فشار خون بالا چه تاثیری روی سلامت روان می‌گذارد؟

محققان در تازه‌ترین مطالعات خود ارتباطی میان فشار خون بالا و به مخاطره افتادن سلامت روان یافته‌اند.

فشار خون بالا چه تاثیری روی سلامت روان می‌گذارد؟

محققان در تازه‌ترین مطالعات خود ارتباطی میان فشار خون بالا و به مخاطره افتادن سلامت روان یافته‌اند.

به گزارش عرشه آنلاین، سلامت روان ما و سیستم قلبی عروقی ما تعامل پیچیده‌ای دارند. یک مطالعه اخیر از موسسه ماکس پلانک برای علوم شناختی و مغز انسان (MPI CBS) در لایپزیگ آلمان، اکنون ارتباط بین فشار خون بالاتر و علائم افسردگی، بهزیستی و فعالیت مغز مرتبط با احساسات را نشان می‌دهد که ممکن است مرتبط با توسعه فشار خون بالا باشد.

پیش از این نیز چندین مطالعه ارتباط بین سلامت روان و فشار خون بالا را با نتایج متفاوت یا حتی متناقض گزارش کرده‌اند. در مطالعه خود، محققان MPI CBS با استفاده از داده‌های روانشناختی، پزشکی و تصویربرداری گسترده از جمعیت سالمند، رابطه بین سلامت روان، فشار خون بالا در افراد میانسال ۶۰ ساله را عمیقا تجزیه و تحلیل کردند.

Lina Schaare، محقق اصلی این مطالعه در این باره گفت: برای به دست آوردن پاسخ‌های آماری قوی، ما از حجم نمونه بسیار بزرگ Biobank انگلستان با بیش از ۵۰۰۰۰۰ شرکت کننده در مطالعه استفاده کردیم. ما توانستیم نشان دهیم که فشار خون بالاتر با علائم افسردگی کمتر، رفاه بیشتر و مغز مرتبط با احساسات کمتر مرتبط است؛ این فعالیت در ابتدا شگفت آور است، اما می‌توان با یافته‌های دیگر توضیح داد.

جالب توجه است، محققان همچنین دریافتند که تهدید فشار خون بالا با سلامت روانی ضعیف‌تر، حتی سال‌ها قبل از تشخیص فشار خون بالا، مرتبط است.

 آرنو ویلرینگر، سرپرست بخش نورولوژی در MPI CBS  افزود: ما مشاهده می‌کنیم که افراد مبتلا اغلب احساس خستگی کرده و دارو‌های خود را در برابر فشار خون بالاتر مصرف نمی‌کنند، زیرا این به خلق و خوی آن‌ها ضربه می‌زند.

او گفت: از سوی دیگر، ما گمان می‌کنیم در افرادی که با فشار خون موقتا احساس خوبی دارند، یادگیری تقویتی در نهایت به ایجاد فشار خون بالا دائمی کمک می‌کند. این به این دلیل است که آستانه درد با افزایش فشار خون نیز افزایش می‌یابد و این تنها به درد جسمی منجر نمی‌شود بلکه باعث درد اجتماعی یا استرس بیشتر نیز می‌شود؛ بنابراین درد یا استرس را تحمل می‌کنند و ده سال بعد تشخیص داده می‌شود که فشار خون بالا دارند.

محققان بر این باورند که این یافته‌ها زمینه‌ای برای تفکر جدید در مورد ارتباط بین سلامت روان و علل فشار خون بالا فراهم می‌کند. برای بیماری‌های گسترده افسردگی و فشار خون، چنین تغییری در دیدگاه می‌تواند رویکرد‌های جدیدی را برای درمان و پیشگیری ایجاد کند که بر تعامل سلامت روانی و جسمی تمرکز دارد. / باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 82212

ارسال نظر