برنامه‌ریزی برای گسترش فناوری هسته‌ای در زندگی مردم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: به صورت متعهدانه و مجدانه برای گسترش فناوری هسته ای در زندگی مردم و اقتصاد کشور برنامه‌ریزی کردیم.

برنامه‌ریزی برای گسترش فناوری هسته‌ای در زندگی مردم

با حضور رؤسای سازمان انرژی اتمی ایران و سازمان اوقاف و امور خیریه، تفاهم نامه همکاری فناورانه در حوزه‌های کشاورزی، صنعت وسلامت میان سازمان انرژی اتمی ایران و سازمان اوقاف و امور خیریه روز دوشنبه (۹ اسفندماه) در محل سازمان انرژی اتمی ایران به امضا رسید.

در این رویداد که با حضور هیئت‌های همراه از دو سازمان برگزار شد، محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، حجت الاسلام سید مهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، مهدی پندار، معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه این سازمان و سید پژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوهای این سازمان سخنانی کوتاه در خصوص مفاد تفاهم نامه و زمینه‌های همکاری دو سازمان ایراد نمودند.

اسلامی در ابتدای کلام بعثت پربرکت رسول گرامی اسلام (ص) را تبریک گفت و اظهار داشت: با عنایت خداوند متعال در سازمان انرژی اتمی به صورت متعهدانه و مجدانه گسترش فناوری هسته‌ای در زندگی مردم و اقتصاد کشور را که تا حدود زیادی طی سال‌ها مغفول مانده بود، برنامه ریزی کردیم. مدت‌ها در اذهان جامعه ایرانی و جهانیان اینگونه تجلی پیدا کرده بود که ایران فقط غنی سازی اورانیوم انجام می‌دهد. علیرغم تأکیدی که حضرت آقا در بخش توسعه کاربرد پرتوها و برق هسته‌ای داشتند، این موضوعات مغفول مانده بود.

وی تصریح کرد: خیلی قابل دفاع نیست که در زمینه دستاوردهای صنعت هسته‌ای بعد از ۵۰ سال فعالیت، یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی داشته باشیم و کشوری همسایه در برنامه‌ای ۷ ساله ۵۸۰۰ مگاوات برق هسته‌ای داشته باشد و ما این همه هیاهو و داستان داشته باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: انشا الله این حوزه‌ها را شتابان گسترش بدهیم و منویات حضرت آقا را بیش از پیش عملیاتی کنیم. اینها دستور کارهای اصلی و حیاتی ما برای ادامه فعالیت‌ها است.

اسلامی ضمن تقدیر از فعالیت‌های سید مهدی خاموشی گفت: تفکر و نگاهی که به سازمان اوقاف و امور خیریه بود و آن را به صورت یک میت می‌دیدند، تغییر کرد و به یک موجود زنده تبدیل شد. وقف کار خیر و خداپسندانه است که برای فرد در آن دنیا سرمایه است. این اقدامات مسئولان اوقاف کمک می‌کند این جریان عمل صالح برای واقف یک جریان پرنفوذ و پرقدرتی باشد. انشا الله مردم بتوانند هر چه بیشتر از وقف استفاده کنند.

حجت الاسلام سید مهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، با بیان اینکه مرکزی به نام انرژی هسته‌ای در کشور شکل گرفته است که مردم بهره برداری کنند و به شاخه‌های مختلف زندگیشان ببرند. اما برای اینکه آثار مثبت آن را لمس کنند، هم یک کار عملی می‌خواهد و هم یک کار ترویجی کشوری و بین المللی.

وی در بخشی از سخنانش، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص قوانین و دستورالعمل‌های وقف و فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه، تاکید کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه یک شاخه سرمایه مستقل در کشور است و بدل ندارد. در آینده انشا الله اوقاف یک نهاد سرمایه‌ای قوی خواهد بود. معتقدیم تبدیل به احسن‌ها را باید به حل معضلات جامعه برگردانیم. یعنی به عنوان مثال اگر پولی موجود باشد به جای خرید ساختمان، برویم سهام یک کارخانه را بخریم، یک مشکل کشور را حل کنیم، دانش بنیان را حمایت کنیم که محصول خروجی بدهد و ارزش افزوده فوق العاده داشته باشد. الان حدود ۱۵ سال است این اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به فعالیت‌های نوین این سازمان از جمله در حوزه تولید و مونتاژ تجهیزات پزشکی و اشتغال زیادی که این اقدامات فراهم نموده است، گفت: این فعالیت‌ها باید در خدمت نظام و رفاه مردم باشد. اعتقاد دارم اصولاً وقف برای رفاه مردم است. نیت خدایی دارد و جهتش دستگیری یتیم است، آموزش، پژوهش، ساخت بیمارستان، مسجدسازی، دانشگاه و حوزه و در قدیم کاروانسرا بوده است.

مهدی پندار، معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه این سازمان هم با تاکید بر اینکه ملت شریف ایران سال‌های زیادی است که مردانه پای حفاظت و حراست از دستاوردهای هسته‌ای کشور ایستاده اند، گفت: انشا الله به لحاظ ایجاد ثروت برای کشور، لذت این فناوری چشیده بشود. اوقاف در حوزه‌های مختلفی همچون تولید ایمپلنت و بزرگترین کارخانه منطقه در تولید لینینگ استخوانی را راه اندازی کردیم و ۱۰ محصول دیگر را در دستور کار داریم. انشا الله ۴ محصول از این ۱۰ محصول به زودی به بهره برداری می‌رسد.

در بخش دیگری از این رویداد معاون توسعه کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی با بیان توضیحاتی در خصوص سیاست‌های دولت مردمی و اولویت‌های رئیس سازمان انرژی اتمی در حوزه صنعت هسته‌ای، به تهیه سند آمایش سرزمینی به منظور احداث سامانه‌های پرتودهی در ۱۲ منطقه کشور اشاره کرد و گفت: در این برنامه اولویت اول ما کشاورزی است چون کشورمان در حوزه کشاورزی ظرفیت بسیار بالایی دارد. طبق آمارهای جهانی از سازمان فائو ایران اولین تولید کننده ضایعات کشاورزی است. با این رویکرد تعاملات خوبی را با بخش‌های خصوصی و دولتی آغاز کردیم و قراردادهای خوبی را به امضا رساندیم.

وی به ظرفیت‌های موجود در سازمان اوقاف و امور خیریه و رویکرد مثبت مسئولان این سازمان برای ورود به حوزه‌های علمی و لبه‌های فناوری و امکان انجام کار مشترک بین دو سازمان بویژه در زمینه خرید سامانه‌های گاما و نیز خرید، طراحی، ساخت و بهره برداری از سامانه‌های شتابدهنده الکترون اشاره کرد و گفت: با این زمینه‌ای که در این سازمان وجود داشت، پیشنهاد کردیم در حوزه‌های کشاورزی و صنعت سامانه‌های پرتودهی را راه اندازی کنیم.

معاون توسعه کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: نکته مهم این است که به دستور رئیس سازمان همزمان در دو موضوع ساخت و خرید شتابگرهای خطی که الکترون تولید می‌کند و وقتی این الکترون به مواد غذایی و تجهیزات پزشکی برخورد می‌کند، استریل می‌کند و بار میکروبی آن را کاهش می‌دهد، وارد شده ایم. سازمان انرژی اتمی تعهدی برای پیاده سازی این بخش در کشور دارد.

شیرمردی با تاکید بر اینکه ظرفیت بسیار خوبی برای همکاری بین دو سازمان در این موضوعات وجود دارد، افزود: در موضوع غذا متأسفانه در کشورمان حدود ۱۰ میلیارد دلار دورریز غذا داریم که معادل غذای ۱۵ میلیون نفر جمعیت است. از طرفی وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی می‌کنیم، صحبت از دانش و فناوری هسته‌ای می‌کنیم. اینها ظرفیت‌هایی هستند که می‌توانند در کنار هم قرار بگیرند تا هم به مطلوب مقام معظم رهبری برسیم و هم کشور را به سمتی حرکت بدهیم که نگاه دانش بنیانی برای تولید ثروت نمود پیدا کند.

معاون توسعه کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی با اشاره به آمارهای موجود در تولید ۲۵ میلیون لاستیک و محصولات پلیمری دارای کیفیت پایین، گفت: یکی از ظرفیت‌های خوب صنعت هسته‌ای در این بخش است که با استفاده از پرتو مقاومت مکانیکی پلیمرها را افزایش می‌دهیم تا از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور جلوگیری کنیم. مجموعه اوقاف کار ارزشمندی انجام داد که کارخانه ساخت ایمپلنت را راه اندازی کرد. هم اکنون بهترین روش در دنیا برای استریل محصولات ایمپلنت که در بدن می‌ماند، پرتودهی است.

وی در پایان با بیان اینکه امروز کشور پیشرو منطقه در حوزه‌های چرخه سوخت، راکتورهای هسته‌ای و توسعه کاربرد پرتوها هستیم، ابراز امیدواری کرد: انشا الله با حمایت دولت و بخش‌های حاکمیتی مسئول در این حوزه و نیز بخش خصوصی بتوانیم بخش مغفول مانده را به نتیجه برسانیم./ مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 10472

ارسال نظر