کاخ سفید: در مذاکرات وین پیشرفت داشته‌ایم

سخنگوی کاخ سفید درباره مذاکرات وین با بیان اینکه هنوز به توافق دست نیافته ایم، گفت که پیشرفت داشته ایم اما هنوز کارهای بیشتری باید انجام شوند.

کاخ سفید: در مذاکرات وین پیشرفت داشته‌ایم

سخنگوی کاخ سفید درباره مذاکرات وین با بیان اینکه هنوز به توافق دست نیافته ایم، گفت که پیشرفت داشته ایم اما هنوز کارهای بیشتری باید انجام شوند.

  جن ساکی عصر جمعه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او در مورد توافق احتمالی با ایران و نقش آن در افزایش عرضه نفت در جهان جهت کاهش قیمت این محصول افزود که بزرگ ترین اولویت در مورد توافق هسته ای ایران، داشتن نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران است.

وی با تکرار ادعاهای واشنگتن در راستای سیاست هراس افکنی از پیشرفت های برنامه هسته ای صلح آمیز ایران مدعی شد بزرگ ترین اولویت در مورد توافق هسته ای ایران، داشتن نظارت و جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای است.

جن ساکی ادامه داد البته اگر به اجرایی شدن برجام نگاه کنیم، (در نتیجه آن) نفت بیشتری وجود خواهد داشت، اما من باید بگویم اولویت اول و مهم ما جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

 سخنگوی کاخ سفید افزود که هنوز به توافق دست نیافته ایم اما پیشرفت داشته ایم و نزدیک هستیم.

این مقام دولت بایدن در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که از او موضع آمریکا در مقابل درخواست ایران مبنی بر حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه های تحریمی آمریکا پرسید، گفت که نزدیک هستیم و پیشرفت بدست می آوریم اما هنوز کارهای بیشتری باید انجام شوند و نمی خواهم از اینجا مذاکره کنم.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا رییس جمهوری آمریکا متن اولیه توافق با ایران را مطالعه و آن را تایید کرده است گفت که به بایدن به صورت مکرر در مورد وضعیت مذاکرات توضیح داده می شود اما نمی خواهم جزییات بیشتری را اعلام کنم.

وی در مورد ارسال توافق احتمالی با ایران به کنگره و نامه نمایندگان کنگره به جو بایدن نیز گفت که  ما از این نامه با خبر هستیم اما توضیح بیشتری ندارم. باید ببینیم این مذاکرات به کجا می رسند. مشخص است که کار بیشتری باید انجام شود و مسائلی در پایان باقی مانده اند.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین بیش از هر زمان به خط پایان نزدیک شده اما استنکاف طرف‌های غربی از اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم و برداشتن گام‌های ضروری، همچنان مانع اصلی دست‌یابی به توافق نهایی است.

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 10637

ارسال نظر