چرا نباید با گوشی بخوابید؟ | عوارض زیانبار خوابیدن با گوشی

گوشی تلفن همراه جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی امروز است؛ کسی را پیدا نمی‌کنید که بدون این وسیله بتواند حتی زندگی کند و واقعیت هم این است که انسان امروزی به این وسیله بسیار نیاز دارد اما تا کجا؟ برخی حتی با این وسیله تا رختخواب هم می‌روند و آن را تا هنگام خواب از خود جدا نمی‌کنند غافل از این‌که چه خطراتی را با خود حمل می‌کنند.

چرا نباید با گوشی بخوابید؟ | عوارض زیانبار خوابیدن با گوشی

امروز بخش زیادی از مردم دنیا با گوشی تمام کار‌های روزمره خود را انجام می‌دهند و به اندازه‌ای به آن وابسته‌اند که حتی یک لحظه هم نمی‌توانند خود را بدون آن تصور کنند. درواقع می‌توان گفت بیش‌تر مردم دنیا از اعتیاد به گوشی تلفن همراه رنج می‌برند بی‌آن‌که خود از آن خبر داشته باشند.

از این روز و به واسطه استفاده بی‌اندازه از این دستگاه پژوهش‌گران دست به تحقیقات گسترده در این باره زدند و به نتایج شایان‌توجهی هم رسیدند.

در دنیا نظرسنجی‌ای درباره استفاده از تلفن همراه انجام شد که نشان می‌داد بیش از نیمی از کاربران دست‌کم برخی از شب‌ها با گوشی به رخت‌خواب می‌روند. حتی برخی از افرادی که در پرسش‌نامه جواب منفی داده‌اند، اعلام کرده‌اند که گوشی خود را کنار خود قرار می‌دهند و می‌خوابند.

179886_301

ممکن است شما هم چنین عادتی داشته باشید اگر این‌گونه است توصیه می‌کنیم این مطلب را تا پایان بخوانید و بدانید که تمامی پژوهش‌ها نشان می‌دهد در هر سنی باشید اگر گوشی تلفن را کنار تخت‌خواب و نزدیک محل خوابتان بگذارید با دست خودتان خود را به خطر انداخته‌اید.

بر اساس یافته‌ها و نتایج این پژوهش‌ها باید گفت تمامی آن‌ها بر اختلال در کیفیت خواب و هم‌چنین کمیت آن تاثیر بسیار زیادی دارند. به زبان دیگر اگر شب‌ها گوشی را کنار خود می‌گذارید، احتمال اینکه خواب کم‌عمق‌تر و کوتاه‌تری داشته باشید، بیشتر است که در نهایت به افت عملکرد ذهنی شما در طول روز منجر می‌شود.

جالب این‌جاست که برخی فکر می‌کنند اگر گوشی را به اتاق خواب خود ببرند، اما از آن استفاده نکنند موضوع حل می‌شود درصورتی‌که در نتایج هیچ تغییری حاصل نشد. دقت داشته باشید وجود گوشی در اتاق‌ خواب می‌تواند احتمال بروز مشکلات خواب را در افراد افزایش دهد.

179883_636

خواب برای بدن ضروریست

یکی از ضروریاتی که تمامی ما آن را حس می‌کنیم داشتن خوابی خوب و باکیفیت است چنان‌که اگر خواب راحت و باکیفیتی نداشته باشیم روز بعد هم نمی‌توانیم راندمان و عملکرد مناسبی داشته باشیم.

داشتن خوابی خوب و با کیفیت در زندگی همه تاثیر بسیار زیادی دارد و نداشتن خواب کافی و عمیق می‌تواند فرد را در کوتاه‌مدت دچار ناراحتی و بدخلقی و در درازمدت از زندگی ساقط کند و بر کیفیت و رضایت از زندگی او تاثیر زیادی بگذارد.

در دانشگاه پنسیلوانیا پژوهشی انجام شد که طی آن و در درازای یک هفته به شرکت‌کنندگان اجازه ندادند بیش از ۴ ساعت بخوابند پس از یک هفته آن‌ها بیان می‌کردند که افکار منفی آن‌ها زیاد شده و از دید ذهنی بسیار خسته‌اند.

براساس این پژوهش ۱۵ تا ۲۰ درصد از کسانی‌ که دچار کم‌خوابی هستند به افسردگی جدی مبتلا می‌شوند. باید بدانید نتایج این پژوهش کاملا نشان می‌دهد ارتباطی جدی میان کم‌خوابی و ابتلا به افسردگی وجود دارد.

پس می‌بینید که داشتن خواب خوب تا چه اندازه می‌تواند کمک‌کننده باشد و روی زندگی افراد تاثیر بگذارد.

179885_732

تاثیر گوشی بر روی کودکان و نوجوانان

کودکان و نوجوانان امروز بیش‌ از هر کس دیگر با گوشی تلفن همراه درگیرند و مدام درون آن دنبال چیزی می‌گردند و آن را برای هر چیزی که فکر کنید جستجو می‌کنند. براساس این پژوهش‌ها کودکان ده‌ ساله ۸ تا ۹ ساعت از خواب هفتگی‌شان را به دلایل استفاده از گوشی تلفن همراه از دست می‌دهند.

این پژوهش که به صورت اتفاقی به این موضوع دست پیدا کرد جزو نخستین مقالاتی بود که به شکلی جدی تأثیر وب‌سایت‌هایی مانند تیک‌تاک و پلتفرم اینستاگرام را روی تقویت حس «ترس ازدست‌دادن» کودکان در میان هم‌سالانشان بررسی کرده است.

شبکه‌های اجتماعی محیط اجتماعی را از مدرسه‌ها به اتاق‌خواب کودکان منتقل کرده است که ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته در دسترس است و امکان فعالیت در شب را نیز دارد.

179884_874

یکی از پیامد‌های نداشتن خواب کافی و باکیفیت ابتلا به افسردگیست. داده‌های بررسی‌ شده از صد‌ها نوجوان نشان داده است افرادی که قبل از خواب ساعات زیادی را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کردند، با مشکلات خواب بیش‌تری روبه‌رو بودند به همین دلیل افسردگی در آن‌ها بیش‌تر دیده شد. بنابراین، می‌توان زنجیره‌ای از واکنش‌ها را شاهد بود که در آن نوجوانانی که شب‌ها با گوشی‌شان کار می‌کنند، کم‌تر می‌خوابند که به بروز و افزایش علائم افسردگی در آن‌ها منجر می‌شود که یکی از عواقب و پیامد‌های آن می‌تواند تاثیر منفی برروی عملکرد تحصیلی آن‌ها بگذارد.

179881_336

ساخو ماتیو پزشک مراقبت از سلامتی و درمان‌گر فعال در این زمینه می‌گوید: استفاده طولانی مدت و زیاد از تکنولوژی ساعات و عادات خواب افراد را مختل کرده و آن‌ها را به بیماری‌های مزمن هم‌چون بی‌خوابی، توهم، فراموشی و اختلال حواس دچار می‌کند.

او بر این باور است هنگامی‌که افراد به نور روشن صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ، رایانه، تبلت و تلویزیون نگاه و به صورت طولانی مدت به نمایشگر دارای نور روشن خیره می‌شوند، به بی خوابی، کم خوابی و حتی مشاهده خواب‌های پریشان و قطعه قطعه مبتلا خواهند شد.

می‌دانیم و پژوهش‌ها هم این موضوع را اثبات کرده‌اند که این مشکلات تنها گریبان کودکان و نوجوانان را نمی‌گیرد بلکه شامل همه است. آن‌گونه‌که پژوهش‌ها نشان می‌دهند استفاده و کار کردن شبانه با گوشی تلفن همراه می‌تواند خواب بزرگ‌سالان را نیز دچار مشکل کند. برای نمونه، نتایج پژوهشی نشان داد که استفاده بیش‌تر از گوشی در رخت‌خواب با افزایش خستگی و خوابی طولانی‌تر در چهل‌ سالگی ارتباط دارد. همچنین، ارتباط استفاده‌ شبانه از گوشی با زودتر بیدار شدن و کم‌تر خوابیدن در بزرگ‌سالان ۶۰ تا ۷۰ ساله نشان داده شد. گذشت زمان به‌مرور نشان می‌دهد که آیا عادات شبانه دیجیتالی جوانان امروز می‌تواند نتایج بیان‌شده را متأثر کند یا خیر.

ماتیو به افراد توصیه می‌کند: بهتر است کاربران به منظور افزایش کیفیت خواب خود، حداقل از یک ساعت قبل از خواب آلود شدن، گوشی‌های خود را کنار بگذارند و از آن استفاده نکنند.

منبع: جامعه ۲۴

دیگر رسانه ها

کدخبر: 51987

ارسال نظر