اعلام آمادگی ژاپن برای میانجیگری تهران و ریاض

وزیر امور خارجه ژاپن ضمن تأکید بر ضرورت امنیت بازار انرژی برای فروشندگان و خریداران گفت، به‌عنوان دوست سنتی ایران آماده فراهم کردن فرصت گفت‌وگوی تهران و ریاض است.

اعلام آمادگی ژاپن برای میانجیگری تهران و ریاض

وزیر امور خارجه ژاپن ضمن تأکید بر ضرورت امنیت بازار انرژی برای فروشندگان و خریداران گفت، به‌عنوان دوست سنتی ایران آماده فراهم کردن فرصت گفت‌وگوی تهران و ریاض است.

به گزارش عرشه‌آنلاین ، «یوشیماسا هایاشی» وزیر امور خارجه ژاپن روز شنبه با تأکید بر ضرورت حفظ امنیت بازار انرژی گفت، آماده فراهم کردن فرصت گفت‌وگوی ایران و عربستان سعودی است.

هایاشی در مصاحبه با «عرب نیوز» در آستانه سفر سه روزه به ترکیه و امارات گفت، قصد دارد مسائلی همچون ثبات در بازار منابع انرژی و وضعیت اوکراین را با مقامات این کشورها به بحث بگذارد.

این مقام ژاپنی گفت، عربستان سعودی یکی از کشورهای مهم در زمینه امنیت غرب آسیا محسوب می‌شود و به عنوان رهبر کشورهای اسلامی عرب و یکی از اعضای گروه بیست، «ژاپن شراکت راهبردی با عربستان سعودی را در حوزه‌های مختلف تقویت خواهد کرد».

هایاشی که قرار است امروز (شنبه) وارد ترکیه شده و با «مولود چاوش‌اوغلو» همتای خود در این کشور دیدار کند گفت: «ترکیه دارای موقعیت ژئوپولتیک با اهمیت بالا و یک شریک راهبردی برای ژاپن است».

او در ادامه گفت:‌ «در امارات نیز از موقعیت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور برای تقویت همکاری‌ها، به شکلی فراتر از همکاری‌های فعلی در زمینه انرژی استفاده خواهم کرد».

این مقام ژاپنی افزود، امارات و عربستان سعودی، به‌ترتیب ۳۰ و ۴۰ درصد از واردات نفت ژاپن را تأمین می‌کنند و هردو کشور شرکای مهمی در زمینه امنیت انرژی هستند و اکنون با افزایش بهای نفت ناشی از بحران اوکراین این همکاری‌ها اهمیت بیشتری یافته است.

هایاشی افزود ثبات در بازار انرژی به سود تولیدکنندگان و خریداران نفت خواهد بود و ژاپن امیدوار است امارات و عربستان سعودی که هر دو عضو اوپک پلاس هستند در این زمینه ایفای نقش کنند.

او همچنین گفت: «ژاپن قصد دارد با جامعه جهانی از جمله گروه هفت در زمینه بهبود وضعیت فعلی همکرای کند. ما تمایل داریم که در همکاری با عربستان و امارات و دیگر کشورهای خاورمیانه به پاسخی را به این وضعیت آماده کنیم».

این دیپلمات ژاپنی با اشاره به «نگرانی‌های عربستان سعودی» درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت، ژاپن می‌تواند از ظرفیت خود به‌عنوان کشوری با روابط دوستانه سنتی با ایران برای فراهم کردن فرصت گفت‌وگوی بی‌پرده میان دو طرف استفاده کند.

او بدون اشاره به جنایات اماراتی‌ها و سعودی‌ها در یمن که حتی غربی‌ها به آن‌ها اعتراف کرده‌اند مدعی شد: «از طرف‌هایی که از ایران تأثیر می‌گیرند درخواست کرده‌ایم درخصوص اقداماتی که با صلح و ثبات منطقه در تضاد هستند خودداری کرده و به‌طور سازنده‌ای در راستای دستیابی به آتش‌بس و صلح در یمن اقدام کنند».

هایاشی افزود: «ما از تلاش‌های جامعه بین‌المللی در زمینه خاتمه دادن به درگیری در یمن از جمله فعالیت‌های نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن هانس گراندبرگ استقبال می‌کنیم».

وزیر امور خارجه ژاپن همچنین گفت: «از طریق تماس‌های تلفنی با همتایان خود در کشورهای مربوطه، در راستای رسیدن به صلح و آتش‌بس در یمن تلاش کرده‌ام و به این تلاش‌ها تا زمان حصول صلح و ثبات در یمن و خاورمیانه از جمله از طریق کمک‌های بشردوستانه و تعامل سیاسی در همکاری با کشورهای داخل و خارج از منطقه ادامه خواهم داد».

در ۲۴ فوریه، روسیه در پاسخ به درخواست کمک از سوی جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک (جدایی‌طلبان شرق اوکراین)، عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرده که «غیر نظامی‌سازی و نازی‌زدایی» از اهداف کلیدی این عملیات است.

مسکو بارها تاکید کرده که هیچ برنامه‌ای برای اشغال اوکراین ندارد و نیروهای مسلح روسیه فقط زیرساخت‌های نظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهند. ایالات متحده و متحدانش، از جمله ژاپن، با اعمال تحریم‌های جامع علیه روسیه به اقدام مسکو واکنش نشان دادند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 12779

ارسال نظر