کشف یک داروی جدید برای درمان آلزایمر

سازمان غذا و داروی آمریکا داروی جدیدی را تایید کرد که برای کاهش بیماری زوال شناختی بیماران در مراحل اولیه بیماری آلزایمر طراحی شده است.

کشف یک داروی جدید برای درمان آلزایمر

سازمان غذا و داروی آمریکا داروی جدیدی را تایید کرد که برای کاهش بیماری زوال شناختی بیماران در مراحل اولیه بیماری آلزایمر طراحی شده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) روز جمعه یک داروی جدید را تایید کرد که برای کاهش بیماری زوال شناختی بیماران در مراحل اولیه بیماری آلزایمر طراحی شده است

طبق نظر FDA داروی Leqembi که به نام lecanemab نیز شناخته می‌شود، تاییدیه گرفت. FDA در بیانیه‌ای اعلام کرد که Leqembi و Aduhelm که به طور مشترک توسط Eisai ژاپن و Biogen آمریکا ساخته شده اند، پیشرفت مهمی در مبارزه مداوم برای درمان موثر بیماری آلزایمر هستند.

دکتر بیلی دان از مرکز ارزیابی و تحقیقات دارویی سازمان غذا و داروی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: بیماری آلزایمر زندگی افرادی را که از آن رنج می‌برند ناتوان می‌کند و اثرات مخربی بر عزیزانشان دارد.

دان گفت: داروی Leqembi آخرین درمانی است که علائم بیماری، روند بیماری زمینه‌ای آلزایمر را هدف قرار داده است.

تقریباً ۶.۵ میلیون آمریکایی از آلزایمر رنج می‌برند که اثراتش را با از دست دادن حافظه و کاهش قدرت ذهنی مشخص می‌کند.

داده‌های اولیه از آزمایش Leqembi در ماه سپتامبر منتشر شد و نشان داد که مصرف این دارو کاهش شناخت در بیماران آلزایمر را تا ۲۷ درصد به همراه دارد.

کارآزمایی فاز سه شامل تقریباً ۱۸۰۰ نفر بود و بین آن‌هایی که دارو مصرف کردند و دارونما دریافت کردند تقسیم شد، که بیش از ۱۸ ماه طول کشید.

لازم به ذکر است، داده‌های کارآزمایی کامل، منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند، نگرانی را در مورد بروز عوارض جانبی از جمله خونریزی مغزی و تورم ایجاد کرد.

نتایج نشان داد که ۱۷.۳ درصد از بیمارانی که این دارو را دریافت کردند، در مقایسه با ۹ درصد از بیمارانی که دارونما دریافت کردند، خونریزی مغزی داشتند.

در بیماری آلزایمر، دو پروتئین کلیدی تاو و آمیلوئید بتا به صورت پلاک‌هایی ساخته می‌شوند که باعث مرگ سلول‌های مغز و کوچک شدن مغز می‌شوند.داروی Leqembi که هر دو هفته یک بار به صورت داخل وریدی تجویز می‌شود، با هدف قرار دادن آمیلوئید عمل می‌کند.

در کارآزمایی انجام شده، بیمارانی که Leqembi دریافت می‌کردند، کاهش آماری معنی‌داری در پلاک آمیلوئید مغز در مقایسه با گروه دارونما داشتند که هیچ کاهشی در پلاک آمیلوئید بتا نداشتند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 65192

ارسال نظر