بهبود یک سرطان مردانه تنها با رعایت رژیم غذایی گیاهی

تحقیقات نشان می‌دهد مردانی که رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل دارند، در مقایسه با مردانی که کمترین میزان سبزیجات را در برنامه غذایی خود مصرف می‌کنند، ۵۲ درصد کمتر در معرض خطر پیشرفت سرطان قرار دارند و خطر عود بیماری ۵۳ درصد در آن‌ها کمتر است.

بهبود یک سرطان مردانه تنها با رعایت رژیم غذایی گیاهی

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رعایت یک رژیم غذایی گیاهی سالم (پس از تشخیص سرطان پروستات) در افراد می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت یا عود بیماری کمک کند.

به گفته ویویان لیو، محقق ارشد این مطالعه، تغییر روند معمول سرطان پروستات به درجه‌ی پیشرفته آن، یکی از نگرانی‌های اساسی در میان بیماران مبتلا، خانواده و پزشکان آن‌ها است.

لیو می‌گوید: «یافته‌های جدید پیرامون رعایت رژیم غذایی گیاهی با هدف بهبود سرطان پروستات و پیشگیری از پیشرفت آن، به حفظ سلامت و کاهش عوارض شایع‌ترین سرطانی که مردان با آن مواجه هستند، کمک می‌کند. عمل به این دستورالعمل غذایی، علاوه بر داشتن دیگر فوایدی که برای سلامتی دارد، در پیشگیری از ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن نیز مؤثر است.»

همچین میوه‌ها و سبزیجات موجود در یک رژیم غذایی گیاهی، حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و عناصر ضد التهابی و فیبر رژیمی هستند که کنترل گلوکز را بهبود می‌بخشد و التهاب را کاهش می‌دهد.

رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز، لبنیات و چربی‌های حیوانی اغلب با پیشرفت سرطان پروستات همراه هستند. گوشت قرمز (مانند گوشت گاو و گوسفند) سرطان پروستات را به سمت تهاجمی شدن سوق می‌دهند. علاوه بر این، رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین حیوانی ممکن است مقاومت به انسولین را نیز افزایش دهند.

داده‌های مورداستفاده در این مطالعه، حاصل جمع‌آوری اطلاعات پزشکی بیش از ۲۰۰۰ مرد مبتلا به سرطان پروستات است. طی یک بازه زمانی هفت‌ساله، محققان دریافتند آقایانی که در برنامه غذایی خود، بیشترین مقدار سبزیجات و میوه‌ها را گنجانده‌اند، در مقایسه با مردانی که کمترین مقدار سبزیجات را مصرف کرده‌اند، خطر پیشرفت و عود کمترِ بیماری را دارند.

گفتنی است که متغیرهایی، چون سن افراد، شدت سرطان، استعمال دخانیات و ... بر نتایج تجزیه و تحلیلِ ارتباط میان رژیم غذایی گیاهی و کاهش خطر پیشرفت سرطان پروستات تأثیری نداشتند.

رژیم‌های گیاهخواری سالم که شامل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل است، علاوه بر اینکه در کاهش خطر پیشرفت و عود سرطان پروستات نقش دارند، دارای فواید متعددی از جمله کاهش دیابت، کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و کمتر شدن نرخ مرگ و میر هستند. افزون بر این، شواهد بیولوژیکی نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاهخواری، سالم‌تر هستند و می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

دکتر آنتونی دامیکو، رئیس بخش انکولوژی تشعشعات ادراری تناسلی در مؤسسه سرطان دانا-فاربر در بوستون، در همین راستا می‌گوید که اگرچه یافته‌های فوق امیدوارکننده هستند، اما نمی‌توانند ثابت کنند که رژیم غذایی گیاهی باعث بهبود نتایج سرطان پروستات می‌شود؛ فقط ارتباطی بین این دو وجود دارد. او می‌گوید: «توصیه من این است که افراد پیرو یک سبک زندگی سالم باشند تا از انواع بیماری‌ها دور باشند؛ ورزش کنند، سیگار نکشند، غذا‌های سالم و مفید مصرف کنند و استرس خود را کنترل کنند. سبک زندگی سالم به طور کلی خطر عود و پیشرفت سرطان را کاهش می‌دهد.»

دیگر رسانه ها

کدخبر: 74252

ارسال نظر