از کجا بفهمیم امیکرون داریم یا دلتا؟

هر کدام از بیماری‌های سرماخوردگی، آنفلوانزا، امیکرون و دلتا، علائم خاص خود را دارند.

از کجا بفهمیم امیکرون داریم یا دلتا؟

به دنبال شیوع امیکرون در کشور و افزایش موارد ابتلاء به سویه جدید، برخی از هموطنان بدون توجه به علائم بیماری، از ماندن در قرنطینه خودداری می‌کنند و با حضور در مکان‌های عمومی و…، باعث انتقال ویروس به دیگران می‌شوند. این در حالی است که سرعت انتقال و گسترش سویه امیکرون، نسبت به دلتا خیلی شدیدتر است.

بیشتر بخوانید: به تست منفی کرونا اکتفا نکنید | چه زمانی به بیمارستان مراجعه کنیم؟

کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که یک ماه و نیم پیش اولین مورد اومیکرون گزارش شد، گفت: اومیکرون به سرعت منتشر می‌شود و آمار به شکل جهشی بالا می‌رود. به طوری که در مشهد، قم، یزد، تهران و اصفهان بیشترین آمار اومیکرون را داریم.

وی تاکید کرد: دو تا سه هفته سخت را پیش رو داریم. باید برنامه‌ریزی کنیم که سرعت انتقال را کاهش دهیم. یکی از راهبردهای ما این است که افراد مبتلا در منزل درمان اولیه را مانند سرماخوردگی انجام دهند.

شاید، یکی از دلایلی که برخی از هموطنان نسبت به رعایت قرنطینه خانگی اقدام نمی‌کنند، تصور اشتباه از بیماری است. در حالی که بهتر است بدانیم که هر کدام از بیماری‌های سرماخوردگی، آنفلوانزا، اومیکرون و دلتا، علائم خاص خود را دارند. به طوری که در دلتا، شاهد سرفه‌های خشک هستیم، اما در اومیکرون سرفه‌ها کمتر است. در آنفلوانزا هم سرفه خشک است و در سرماخوردگی، سرفه‌ها ملایم است.

آبریزش بینی در دلتا و اومیکرون شایع است. در آنفلوانزا برخی اوقات آبریزش هست و در سرماخوردگی نیز شایع است.

در همین حال، ناصر کلانتری متخصص بیماری‌های کودکان و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: شاید شدت علائم اومیکرون کمتر باشد اما کشندگی و عارضه اومیکرون بالا است و شیوع این بیماری نیز بسیار بیشتر است که این گستردگی می‌تواند آمار مرگ و میر را افزایش دهد.

شدت و وضعیت گلودرد، خستگی، تب، تعریق شبانه، لرز، سردرد، عطسه و…، در هر کدام از بیماری‌های اومیکرون، دلتا، آنفلوانزا و سرماخوردگی، متفاوت است.

وی ادامه داد: بخش‌های پی آی سی یوی پر از کودکان مبتلا به اومیکرون است. در یک ماه اخیر بیش از نیمی از کودکان مراجعه کننده به من با علائم اومیکرون بوده اند و اغلب والدین آنان نیز علائم حداقلی اومیکرون را داشته اند.

کرونای امیکرون

دیگر رسانه ها

کدخبر: 7544

ارسال نظر