عامل خارجی در توقف مذاکرات احیای برجام به چه معناست؟

جوزف بورل عامل خارجی را مسبب توقف مذاکرات خواند اما خطیب زاده این عامل خارجی را بی‌اثر توصیف کرد.

عامل خارجی در توقف مذاکرات احیای برجام به چه معناست؟

خراسان نوشت: ۴۸ ساعت پس از بازگشت علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان به وین و انجام چند دور گفت وگو با انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات برجامی، عصر روز گذشته با اعلام تنفس در مذاکرات، علی باقری و تیم همراهش نیز وین را به مقصد تهران ترک کردند اما ماجرا چه بود؟

از پنج شنبه شب برخی خبرنگاران غربی سخن از احتمال توقف مذاکرات می دادند، این احتمال ظهر روز جمعه با توئیت جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قطعی شد. وی نوشت: به دلیل عوامل خارجی به وقفه در گفت‌وگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد. دقایقی بعد از این توئیت که به نوعی شوک به مذاکرات بود، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز با یک توئیت پاسخ بورل را داد و نوشت: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه ساز حل موضوعات باقی مانده و بازگشت نهایی باشد. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما به منظور حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت. هر دو مقام ایرانی و اروپایی در توئیت خود حرف از عامل خارجی زدند، بورل عامل خارجی را مسبب توقف مذاکرات خواند و خطیب زاده این عامل خارجی را بی اثر توصیف کرد.

به نظر می رسد منظور هر دو، روسیه و درخواست جدید این کشور مبنی بر گرفتن تضمین از آمریکا برای تحت تحریم نبودن تجارت خارجی تهران و مسکو در پسا برجام باشد که تاکنون از سوی آمریکا و اروپا بی ربط با برجام  اعلام شده است. این تحول مهم در مذاکرات اما چند ساعت پس از انتشار متن جدیدترین تماس تلفنی میان بورل و امیر عبدالهیان رخ داد جایی که وزیر خارجه کشورمان خطاب به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود برخی مباحث که مرتبط با قهرمانان ملی ماست قابل مذاکره نیست و طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچ گونه توجیه منطقی ندارد. این جا هم به نظر رسید منظور امیرعبدالهیان تحریم ها مرتبط با سپاه پاسداران و خروج سپاه از تحریم های اف تی او آمریکاست که تاکنون با مخالفت واشنگتن روبه رو بوده و به یکی از مشکلات و موانع اصلی در رسیدن به توافق نهایی بدل شده است .

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در توئیتی درباره این گفت‌وگوی تلفنی نوشت: تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار در جریان است. توافق در دسترس است، اگر طرف آمریکایی واقع بینانه و همراه با تداوم و با ثبات رفتار کند. نتیجه مذاکرات وین را توافق جمعی تعیین می‌کند و نه رویکرد یک جانبه. تلاش مشترک نیاز است. این منطق و عقلانیت است که باید غلبه داشته باشد اما درخصوص این وقفه پیش آمده چند مقام آگاه به مذاکرات هسته ای در وین به خراسان گفته اند که  وقفه اعلام‌ شده در مذاکرات به پیشنهاد هماهنگ کننده برجام یعنی جوزف بورل صورت گرفته و طرف ها درنظر دارند بعد از این وقفه، روند را ادامه دهند؛ به این معنی که این توقف یا تنفس ایجاد شده در مذاکرات به مفهوم بن بست یا شکست مذاکرات نیست اما در حالی که ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد روز جمعه گفت مسائل باقی مانده در مذاکرات وین، کم تعداد ولی دشوار هستند و از همه طرف‌ها از جمله روسیه می‌خواهیم که بر توافق تمرکز کنند،خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارشی مدعی شده که ایالات متحده چند ماه پیش محموله دو نفتکش را که مظنون به حمل نفت ایران بودند توقیف کرده است. در این گزارش آمده که نفتکش‌ها با اسناد جعلی و رنگ‌آمیزی مجدد عرشه کشتی کار خود را انجام می‌دادند.مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده‌ ایران در توئیتی نوشت: دزدی دریایی آمریکا و مصادره دو کشتی با محموله نفتی ایران، باقی ماندن نام‌های تروریستی، خواسته‌ های جدید آمریکا و همچنین عدم خروج بیشتر شرکت ها، شرکت ها و افراد از رژیم تحریم های «فشار حداکثری» مشکلات کلیدی هستند که باید برطرف شوند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 11622

ارسال نظر