سرنوشت دلار چه می‌شود؟/ نظر کارشناسان درباره قیمت دلار پس از مذاکرات

هفته‌ای که گذشت، دلار با افزایش قیمت در صرافی‌ها به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید که منجر به حضور رئیس کل بانک مرکزی در بازار ارز و دستور رئیس جمهور مبنی بر شناسایی مداخله‌گران بازار ارز شد، حال باید دید این اقدامات چه تاثیری در بازار ارز خواهد داشت

سرنوشت دلار چه می‌شود؟/ نظر کارشناسان درباره قیمت دلار پس از مذاکرات

هفته‌ای که گذشت، دلار با افزایش قیمت در صرافی‌ها به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید که منجر به حضور رئیس کل بانک مرکزی در بازار ارز و دستور رئیس جمهور مبنی بر شناسایی مداخله‌گران بازار ارز شد. علاوه بر آن ،ابتدای هفته گذشته قیمت ارز نوسان زیادی داشت اما در ادامه تا حدودی تعدیل شد. با توجه به تغییرات قیمت ارز در هفته گذشته روند دلار در روزهای آینده به چه صورت خواهد بود؟

 

تاثیر بودجه و مذاکرات بر قیمت دلار

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار ارز در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره روند  قیمت دلار  در هفته آینده گفت: روزهای آینده دو رخداد مهم در تغییر قیمت ارز موثر است. اول، تقدیم لایحه بودجه و نرخ ارز اعلامی بودجه است و دوم،دور دوم نشست احیای برجام  و ابهام در به نتیجه رسیدن آن است.

نصیرزاده درباره واکنش بازار ارز به نتیجه مذاکرات برجام می‌گوید: اگر نشست برخلاف اعلام طرف ایرانی برگزار نشود یا برگزاری به صدور پالس مثبت ختم نشود به تقویت قیمت منجر می‌شود.وی همچنین در این باره افزود: در مجموع نشانه‌ای برای تزریق ارز در بازار مشاهده نمی‌شود و ثبات قیمت‌های کنونی در بازار ارز دور از تصور نیست.

احتمال رانت جدید در بازار ارز

علی اصغر سمیعی، کارشناس بازار ارز هم  درباره تغییر دستوری قیمت دلار در بازار ارز گفت: ایجاد هرگونه بازار جدید باعث به وجود آمدن قیمت تازه و رانت جدید می‌شود و به چند نرخی بودن ارز دامن می‌زند.سمیعی در بخش دیگری گفت: کاهش قیمت دلار حتی اگر شروع شود و بخواهد ادامه پیدا کند، به صورت دستوری و مصنوعی و به ضرب تبلیغ و تزریق خواهد بود.او بیان کرد: ضمن این‌که باز هم در کوتاه‌مدت، دوباره روند صعودی پیدا می‌کند.

به گفته سمیعی، خود این تلاطم و کاهش هم به ضرر اقتصاد کشور و تنها به نفع واردات غیرضروری و کمک به خروج بیشتر سرمایه از کشور و صدمه به تولیدات داخلی و کاهش گردشگری در داخل ایران به نفع سفر به کشورهای دیگر خواهد بود.

 

در هفته گذشته دربازار ارز چه گذشت 

در پس تحولات بازار ارز، علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی، روز (سه‌شنبه ۱۶ آذر) از بازار ارز بازدید و طی این بازدید با صرافان گفت‌وگو کرد.رئیس کل بانک مرکزی خطاب به یکی از صراف‌ها گفت: عرضه ارز به اندازه کافی وجود دارد و عرضه ارز بیشتر از تقاضاست.وی افزود: طی یکی - دو ماه آینده سامانه‌ای برای تخصیص ارز سهمیه‌ای از جمله ارز مسافرتی راه‌اندازی می‌شود تا مردم در این سامانه درخواست خود را ثبت و ارز سهمیه‌ای دریافت کنند که با راه‌اندازی این سامانه، تشکیل صف مقابل صرافی‌ها جمع می‌شود.

 

آخرین وضعیت راه‌اندازی درگاه فروش ارز به منظور تأمین نیازهای خرد ارزی

رئیس کل بانک مرکزی درباره راه‌اندازی درگاه فروش ارز به منظور تأمین نیازهای خرد ارزی مردم توضیح داد: هموطنان با ورود به این درگاه نیاز خرد ارزی خود را اعلام و سپس با مراجعه به صرافی‌های مجاز ارز مورد نیاز را دریافت می‌کنند و یا اینکه با فراهم‌سازی شرایط میزان ارز مورد نیاز مردم به حساب آن‌ها واریز شود.

صالح آبادی با بیان اینکه نیازهای ارزی قانونی مردم را به صورت کامل تأمین می‌کنیم و منابع ارزی ورودی در بازار متشکل ارزی در وضعیت مناسبی قرار دارد، گفت: در همین راستا به منظور دسترسی آسان‌تر مردم به حواله و اسکناس دلار، اصلاح قوانین و مقررات در برنامه و دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون برگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در سامانه نیما ۲۲.۴ میلیارد دلار و عرضه ارز صادرکنندگان در سامانه نیما ۲۰ میلیارد دلار بوده است، افزود: از ابتدای سال تا کنون در مجموع ۳۶ میلیارد دلار ارز برای کل کالاها بخشی در سامانه نیما و بخشی در شبکه بانکی تأمین شده است که نسبت به سال گذشته عرضه ارز افزایش داشته است.

بهبود دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی

رئیس شورای پول و اعتبار در همین زمینه گفت: خوشبختانه امسال دسترسی ‎بانک مرکزی و سیستم اقتصادی کشور به منابع ارزی، بهبود قابل ملاحظه‌ای داشته است و از نظر ورود ارز به کشور در شرایط بسیار خوبی هستیم و پیش‌بینی این است که در آینده نزدیک اوضاع رو به بهبود خواهد رفت.

وی افزود: در جلسه اخیری که با صادرکنندگان داشتیم مقرر شد برخی از صادرکنندگان با واردکنندگان به صورت توافقی و مستقیم معامله کنند که از طریق صادرات مقابل واردات، تسهیل صورت گیرد.

به گفته صالح‌آبادی، در بازار متشکل ارزی روزانه حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار و حدود یک تا دو میلیون یورو معامله می‌شود و در حال فراهم سازی شرایطی هستیم تا دسترسی مردم به بازار متشکل ارزی تسهیل شود.

رئیسی: دستگاه‌های مسئول، عوامل مداخله‌گر در بازار ارز را شناسایی کنند

 سید ابراهیم رئیسی سه‌شنبه شب در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با اشاره به مشخص شدن دخالت‌ها و دسیسه‌های سودجویانه برای برهم زدن ثبات بازار ارز، تصریح کرد: دستگاه‌های مسئول همزمان با نظارت و کنترل بر بازار، با شناسایی دقیق عوامل مداخله‌گر و بی‌ثبات‌کننده بازار ارز، با جدیت به مسئولیت‌های خود در این زمینه عمل کنند.

رئیس جمهور انسجام و اقدام هماهنگ نهادهای مسئول را در مدیریت و ساماندهی بازار ارز ضروری دانست.

در این جلسه با تقسیم کار و وظایف دستگاه‌های مختلف مقرر شد برای مدیریت در بازار ارز، با اخذ مجوزهای لازم از سوی نهادهای مسئول و بر اساس واقعیت‌ها، ثبات و شرایط عادی به بازار ارز برگردد.

در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت همچنین گزارش نهادهای مسئول درباره وضعیت بازار ارز ارائه و عوامل مؤثر در تغییرات غیرعادی نرخ ارز به ویژه در روزهای اخیر مورد بررسی قرار گرفت.

روند نامشخص بورس ناشی از قیمت دلار

بازار بورس در هفته جاری صعود را تجربه کرد؛ به طوری که شاخص کل بورس تنها توانست نسبت به هفته قبل ۰.۶۹ درصد افزایش یابد. این در حالی است که شاخص کل با معیار هم وزن نسبت به هفته قبل کاهشی باقی ماند.

آمار کل معاملات بورس در هفته جاری نشان می‌دهد که ارزش کل معاملات این بازار با ۵.۳۸ درصد کاهش از ۱۷۹ هزار و ۷۷۲ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۱۷۰ هزار و ۹۹ میلیارد ریال در هفته جاری رسید. این در حالی است که حجم کل معاملات این بازار در هفته جاری نسبت به هفته گذشته ۱۹.۹۴ درصد افزایش یافت و از ۲۱ هزار و ۴۶۷ میلیون سهم به ۲۵ هزار و ۷۴۷ میلیون سهم رسید.

منبع: ایمنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 3898

ارسال نظر