مصرف این داروها بدون تجویز پزشک بسیار خطرناک است!

اختلال خواب به شرایطی گفته می شود که الگوی خواب نرمال فرد مختل می شود. بیش از 80 نوع اختلال خواب وجود دارد، از جمله معروف ترین آن ها می توان به ناتوانی در به خواب رفتن، خیلی زود بیدار شدن، خواب کوتاه مدت و یا خواب با کیفیت پایین که منجر به خستگی پس از بیدار شدن می شود، نام برد. این نوع از اختلالات می تواند در هر سن و جنسی بروز کند اما با افزایش سن احتمال ابتلا به آن افزایش می یابد.

مصرف این داروها بدون تجویز پزشک بسیار خطرناک است!

از جمله دلایل به وجود آورنده ی این اختلالات می تواند موارد زیر باشد:

۱. آپنه یا همان وقفه ی تنفسی در خواب به گونه ای که فرد برای ۱۰ ثانیه و یا بیشتر تنفسش قطع می شود که خود نیز علل مختلفی دارد از جمله انحراف تیغه ی بینی، التهاب لوزه ها و...

۲. مصرف کافئین، دخانیات و الکل

۳. شب کاری

۴. افسردگی یا اضطراب

۵. کار کردن با ابزارهای الکترونیک از جمله کامپیوتر و موبایل پیش از خواب

۶. دلایل ژنتیکی

      در بسیاری از موارد نیاز به مصرف داروی خاصی نیست و تنها با تغییر یک سری عادت ها و رعایت اصول بهداشت خواب، این اختلالات  قابل کنترل و درمان هستند. با رعایت عادات زیر می توان یک خواب خوب و با کیفیت داشت:

مکان خواب بایستی تاریک، آرام و دارای دمای مناسب باشد.

سعی کنید هر روز راس ساعت مشخصی به رختخواب رفته و در ساعت مشخصی بیدار شوید حتی در آخر هفته ها و روزهای تعطیل

ابزارهای الکترونیک مانند تلوزیون، کامپیوتر، تبلت و موبایل را پیش از خواب دور از دسترس خود قرار دهید.

از مصرف وعده های غذایی سنگین، چای، قهوه و مشروبات الکلی پیش از خواب اجتناب کنید.

ورزش کردن و داشتن فعالیت فیزیکی در طول روز

   اگر پس از رعایت نکاتی از این قبیل باز هم اختلال خواب شما برطرف نشد لازم است که برای تشخیص دقیق تر و درمان مناسب به پزشک مراجعه نمایید.

   لازم به ذکر است که مصرف هرگونه داروی خواب آور به صورت خودسرانه برای سلامتی خطرناک است، مصرف بسیاری از داروهای خواب آور از جمله بنزودیازپین ها مانند لورازپام، کلونازپام و... در صورتی که بدون تجویز پزشک و به صورت خودسرانه مصرف شود اثر اعتیادآور داشته و عواقب جبران ناپذیری برای سلامتی به دنبال دارد. همچنین گاهی والدین به صورت خودسرانه برای به خواب رفتن اطفال از داروهای مختلف استفاده می کنند که با توجه به حساسیتی که بدن آن ها دارد لازم است پیش از مصرف هرگونه دارو و مکمل خواب آور با پزشک و یا داروساز مشورت نمایند.

منبع: بهداشت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 79951

ارسال نظر