خرید گوشت چرخ‌کرده آماده، ممنوع

گوشت قرمز تازه باید دارای رنگ و رطوبت طبیعی و عاری از هرگونه تورم، خون‌مردگی، تغییر رنگ و ذرات خارجی باشد.

خرید گوشت چرخ‌کرده آماده، ممنوع

مدیرکل دامپزشکی زنجان‌ گفت: در صورتی ‌که مشتریان تقاضای گوشت چرخ کرده دارند، ‌فروشندگان باید در حضور مشتری و با رعایت ضوابط بهداشتی اقدام به چرخ کردن گوشت کنند.

محمدباقر حاج‌کاظمی اظهار کرد: گوشت چرخ کرده باید از گوشت مورد تایید دامپزشکی و در حضور مشتری تهیه‌ شده و یا در بسته‌بندی‌های دارای برچسب معتبر در معرض فروش قرار گیرد.

وی درباره ویژگی‌های گوشت سالم و بهداشتی، بیان‌ کرد: گوشت قرمز تازه باید دارای رنگ و رطوبت طبیعی و عاری از هرگونه تورم، خون‌مردگی، تغییر رنگ و ذرات خارجی باشد، گوشت باید دارای قوام سفت بوده و نباید لزج، خشک یا چروکیده باشد و هرگونه تغییر رنگ گوشت قرمز به سبز، قهوه‌ای و خاکستری یا ایجاد یک لایه لزج و چسبناک و استشمام بوی غیرطبیعی از علائم بارز و اصلی فساد گوشت است.

    حاج‌کاظمی افزود: مردم باید یا از گوشت چرخ کرده بسته‌بندی شده در کارگاه‌های بسته‌بندی که تحت نظارت دامپزشکی با تاریخ تولید، انقضاء، کد پروانه بهره‌برداری از دامپزشکی، دارای آرم دامپزشکی همراه با آدرس محل کارگاه بسته‌بندی که در فروشگاه‌های مجاز عرضه می‌شوند، استفاده یا اینکه در قصابی‌ها با خرید گوشت سالم و بهداشتی از لاشه‌ای که ممهور به مهر آبی رنگ دامپزشکی و دارای برچسب بوده و در حضور خود مشتری اقدام به چرخ شده استفاده‌ کنند.

وی در رابطه با ممنوعیت هرگونه خرید، فروش و جابه‌جایی دام زنده فاقد پلاک گوش، افزود: همراه با پلاکی که بر گوش دام‌های زنده الصاق می‌شود مشخصات هر دام در سامانه مرتبط ثبت می‌شود، از این رو لازم است دامداران برای پلاک‌گذاری دام از طریق شرکت‌های مباشر در استان اقدام‌ کنند.

وی با اشاره اینکه هدف از طرح پلاک‌گذاری دام‌های سبک و سنگین را داشتن بانک اطلاعاتی دقیق برای آمارگیری به منظور برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون، امور تشخیص و درمان، اصلاح نژاد دام، میزان تولید گوشت قرمز و شیرخام و جلوگیری از قاچاق دام عنوان و تاکید کرد: صدور گواهی حمل‌ بهداشتی - قرنطینه‌ای برای تردد دام‌های زنده اعم از گاو و گوساله، گاومیش، گوسفند و بره، بز و بزغاله و اسب فقط به شرط داشتن پلاک انجام می‌شود.

حاج‌کاظمی با اشاره به اینکه بر اساس ضوابط و مقررات موجود دام‌های فاقد پلاک، حتی در محل نگه‌داری آن‌ها نیز قاچاق محسوب می‌شود، تصریح‌ کرد: دامداران این مهم را جدی گرفته و برای دریافت هرگونه خدمات از جمله امور مربوط بهداشتی دامپزشکی و بیمه دام هرچه سریع‌تر برای انجام پلاک‌گذاری دام‌های خود اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی زنجان تشریح‌ کرد: از شهروندان درخواست می‌شود در صورت مشاهده هرگونه تخلف مرتبط با وظایف دامپزشکی، مراتب را به اداره دامپزشکی شهرستان مربوطه اطلاع دهند تا در اسرع وقت به شکایات آن‌ها رسیدگی شود.

 وی با بیان اینکه همه بهره‌برداران در سطح استان زنجان موظف هستند با مراجعه به اتحادیه دامداران و شرکت‌های مورد تایید معاونت بهبود امور تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی نسبت به ثبت واحدهای مربوطه و پلاک‌گذاری دام‌های خود اقدام کنند، اذعان کرد: بر همین اساس کشتارگاه‌ها نیز از پذیرش دام‌های فاقد پلاک و مجوز بهداشتی - قرنطینه‌ای منع شده و متصدیان کشتارگاه‌های دام نیز شماره پلاک دام‌های کشتاری را در سامانه سازمان دامپزشکی ثبت و به صورت اتوماتیک از جمعیت دامی کشور حذف خواهد کرد.

مدیرکل دامپزشکی زنجان با بیان اینکه، مردم باید یا از گوشت چرخ‌ کرده بسته‌بندی شده در کارگاه‌های بسته‌بندی که تحت نظارت دامپزشکی با تاریخ تولید، انقضاء، کد پروانه بهره‌برداری از دامپزشکی، دارای آرم دامپزشکی همراه با آدرس محل کارگاه بسته‌بندی که در فروشگاه‌های مجاز عرضه می‌شوند، استفاده یا اینکه در قصابی‌ها با خرید گوشت سالم و بهداشتی از لاشه‌ای که ممهور به مهر آبی رنگ دامپزشکی و دارای برچسب بوده و در حضور خود مشتری اقدام به چرخ شده استفاده کنند، خاطرنشان‌ کرد: از شهروندان درخواست می‌شود در صورت مشاهده هر گونه تخلف مرتبط با وظایف دامپزشکی، مراتب را به اداره دامپزشکی شهرستان مربوطه اطلاع دهند تا در اسرع وقت به شکایات آن‌ها رسیدگی شود.

منبع: ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 44849

ارسال نظر