قدِ انسان ها با ابتلا به بیماری ها ارتباط دارد؟

محققان در بررسی‌های طولانی‌مدت خود دریافتند قد افراد یکی از عوامل بالقوه ابتلای آنها به برخی بیماری‌های خاص است.

قدِ انسان ها با ابتلا به بیماری ها ارتباط دارد؟

سال‌هاست دانشمندان قد افراد را عامل خطری در ابتلا به برخی بیماری‌های خاص فرض کرده و این احتمال را بررسی کرده‌اند. البته در گذشته برخی از محققان نشان داده بودند که افراد قدبلند بیش از دیگران در خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون آلزایمر و نارحتی‌های قلبی هستند و افراد قدکوتاه بیشتر به بیماری‌هایی چون دیابت نوع دو مبتلا می‌شوند ولی در این بررسی‌ها کاملا مشخص نشده بود که قد افراد عامل اصلی این بیماری‌ها بوده است یا عواملی دیگر مانند تغذیه و عوامل محیطی در این امر دخیل بوده‌اند.

اخیرا یک تیم تحقیقاتی از مرکز پزشکی منطقه‌ای کوه‌های راکی در ایالات متحده، به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد قد افراد، آنها را مستعد ابتلا به برخی از بیماری‌ها می‌کند. این محققان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند بیماری‌هایی چون نوروپاتی محیطی و زخم‌های پا با قد فرد ارتباط مستقیم دارند.

این محققان داده‌های ژنتیکی و قد بیش از ۲۰۰ هزار بزرگسال سفیدپوست و بیش از ۵۰ هزار بزرگسال سیاهپوست را بررسی کرده و دریافتند که قد افراد با بیش از ۱۰۰ ویژگی بالینی، از جمله چندین مشکل حاد پزشکی مرتبط است. به‌ طور مثال بین افراد قدبلندتر و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های نوروپاتی محیطی، زخم در پا و اختلالات گردش خون وریدی ارتباطی وجود دارد.

اهمیت قد افراد

محققان در پاسخ به این پرسش که قد واقعا چه ارتباطی با خطر ابتلا به بیماری دارد، می‌گویند: « فرآیندهای بیولوژیکی که با رشد/قد و فیزیولوژی افراد مشترک هستند، این ارتباط را به وجود می‌آورند. البته در مواردی هم این ارتباط یا مکانیسم ابتلا به بیماری با قد فرد، ناشی از اثرات فیزیکی قدِ بلند است. مثلا در ارتباط بین قدِ بلند و اختلالات مزمن گردش خون وریدی اندام تحتانی می‌تواند به فاصله فیزیکی و فشار دینامیکی متفاوت در سیستم گردش خون وریدی مرتبط باشد. یا بیماری نوروپاتی محیطی می‌تواند به دلیل طول اعصاب محیطی به وجود آید. این اعصاب در افراد قدبلند، بلند و مستعد جراحت و صدمه‌دیدن است.»

محققان بر این باورند که می‌توان هنگام ارزیابی خطر بیماری‌ها، قد افراد را هم در نظر گرفت. مثلا راهکارهای پیشگیری از بیماری‌هایی را که به قد افراد مرتبط هستند به آنها گوشزد و تا حدی تشخیص بیماری‌ها را شخصی‌سازی کرد.

البته اینکه هنگام تشخیص بیماری بتوان عامل قد را هم در نظر گرفت، به بررسی‌های بیشتری نیاز است و محققان قصد دارند در این مورد بررسی‌های بیشتری انجام دهند.

 

منبع: خبر آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 29958

ارسال نظر