خواسته های مختلف آیت الله علم الهدی از رئیسی / مشهد شهر ملی شود

امیدواریم در دولت سیزدهم که این موضوع برای رئیس جمهور نیز ملموس است، مشهد یک شهر ملی شناخته شود و مورد توجه دولت قرار گیرد.

خواسته های مختلف آیت الله علم الهدی از رئیسی / مشهد شهر ملی شود

سید احمد علم‌الهدی عصر پنج شنبه در جلسه شورای اداری خراسان رضوی که در سالن‌همایش‌های صداوسیمای خراسان رضوی با حضور رئیس جمهور برگزار شد، ، اظهار کرد: این نشان می‌دهد که به این استان اهمیت ویژه‌ای داده شده و نه به دلیل اینکه این استان محل تولد رئیس جمهور است، بلکه به علت بینش عادلانه‌ای که در دولت وجود دارد. در واقع دولت در مقام عرض ارادت به حضرت امام رضا، باعث شد در این سفر این استان از امتیاز بالاتری برخوردار شود.

وی افزود: بازدید بسیار متراکم و فشرده‌ای که امروز رئیس جمهور در حوزه‌های خاص فناوری و جریان‌های دانش‌بنیان داشت، در آینده این استان نقش فوق العاده دارد و در سرنوشت توسعه و رشد اقتصادی آن موثر است. در یک ارزیابی ساده می‌توان گفت ظرفیت اقتصادی این استان چه در حوزه تولید فناوری و چه در حوزه تولیدات کشاورزی، تا کنون آن گونه که شایسته این آب و خاک بوده، مورد استفاده نبوده است. این استان از نظر آب دچار مشکل است ولی از نظر خاک به قدری اهمیت دارد که کمتر نقطه ای به حد و اندازه این استان می رسد، اما کشاورزی استان تا امروز به استفاده از این موقعیت هدایت نشده است.

بیشتر بخوانید :رئیسی به آیت الله علم الهدی و روحانیون مشهد چه گفت؟

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: اگر دستگاه‌های مسئول حوزه کشاورزی در این استان برنامه‌ریزی کنند و به این موضوع اهمیت خاک در این استان توجه کنند و جریان کشاورزی را به این حوزه هدایت کنند، شاید بتوان از ظرفیت بسیار بالای کشاورزی این استان بهره برد. همچنین از نظر موقعیت فرهنگی نیز این استان صرف نظر از وجود بقعه امام هشتم، دارای یک حوزه علمیه کهن با ۲۷ هزار طلبه است که بعد از حوزه علمیه قم بزرگترین حوزه علمیه شیعه در جهان به حساب می آید که بسیار قابل توجه است و می توان از آن در ابعاد مختلف برنامه ریزی فرهنگی کشور بهره برد که البته کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

علم‌الهدی اضافه کرد: از نظر جامعه دانشگاهی نیز در تمام کشور غیر از پایتخت، دیگر در هیچ استانی تراکم جمعیت دانشگاهی به اندازه خراسان رضوی نداریم. این استان چند دانشگاه مادر دارد که با دانشگاه‌های برتر برابری می‌کند. قریب ۱۰۰ دانشگاه غیرانتفاعی در این استان وجود دارد که هر کدام مرکز فعالیت پرورش نیرو و نخبه است که ظرفیت قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی یک استان نیست و از نظر امکانات نمی‌توان آن را تنها یک استان دانست. ادامه داد: خوشبختانه خود رئیس جمهور نیز به این موضوع توجه دارد. مشهد باید یک شهر ملی باشد. شهری که در سال بیش از ۳۰ میلیون زائر داخلی و ۵ میلیون زائر خارجی دارد که نشان می‌دهد گردشگری خارجی در این منطقه یک بنیه عظیمی دارد و به صنعت گردشگری کشور کمک زیادی می‌کند، ولی به آن توجه نمی‌شود. در لحظه سال ۱۴۰۱ بیش از یک میلیون نفر در حرم مطهر جمع بودند. بیش از ۷ تا ۸ میلیون نفر رفت و آمد زائر داشته‌ایم. تا کنون حرکتی در دولت های گذشته به این صورت که این شهر را ملی احتساب کننند، صورت نگرفته است که امیدواریم در دولت سیزدهم که این موضوع برای رئیس جمهور نیز ملموس است، مشهد یک شهر ملی شناخته شود و مورد توجه دولت قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به مساله حاشیه شهر مشهد، گفت: امیدواریم حاشیه شهر مشهد نیز در برنامه های فقرزدایی دولت دیده شود. در واقع حاشیه شهر مشهد را می‌توان به عنوان یک پایلوت در جریان فقرزدایی در نظر گرفت چون زیرساخت های آن آماده است. خوشبختانه زیرساخت‌های امنیتی، شهری، فرهنگی و ... در حاشیه شهر مشهد حل شده و یک ستاد محرومیت‌زدایی برای آن ایجاد شده است، ولی مهم این است که مساله حاشیه شهر مشهد نیازمند یک حرکت ملی است. باید ۶ الی ۷ هزار واحد مسکونی در این منطقه ساخته شود و راه‌ها توسعه و بهبود یابد. طرحی شهرداری برای یک ایجاد یک خیابان دور حاشیه شهر مشهد هم موجب می شود این منطقه از حاشیه خارج شود و در شهر ادغام شود.

علم‌الهدی عنوان کرد: مساله دیگر حضور افاغنه در مشهد و مهاجرت آنان به این شهر است. بیش از یک میلیون مهاجر جدید به مشهد آمده اند که عمدتا در حاشیه شهر مستقر هستند. این ها مردمی هستند که در آن سرزمین احساس امنیت نداشته اند. این ها مسلمان و هم کیش ما هستند. این ها هم آواره اند و امکانات اولیه زندگی برای آنان فراهم نیست. امیدواریم یکی از نتایج سفر استانی رئیس جمهور توجه به این موضوع باشد تا این افراد در وضع مناسبی اداره شوند. ثروتمندان افغانستان به کشورهای دیگر رفته اند و فقرای آنان مانده اند که افراد پریشانی هستند و باید به آنان رسیدگی شود.

وی با تاکید بر اهمیت فرهنگی استان، بیان کرد: در اینجا یک حوزه علمیه قوی حضور دارد ولی تعدادی از مدارس علمیه در خانه‌های استیجاری و مراکز تجاری مستقر است که جای خوبی برای فعالیت آن‌ها نیست. در حاشیه شهر نیز باید حوزه‌های علمیه توسعه پیدا کند ولی بیش از این نیاز به توسعه احساس می شود. در خصوص مسائل فرهنگی شهرستان‌هایی که از مشهد فاصله دارند نیز باید به ساخت مدارس علمیه و تامین بودجه آن‌ها توجه جدی شود.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 14470

ارسال نظر