دلایل اصلی زانو درد را بشناسید

درد در هر نقطه‌ای از بدن در واقع هشداری برای درک آسیب دیدگی آن نقطه خاص است. مفصل زانو به عنوان بزرگترین مفصل بدن در معرض آسیب دیدگی‌های مختلف و در نتیجه انواع دردهای روزمره است.

دلایل اصلی زانو درد را بشناسید

دلایل متعددی ممکن است سبب ایجاد درد در مفصل زانو شما شوند؛

۱. التهاب تاندون در نتیجه استفاده بیش از حد

استفاده بیش از حد از هر عضو بدن، بدون آمادگی کامل می‌تواند موجب ایجاد آسیب و درد گردد. در افراد ورزشکار و یا افرادی که شغل و یا فعالیت روزمره آن‌ها استفاده زیاد از مفصل زانو را طلب می‌کند (مانند افرادی که نیاز به استفاده روزانه و مستمر از پله دارند.) تاندون‌های زانو در خطر آسیب قرار دارند؛ در این آسیب معمولا اطراف زانو متورم و ملتهب می‌شود. ناحیه آسیب دیده معمولا متورم شده و یک برجستگی در کنار تاندون ایجاد می‌شود. از دیگر علامات این آسیب، درد در ناحیه آسیب دیده در حالت ثابت است. (درد شما ممکن است در باز و خم کردن مفصل زانو به صورت لحظه‌ای افزایش یابد.)

۲. انجام اشتباه حرکات ورزشی و یا برداشتن اجسام با روش اشتباه

داشتن فرم بد در هنگام انجام هرگونه فعالیت فیزیکی می‌تواند موجب هر دو نوع آسیب‌های حاد و مزمن گردد. از پیاده روی گرفته تا انواع تمرینات مقاومتی، فرم و تکنیک صحیح، کلید اصلی پیشگیری از وارد شدن بیش از حد فشار و ایجاد کشیدگی در مفاصل است. اگر به طور معمول درد زانو را تجربه نمی‌کنید اما در برخی از تمرینات درد شروع می‌شود، نحوه انجام حرکت خود را بررسی کنید. برای مثال زانوها در هنگام انجام حرکت اسکات و یا نشستن و برخاستن از روی صندلی نباید به یکدیگر نزدیک شوند (شکل مقعر پیدا کنند).

۳. آسیب مینیسک یا غضروف زانو

وقتی مردم درباره ی غضروف پاره شده‌ی زانو حرف می‌زنند، معمولا به مینیسک زانو اشاره می‌کنند. آسیب‌های مینیسک زانو از رایج‌ترین علل درد زانو در بین افراد دارای فعالیت‌ بدنی بالا است و می‌تواند هنگام هر فعالیتی که طی آن چرخش شدید در زانو ایجاد شود، رخ دهد. از علایم اولیه آن می‌توان صدای تیک تیک، پاپ، یا تلق و تلوق در عمق زانو اشاره کرد. این اتفاق معمولا به خاطر شروع، توقف و یا تغییر وضعیت سریع، یا صرفا به خاطر تغییر جهت ناگهانی حرکت می‌تواند رخ دهد.

۴. کشیده شدن رباط

بعد از اینکه یک رباط کشیده، تضعیف و یا پیچ می‌خورد، معمولا به شکل طبیعی خود باز نمی‌گردد؛ به این دلیل پایداری مفصل زانو پس از کشیدگی رباط به‌طور معمول کاهش می‌یابد. آسیب دیدگی برخی رباط‌ها مانند رباط صلیبی قدامی (جلویی) ممکن است شما را با تورم و درد زیادی در ناحیه زانو مواجه کند.

۵. درد عضلانی

کشیدگی یا پارگی عضله در اطراف مفصل زانو باعث درد در آن ناحیه خواهد شد و معمولا در یک نقطه‌ی خاص روی برجستگی عضله و یا در محل اتصال عضله و تاندون درد بیشتری حس می‌شود. اگر عضلات همسترینگ، کشاله ران یا چهارسر ران کشیده یا دچار گرفتگی شوند، بیشترین احتمال درد در اطراف زانو خواهد بود.

۶. اضافه وزن

اضافه وزن می‌تواند علت اصلی تمامی آسیب‌های بررسی شده در طی این مقاله باشد. در صورتی که وزن شما بیشتر از حد توان و قدرت عضلات شما باشد ناخودآگاه فشار بیش از حد به مفصل زانو و یا رباط‌ها و لیگامان‌های درگیر در آن وارد شده به‌ طوری که بدن قادر به ترمیم آن‌ها نباشد؛ این اتفاق در مرور زمان می‌تواند منجر به آسیب‌های غیرقابل جبران و حتی از کار افتادگی کامل مفصل زانوی شما منجر شود. 

 

منبع: سلامت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 39393

ارسال نظر