معجزه عناب برای درمان سرماخوردگی

میوه عناب حاوی پروتئین، چربی، کربوهیدرات و فیبر است و علاوه بر این دارای ویتامین‌های B۲ ،A و C و نیز مقادیر قابل‌توجهی کلسیم و آهن است که همگی به حفظ سلامت بدن کمک می‌کنند.

معجزه عناب برای درمان سرماخوردگی

با آغاز فصل سرما بسیاری از افراد دچار سرماخوردگی و سرفه می‌شوند و یکی از راهکار‌های ساده، اما بسیار مؤثر در پیشگیری و درمان سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی، مصرف عناب است.

خواص عناب برای پیشگیری از سرماخوردگی

عناب غنی از ویتامین C است. تحقیقات نشان داده است که قسمت گوشتی میوه عناب حاوی بیشترین میزان ویتامین C است و همین امر به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی کمک می‌کند.

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که مصرف دو بار در روز میزان ۱۰۰ میلی‌گرم دمنوش میوه عناب سبب افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون می‌شود که کار مبارزه با عوامل بیماری‌زا را برعهده دارند.

از آن جایی که عناب حاوی ویتامین‌های  A، C و پتاسیم زیادی است موجب تقویت سیستم ایمنی وجلوگیری از عفونت می‌شود بنابراین در جلوگیری از سرماخوردگی و سرفه نیز موثر است.

خاصیت عناب برای پیشگیری از سرفه

عناب به دلیل خواص "موسیلاژی" برای گلودرد و سرفه بسیار مفید است. موسیلاژ‌ها گروه یاز ترکیبات گیاهی هستند که درترکیب با آب، ماده‌ای چسبنده مانند ژلاتین تولید می‌کنند.

عناب خلط‌آور است

عناب خلط‌آور است؛ درد قفسه سینه، گرفتگی صدا و خشونت حلق را رفع می‌کند و سرفه و تنگی نفس و درد سینه را تسکین می‌دهد.

تسکین گلودرد با عناب

عناب به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی باعث موجب کاهش تولید رادیکال‌های آزاد و عوامل التهابی می‌شود و خواص ضدالتهابی دارد که همین امر باعث تسکین گلودرد می‌شود.

نسخه‌های خانگی برای درمان سرفه با عناب

- برای کاهش سرفه می‌توانید جوشانده عناب را استفاده کنید. برای تهیه این جوشانده ۱۴ عدد عناب را با مقدار کافی آب بجوشانید و پس از غلیظ شدن، مخلوط باقی‌مانده را صاف کنید و برای رفع سرفه، در هر وعده یک فنجان مصرف کنید.

- عناب همچنین برای رفع گلودرد و سرفه صبحگاهی نیز مفید است؛ به این منظور می‌توانید ۲۰ دانه عناب را از یک شب قبل در دو لیوان آب خیس کنید و صبح آن را مصرف کنید.

- برای تهیه شربت عناب مقداری عناب خشک را در آب بجوشانید تا پخته شود، سپس عناب را له و مایع حاصل را صاف کنید و سپس کمی شکر یا عسل به آن اضافه کنید. هنگام مصرف نیم استکان از این شربت را در یک لیوان آب سرد حل و مصرف کنید. این شربت تمام خواص دارویی میوه عناب را دارد و به رفع سرفه کمک شایانی می‌کند.

- برای رفع سرفه، سرما‌خوردگی، خلط باید به مقدار مساوی از آویشن شیرازی، پونه کوهی، گل پنیرک، گل ختمی، قدومه شیرازی، بارهنگ و هفت عدد عناب را با هم ترکیب کنید و در طول روز این معجون را میل کنید، استفاده از این ترکیب را به مدت سه تا هفت روز ادامه بدهید؛ این ترکیب مانند یک آنتی‌بیوتیک گیاهی عمل می‌کند.  

- ۵۰ تا ۱۰۰ گرم عناب را در یک لیتر آب حرارت ملایم بجوشانید تا حجم آب به دو سوم کاهش یابد؛ سپس این جوشانده را با کمی عسل ترکیب و روزانه به میزان سه تا چهار استکان میل کنید؛ این ترکیب برای رفع گرفتگی صدا و سرفه اثربخش است.

- ۲۰ عدد عناب را با مقداری تخم به‌دانه، تخم بارهنگ، نشاسته، ۵ عدد سپستان با هم مخلوط و دَم کنید و آن را قبل از خواب مصرف کنید؛ این ترکیب موجب رفع سرفه‌های خشک می‌شود.

- جوشانده نیم‌کوب پنج عدد عناب با یک چوب دارچین کوچک را هر هشت ساعت استفاده کنید؛ این ترکیب به بهبود سرفه کمک می‌کند.

- مخلوط نیمکوب ۳ عدد عناب، یک قاشق مرباخوری پودر گل ختمی، سه عدد انجیر، نصف قاشق پودر آویشن با یک لیوان آب جوش را بجوشانید و هر ۸ ساعت جوشانده را مصرف کنید.

- پنج عدد عناب نیمکوب را با یک قاشق چای‌خوری پودر ریشه شیرین بیان با ۱.۵ لیوان آب بجوشانید تا به حجم یک لیوان برسد و هر ۱۲ ساعت نصف لیوان از این دمنوش را مصرف کنید.

-پنج عدد عناب نیمکوب را با یک قاشق غذاخوری آویشن با ۱.۵ لیوان آب ترکیب کنید و بجوشانید تابه حجم یک لیوان برسد؛ هر ۸ تا ۱۲ ساعت نصف لیوان را مصرف کنید.

منبع: آخرین خبر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 48225

ارسال نظر