کنکوری ها بخوانند؛ چگونه استرس مان را کنترل کنیم؟

نخستین کاری که یک داوطلب کنکور برای رهایی از استرس باید انجام دهد، این است که کنکور را یک برگ از زندگی تعریف کند.

کنکوری ها بخوانند؛ چگونه استرس مان را کنترل کنیم؟

نخستین کاری که یک داوطلب کنکور برای رهایی از استرس باید انجام دهد، این است که کنکور را یک برگ از زندگی تعریف کند.

برای رفع استرس نخست باید منشاء و عوامل ایجاد کننده آن شناسایی شوند؛ استرس منشاء روانشناختی دارد و هر کدام از مؤلفه های روانشناختی که داوطلبان کنکور تجربه می کنند به علت اعتقاد، باور و تفکری است که شخص در مورد یک فرآیند مانند کنکور دارد.

 یکی از علائم استرس ایجاد نشانه های بدنی است که با راهکارهایی می توان آن ها را کاهش داد و به آرامش ذهنی هم رسید.

نفس کشیدن شکمی (دیافراگمی):

در این مدل نفس کشیدن با عمل دم، شکم منبسط و پس از چند ثانیه نگهداری نفس، با انجام عمل بازدم حجم هوای داخل شکم تخلیه می شود.

تن آرامی:

در مواقعی که وقت کافی ندارید، ناچارید که ظرف مدت کوتاهی خویش را آرام کنید و می توانید از ریلکسیشن سریع استفاده کنید.

ماهیچه های انگشت پا را منقبض کنید و تا ۱۰ بشمارید. در انگشتان پا حس درد و فشار می کنید، آن گاه آ نها را رها کرده و به حس آرامش که در انگشتان پایتان به وجود می آید، توجه کنید. ماهیچه پا را منقبض کنید تا ۱۰ بشمارید و آن گاه رها کنید.

به این ترتیب ران ها، شکم، کمر، گردن و صورت را منقبض کرده و پس از این که تا ۱۰ شمردید، رها کنید. در مدتی که این کار را انجام می‌دهید آرام نفس بکشید. این روش همواره با نفس کشیدن آرام بسیار مفید است. نفس کشیدن شما از بینی به داخل کشیده می‌شود، از شکم تا سینه‌ها حس می‌شود و آن گاه از لب هایتان خارج می‌شود.

ورزش:

روحیه را ارتقاء می‌دهد؛ برای این که افزایش جریان خون می تواند پاسخگویی مغز به اضطراب را افزایش دهد. ورزش‌های هوازی مانند پرش، شنا، دوچرخه سواری یا پیاده روی بهترین نوع ورزش هستند.

تغذیه:

ویتامین‌های گروه B مانند موز، آجیل، حبوبات و محصولات لبنی و گوشت قرمز و ماهی و سبزی ها با برگ سبز می توانند حس نشاط و انرژی را در دوران‌های پر اضطراب ایجاد کنند. ویتامین‌های گروه C مانند مرکبات، گوجه فرنگی و بروکلی کمک کننده اند. همچنین میزان جذب منیزیم را می توان از طریق آجیل و مغز‌ها و غلات سبوس دار به خصوص جو افزایش داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 67230

ارسال نظر