کشور دارای تسلیحات هسته‌ای" را افزایش خواهد داد.

بیشتر جمهوری‌خواهان آمریکایی مخالفت خود با توافق با ایران را ابراز کرده‌اند. این مخالفت از زمانی که گزارش‌هایی درخصوص خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست به اصطلاح ترویستی آمریکا منتشر شده، شدت یافته است.

در بیانیه این متخصصان، آمده است: برخی در کنگره تهدید می‌کنند که اجرای گام‌های لازم برای بازگرداندن ایران به محدودیت‌های برجامی‌اش را متوقف می‌کنند.

در این بیانیه عنوان شده است: فشار حداکثری ترامپ که قرار بود به دستاوردهای "بهتر" و "توافق جامع‌تر" برسد نه تنها نتوانست به نتایج مطلوب برسد، بلکه مسیری برای ایران باز کرد تا محدودیت‌های برجامی‌اش را زیرپا بگذارد و توانایی‌اش برای توسعه مواد لازم برای ساخت بمب هسته‌ای را تسریع ببخشد.

به گزارش ایسنا، مذاکرات وین در پی برخی تحولات اخیر در مناسبات سیاسی بین‌المللی در پی حمله روسیه به اوکراین، اعمال تحریم‌های متعدد واشنگتن علیه روسیه و کشمکش‌های تهران- واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، فعلا متوقف شده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره گفته بود: آن چه که در وین هست به خاطر رویکرد آمریکا در نقطه توقف قرار دارد.

خطیب زاده با بیان این که دولت واشنگتن در مورد موضوعات باقی مانده در مذاکرات وین هنوز تصمیمات سیاسی خود را نگرفته است تصریح کرد: آمریکا تلاش می کند موضوعات باقی مانده در این مذاکرات را گروگان مسائل سیاست داخلی خود کند.

او افزود: ما ملت صبوری هستیم ولی تا ابد صبر نمی‌کنیم و اگر آمریکا می‌خواهد توافقی صورت بگیرد باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد.


 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 17887

ارسال نظر