سازمان غذا و دارو : فقط برای 6 ماه موجودی انسولین داریم

براساس اعلام مسئولان سازمان غذا و دارو درحال حاضر کمبود انسولین در کشور وجود ندارد و بیماران نگرانی از این بابت نداشته باشند.

سازمان غذا و دارو :  فقط برای 6 ماه موجودی انسولین داریم

براساس اعلام مسئولان سازمان غذا و دارو درحال حاضر کمبود انسولین در کشور وجود ندارد و بیماران نگرانی از این بابت نداشته باشند.

به گزارش عرشه آنلاین، زمزمه‌های کمبود انسولین در کشور از یک سال و نیم پیش آغاز شد که در ابتدا از قاچاق دارو به کشورهای همسایه خبر دادند و مدتی پس از آن، علت آن را تأخیر در ورود یکی از محموله‌ها دانستند.

حال با گذشت بیش از یک سال و نیم، مساله کمبود انسولین باز هم یکی از دغدغه‌های جدی بیماران دیابتی است و تا جایی رسید که در سال گذشته «هشتگ انسولین نیست» در فضای مجازی داغ شد و تعداد زیادی از بیماران دیابتی تلاش داشتند تا از این راه مشکلات خود را به گوش مسئولانی برسانند که در ابتدا کمبود انسولین را انکار می‌کردند.

در آن دوران وزارت بهداشت نیز تمام تلاش خود را برای تامین انسولین به کار گرفت و نیاز بیماران تامین شد، از سوی دیگر افتتاح اولین کارخانه تولید انسولین در ایران نور امیدی را در دل بیماران مبتلا به دیابت روشن کرد تا نگرانی کمتری نسبت به کمبود این داروی حیاتی داشته باشند.

گلایه بیماران از کمبود انسولین

اما حالا تنها با گذشت کمتر از یک ماه از شروع سال جدید اخباری درباره برخی کمبود و گرانی برخی اقلام دارویی در رسانه‌ها منتشر شد و امروز نیز برخی از بیماران دیابتی از کمبود انسولین قلمی گلایه داشتند.

پیگیری‌های ایرنا نشان می‌دهد در سطح داروخانه‌های تهران انسولین قلمی کمبود جدی ندارد و تنها یک برند خاص انسولین قلمی دارای کمبود است که به گفته داروخانه داران این کمبود نیز تا چند روز آینده رفع خواهد شد.

به گفته یکی از داروخانه داران مرکز شهر تهران طی روزهای اخیر مشکل خاصی از بابت تامین انسولین وجود نداشته است و انسولین مورد نیاز بیماران به راحتی در اختیار آنها قرار گرفته است.

داروخانه‌ داران: فقط یک برند خاص کمبود دارد

همچنین طی تماسی که با یکی از داروخانه‌های شرق تهران داشتیم، مسوول فنی داروخانه اعلام کرد که مشکلی درخصوص تامین انسولین وجود ندارد اما یک برند خاص انسولین با عنوان «توئجو» دارای کمبود است که بیماران می‌توانند از نوع دیگر انسولین استفاده کنند.

به گفته این مسوول فنی در خصوص کمبود انسولین در ابتدا باید توجه داشت که منظور از کمبود انسولین، کمبود انسولین قلمی است؛ در گذشته بیماران دیابتی از انسولین ویالی استفاده می‌کردند. این انسولین‌ها با سرنگ به بیمار تزریق می‌شود.

با گذشت زمان و آمدن انسولین‌های قلمی به بازار، سرعت استفاده از این انسولین‌ها به علت سهولت مصرف شدت گرفت و اکنون نیز اغلب بیماران دیابتی از انسولین قلمی استفاده می‌کنند بنابراین انسولینی که کمبود آن مطرح شده است، انسولین قلمی است نه ویالی.

طی تماسی که با یکی دیگر از داروخانه‌ داران تهران داشتیم، وی نیز کمبود این مدل انسولین خاص را تایید کرد و گفت: انسولین ویالی به وفور در بازار یافت می‌شود اما اغلب بیماران به دنبال انسولین قلمی هستند و جایگزینی آن به راحتی نیست زیرا از یک سو بیماران دیابتی برای استفاده از این نوع انسولین آموزش ندیده‌اند و از سوی دیگر، بسیاری از دریافت‌کنندگان انسولین کودکان هستند و تزریق چند باره انسولین ویالی به صورت روزانه برای آن‌ها بسیار دشوار است از همین رو اغلب بیماران از انسولین قلمی استفاده می‌کنند.

سازمان غذا و دارو: برای شش ماه موجودی انسولین داریم

برای پیگیری وضعیت موجودی انسولین قلمی در بازار با مدیرکل اداره دارو وزارت بهداشت گفت‌وگو کردیم، حمیدرضا اینانلو درباره وضعیت انسولین در بازار توضیح می‌دهد: درحال حاضر داروهای ژنریک کمبودی در کشور ندارند باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که انسولین با برندهای مختلفی در دنیا تولید می‌شوند و درحال حاضر انسولین گلارژین که اصلی‌ترین نوع انسولین و پرمصرفترین نوع آن است برای حداقل ۶ ماه در انبارهای ما موجود است و کمبودی ندارد.

وی توضیح داد: انسولین گلارژین با برندهای «توئجو»، «لانتوس»، «بازالین» و ... تولید می‌شوند و ممکن است در یک مقطع زمانی یک برند خاص به دلیل وضعیت بازاریابی و فروش یا تصمیم واردکننده کمتر وارد شود یا محموله دیرتر به دست مصرف کننده برسد اما به طور کلی هیچ کمبودی درخصوص انسولین قلمی گلارژین در کشور وجود ندارد.

اینانلو ادامه داد: وظیفه سازمان غذا و دارو تامین داروهای مورد نیاز بیماران و حمایت از تولیدات داخلی است و اولویت ما تامین داروهای بیماران است از همین رو با تامین حداقل ۶ ماه انسولین مورد نیاز بیماران، نباید نگرانی از کمبود این دارو داشته باشیم.

منبع: جام جم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 16478

ارسال نظر