باورهای رایج و اشتباه در مورد سرطان سینه

سرطان (بدخیمی)پستان اولین سرطان شایع و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در بین زنان می باشد، این بدخیمی در بین مردان نیز دیده می شود.

باورهای رایج و اشتباه در مورد سرطان سینه

سرطان (بدخیمی)پستان اولین سرطان شایع و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در بین زنان می باشد، این بدخیمی در بین مردان نیز دیده می شود.

دکتر ملیحه دیانی متخصص رادیوتراپی و انکولوژی گفت: عوامل مختلفی در بروز این سرطان نقش دارند که از آنها می توان افزایش سن، سابقه خانوادگی مثبت،شروع زودرس قاعدگی، یائسگی دیررس، نداشتن سابقه زایمان، مصرف سیگار، مصرف داروهای هورمونی طولانی مدت، چاقی و مصرف بی رویه چربی ها بخصوص در میانسالی و ..را نام برد.

وی به بیان برخی باورهای اشتباه در مورد سرطان پستان پرداخت و گفت: در خصوص سرطان پستان باید به یاد داشته باشیم که فقط افراد سالمند به آن مبتلا نمیشوند و در هر سنی میتواند اتفاق بیفتد ضمن اینکه احتمال ابتلای مردان به سرطان پستان نیز وجود دارد.

دکتر دیانی با بیان اینکه اگر شما یک فاکتور خطر برای سرطان پستان دارید الزاما به آن مبتلا نخواهید شد گفت: همچنین اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان پستان وجود ندارد باعث حفاظت شما از ابتلا به سرطان نخواهد شد و تنها حدود ده درصد موارد سرطان پستان در زمینه خانوادگی اتفاق میفتد .

به گفته وی لمس هر توده در پستان نشان دهنده وجود بدخیمی نمیباشد ، استفاده از دئودورانت ها و..موجب ابتلا به سرطان نخواهد شد و الزاما سرطان های پستان با درد همراه نیستند و اغلب توده بدون درد از نشانه های اولیه سرطان پستان میباشد.

این پزشک متخصص با بیان اینکه نیاز به انجام بیوپسی در صورت تشخیص پزشک ، موجب انتشار و پخش بیماری نخواهد شد گفت: با باور نادرست پخش بیماری به دنبال نمونه برداری ، تشخیص و درمان به موقع و موثر را به تاخیر نیندازید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه در نهایت ابتلا به سرطان پستان مساوی با پایان امید به زندگی نیست  گفت: درمان در مراحل اولیه، علاج بخش میباشد ، پس با انجام خود مراقبتی ها و تشخیص زودهنگام توده های مخفی، قدمی در جهت حفظ سلامتی خود برداریم.

وی همچنین افزود: این باور نادرست را که معاینات منظم باعث رشد توده های مخفی میشوند را باید فراموش کنیم گفت:در زنانی که به صورت منظم و ماهیانه خود را معاینه میکنند احتمال تشخیص سرطان در مراحل اولیه و در نتیجه شانس درمان موفق تر، بیشتر میباشد.

دکتر دیانی گفت: از علایم شایع سرطان میتوان به وجود توده و تورم در بافت پستان، خارش و تغییران پوستی و بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل اشاره کرد.

وی با بیان اینکه انجام معاینات منظم پستان ها توسط خود فرد، بهترین روش کشف هرگونه تغییر در بافت پستان و توده های مخفی است گفت: مناسب ترین زمان معاینه از سن بیست سالگی بصورت ماهیانه و در چند روز ابتدایی بعد از اتمام دوره قاعدگی، میباشد.

به گفته وی زنان در دوره بارداری و یائسگی نیز در روز مشخصی در هر ماه میبایست معاینات را انجام دهند. معاینه توسط پزشک سالانه و یا در موارد خاص با فواصل کمتر باید انجام گیرد. روش معاینه  توسط خود را با پزشک در میان بگذارید تا از صحت انجام آن مطمئن شوید.

منبع: بهداشت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 72591

ارسال نظر