راهکاری ساده برای رفع خستگی چشم

چشم انسان از مهمترین و حساس‌ترین اعضای بدن است که باید به شدت از آن مراقبت کرد، چون با کوچکترین اتفاق و بیماری ممکن است بینایی به خطر بیفتد.

خستگی چشم یک بیماری بینایی شایع است که بر اثر وارد شدن فشار زیاد به چشم رخ می‌دهد. چشم انسان از مهمترین و حساس‌ترین اعضای بدن است که باید به شدت از آن مراقبت کرد، چون با کوچکترین اتفاق و بیماری ممکن است بینایی به خطر بیفتد. کاهش میزان و خواب روزانه باعث می‌شود عضلات چشم به اندازه‌ کافی استراحت نکنند و با فعالیت‌های روزانه علائم خستگی چشم‌ها بروز می‌کند.

خستگی چشم ها اگر به‌علت بیماری در چشم و یا ضعیف شدن نباشد و فقط ناشی از خستگی باشد با استراحت کردن از بین می‌رود و نیاز به درمان و مراقبت خاصی هم ندارد.

خستگی چشم از بیماری‌های رایج ناشی از استفاده زیاد از رایانه یا تلفن همراه است و زمانی که در طول روز برای مدت طولانی به نمایش‌گر رایانه و صفحه گوشی نگاه و یا به مطالعه می‌پردازید، علائمی مانند سوزش چشم‌ها، خارش چشم و خستگی را تجربه می‌کنید.

- بیشترین کسانی که دچار عوارض ناشی از چشم می‌شوند، افرادی هستند که روزانه چندین ساعت را در جلوی کامپیوتر می‌گذرانند؛ این افراد باید صفحه نمایش‌گر رایانه خود را ۵۰ – ۶۵ سانتی متر دورتر از چشم و کمی پایین‌تر از سطح چشم قرار دهند.

- تنظیم چیدمان و نور محیط کار می‌تواند به کاهش مشکلات چشمی کمک کند. هر ۲۰ دقیقه به مدت ۲۰ ثانیه به چیزی در فاصله ۶ متری نگاه کنید.

- علت دیگر خستگی چشم ‌ها استرس و اضطراب است که فرد روزانه در محیط کار یا در خانه تجربه می‌کند.

- پس از هر ۲۰ دقیقه‌ای که شما به صفحه نمایش نگاه می‌کنید، به یک صحنه دیگر در فاصله ۶ متری به مدت ۲۰ ثانیه نگاه کنید. این راهکار ساده تا حد قابل توجهی مانع خستگی چشم شده و از بروز سندرم بینایی که با تماشای زیاد رایانه رخ می‌دهد، پیشگیری می‌کند.

- چشمک زدن نیز گزینه دیگری است که انجام مکرر آن در طول نشستن مقابل صفحه نمایش می‌تواند تأثیرگذار باشد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 3782

ارسال نظر