این بیماری پیری زودرس می‌آورد

پژوهشگران در تحقیقات جدید خود دریافتند ویروس نقص ایمنی انسانی یا همان اچ آی وی که عامل بیماری ایدز است، به جای تغییر ژن با تغییر بیان خود، باعث تغییرات ژنتیکی و ایجاد پیری زودرس بیولوژیکی می شود.

این بیماری پیری زودرس می‌آورد

بر اساس مطالعه جدید دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس، اچ آی وی (HIV) رتروویروس مسئول ایدز است و همچنین باعث پیری زودرس بیولوژیکی می شود.

بر این اساس اعلام شد ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) باعث پیری زودرس در بیماران مبتلا به ایدز شده و تغییرات بیولوژیکی مرتبط با سن در دی ان ای را تسریع می کند. محققان دانشگاه کالیفرنیا و همکارانشان اغلب در عرض دو تا سه سال پس از ابتلای بیماران به ایدز، تغییراتی مشاهده می کنند که نشان می دهد این ویروس طول عمر افراد مبتلا به اچ آی وی را در مقایسه با افراد سالم، حدود پنج سال کاهش می دهد.

الیزابت کراب برین (Elizabeth Crabb Breen)، استاد بازنشسته دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس در این رابطه گفت: تحقیقات نشان می ‌دهد حتی در ماه‌ ها و سال ‌های اول زندگی با اچ ‌آی ‌وی، ویروس روند سریع پیری دی ان ای را آغاز می کند. تغییرات ژنتیکی مشاهده شده در نمونه خون ۱۰۲ داوطلب مرد ماهیت اپی ژنتیکی (متیلاسیون دی ان ای) دارد، به این معنی که آنها ژن ها را تغییر نداده بلکه بیان خود را تغییر می دهند.  

محققان در این پروژه تحقیقاتی پنج نشانگر اپی ژنتیکی پیری را تجزیه و تحلیل کردند: چهار نشانگر ساعت هستند که شتاب پیری بیولوژیکی را ارزیابی می ‌کنند و آخرین نشانگر طول تلومرها است، انتهای کروموزوم‌ هایی که ساختار آن‌ ها را از فرسایش محافظت می ‌کند.

در مقایسه با نمونه‌ های داوطلبان سالم هم سن و زمان، افراد اچ آی وی مثبت شتاب قابل توجهی در پیری بیولوژیکی، بین ۱.۹ تا ۴.۸ سال و تلومرهای کوتاه‌ تر را تنها دو تا سه سال پس از اولین عفونت نشان می ‌دهند. 

قابل توجه است از آن جهت که پژوهش های انجام شده دارای محدودیت‌ هایی از جمله تعداد کم شرکت ‌کنندگان، استفاده از جنس مرد و عمدتاً سفیدپوست در این تحقیقات، تعمیم یافته‌ های مذکور به زنان یا اقلیت‌های قومی که قربانی اچ آی وی نیز هستند، را غیرممکن می‌ سازد. علاوه بر این، تعریف سن و نشانگرهایی که نشان دهنده پیری طبیعی هستند هنوز در جامعه علمی مورد بحث است.

 

منبع: سیناپرس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 30027

ارسال نظر