حمایت سازمان جهانی بهداشت از قرص درمان کرونا فایزر

سازمان جهانی بهداشت (WHO) استفاده از قرص خوراکی ضد ویروسی کووید-۱۹ شرکت فایزر را برای بیماران پرخطر پس از آنالیز داده‌های کارآزمایی انجام‌شده بوسیله این سازمان که نشان‌دهنده اثربخشی این دارو در کاهش خطر بستری شدن بود، تایید کرد.

حمایت سازمان جهانی بهداشت از قرص درمان کرونا فایزر

سازمان جهانی بهداشت (WHO) استفاده از قرص خوراکی ضد ویروسی کووید-۱۹ شرکت فایزر را برای بیماران پرخطر پس از آنالیز داده‌های کارآزمایی انجام‌شده بوسیله این سازمان که نشان‌دهنده اثربخشی این دارو در کاهش خطر بستری شدن بود، تایید کرد.

به گزارش عرشه آنلاین، این توصیه در هنگامی انجام می‌شود که با وجود کاهش میزان‌های جهانی عفونت هنوز هزاران نفر از مردم در هفته به علت کووید-۱۹ می‌میرند. به گفته سازمان جهانی بهداشت در میان‌ درمان‌های موجود کووید-۱۹ قرص پاکسلووید شرکت فایزر تا به حال قوی‌ترین دارو بوده است.

سایر درمان‌ها موجود برای کووید-۱۹ شامل قرص رقیب مولناپیراویر شرکت مرک، داروی داخل‌وریدی رمدسیویر شرکت گیلئاد ساینسز و درمان‌های حاوی آنتی‌بادی‌های مونوکلونال است.

آنالیز سازمان جهانی بهداشت نشان داد که دو کارآزمایی بالینی پاکسلووید شامل تقریبا ۳۱۰۰ بیمار خطر بستری شدن در بیماران پرخطر را تا ۸۵ درصد کاهش داد. در بیماران پرخطر- از جمله افرادی که خطر بستری شدن بالای ۱۰ درصد است- استفاده از پاکسلووید می‌تواند به کاهش ۸۴ موردی شمار بستری‌ها در هر ۱۰۰۰ بیمار ختم شود.

ژانت دیاز، رئیس مدیریت بالینی سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: «این درمان‌ها جایگزین واکسیناسیون نیستند. آنها فقط به ما گزینه درمانی دیگری برای بیماران دچار عفونتی می‌دهند که در معرض خطر بالاتر هستند» یعنی بیماران دارای بیماری‌های مزمن زمینه‌ای، دچار نقصان ایمنی و واکسینه‌نشده.

اما چالش‌هایی وجود دارد که می‌تواند استفاده از پاکسلووید را محدود کنند. با توجه به اینکه این دارو باید در مراحل اولیه بیماری مصرف شود تا موثر باشد، دسترسی به آزمایش‌ها سریع و دقیق برای شناسایی بیماری ضروری است.

از طرف دیگر، داروی پاکسلووید با بسیاری از داروی شایع تداخل دارد و این موضوع مصرف آن را پیچیده می‌کند. به علاوه، پاکسلووید برای مصرف در زنان باردار، شیرده یا کودکان هنوز بررسی نشده است.

این عوامل باعث شده است که میزان عرضه پاکسلووید بیش ازمیزان تقاضا در کشورهایی باشد که این دارو برای مدتی در آنها در دسترس بوده است.

فایزر قراردادهایی برای فروختن این دارو در برخی از کشورها بسته است و به بستن قراردادهای جدید ادامه می‌دهد، اما جزئیات در مورد قیمت‌ها عمدتا محرمانه بوده است.

این شرکت در ابتدای امسال گفته بود که انتظار دارد که از فروش پاکسلووید در سال ۲۰۲۲ درآمدی ۲۲ میلیارد دلاری داشته باشد. فایزر موافقت کرده است تا ۴ میلیون دوره درمانی از این دارو را به «صندوق کودکان سازمان ملل» (یونیسف) برای استفاده در ۹۵ کشور کم‌درآمد که اندکی بیش از نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، بفروشد.

این معامله فقط اندکی بیش از ۳ درصد از میزان تولید پیش‌بینی‌شده ۱۲۰ میلیون دوره درمانی پاکسلووید در سال جاری است.

بیش از ۳۰ کشور داروساز ژنریک نیز اجازه تولید گونه‌های ارزان‌تر این دارو را برای فروش در ۹۵ کشور پیدا کرده‌اند، اما سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بعید است که این گونه‌های مشابه با کیفیت تضمین‌شده از این منابع در کوتاه‌مدت در دسترس قرار گیرد و تاکید می‌کند که نبود شفافیت درباره قیمت‌گذاری ممکن است به معنای آن باشد که کشورهای با درآمد کم و متوسط در پایان صف دسترسی به این دارو قرار گیرند، یعنی همان اتفاقی که درباره واکسن‌های کرونا رخ داد.

سازمان جهانی بهداشت همچنین توصیه‌هایش درباره داروی رمدسیویر ساخت شرکت گیلئاد را روزآمد کرد و اکنون می‌گوید این دارو  باید برای بیماران خفیف تا متوسط کووید-۱۹  که در معرض خطر بالای بستری شدن باید تجویز شود.

این دارو قبلا برای استفاده از همه بیماران کووید-۱۹ بدون توجه به شدت بیماری توصیه می‌شد.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 18057

ارسال نظر