یارانه نقدی 3 برابر می شود| مشمولان یارانه سه برابری جدید چه کسانی هستند؟

بر اساس این طرح، قرار است یارانه‌ها سه برابر شود. اما نه یارانه همه افراد.

یارانه نقدی 3 برابر می شود| مشمولان یارانه سه برابری جدید چه کسانی هستند؟

یارانه نقدی برخی افراد قرار است سه برابر شود. طرح جدید مجلس باعث افزایش  یارانه نقدی می شود. یارانه نقدی جدید به خانوارهای مشخصی اختصاص داده می شود. یارانه نقدی قرار است در دولت رئیسی با تغییراتی مواجه شود. تغییرات جدید در یارانه نقدی احتمالا از ماه آذر اجرایی شود.

براساس آخرین مصوبه مجلس قرار است یارانه برخی از افراد سه برابر شود. اما شرط سه برابر شدن یارانه نقدی چیست و یارانه کدام خانوارها قرار است سه برابر شود؟ 

مجلس این هفته طرحی با نام طرح جوانی جمعیت را تصویب کرد که تسهیلات و مشوق‌هایی برای فرزندآوری و ازدواج جوانان در آن وجود دارد. یکی از مشوق‌های این طرح برای فرزندآوری، افزایش سه برابری یارانه خانوارهایی است که سه فرزند و بیشتر دارند.

یارانه نقدی کدام خانوارها ۳ برابر می شود؟

بر اساس این طرح، قرار است یارانه‌ها سه برابر شود. اما نه یارانه همه افراد.

افزایش سه برابری یارانه نقدی سه شرط مهم دارد.

۱-خانوار جز چهار دهک درآمدی اول جامعه باشد. یعنی خانوارهایی که درآمد ماهانه آنها زیر سه میلیون تومان باشد جزو چهار دهک اول جامعه محسوب می‌شوند.

۲- سرپرست خانوار نباید کارمند دولت باشد و در دستگاه‌های دولتی کار کند.

۳- خانواده باید حداقل سه فرزند داشته باشد.

بر این اساس یارانه خانوارهای چهار دهک اول جامعه که در بخش دولتی شاغل نباشند و حداقل سه فرزند داشته باشند، سه برابر می‌شود.

اما نکته مهمی که در این طرح وجود دارد این است که فقط یارانه فرزندان سه برابر می‌شود و گویا یارانه پدر و مادر به روال قبل ادامه پیدا می‌کند و اضافه نمی‌شود.

نکته دیگر اینکه هنوز گفته نشده که یارانه نقدی افراد مشمول سه برابر می‌شود و یا یارانه معیشتی آنها.

اما به نظر می‌رسد که با اجرای این طرح و افزایش سه برابری رقم یارانه‌ها، مبلغ یارانه ماهانه خانوارها حداقل ۵۰۰ هزار تومان در ماه می‌شود. این در حالی است که اکنون یک خانوار پنج نفره در ماه ۲۲۷ هزار تومان یارانه نقدی می‌گیرد. یارانه معیشتی خانوارهای پنج نفر و بیشتر هم ۲۰۵ هزار تومان است.

وعده افزایش سه برابری یارانه نقدی در حالی مطرح شده که پیش از این هم ابراهیم رئیسی وعده داده بود که یارانه‌های نقدی را افزایش می‌دهد و بسیاری امیدوار بودند که از ابتدای پاییز طرح افزایش یارانه‌ها کلید بخورد.

اما کمی بعد مشخص شد که یارانه رئیسی در صورت پرداخت، قرار است به صورت کارت اعتباری و در قالب وام باشد.

اما افزایش سه برابری یارانه نقدی، بخشی از اجرای طرح جوانی جمعیت است که این هفته در شورای نگهبان تصویب شد. در این طرح موارد دیگری چون پرداخت زمین رایگان، افزایش یارانه ودیعه مسکن، تسهیلات مسکن و ثبت نام خودرو بدون قرعه‌کشی مطرح شده است.

کارت اعتباری به جای پرداخت یارانه نقدی

به عبارتی وعده رئیسی پرداخت کارت اعتباری ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی از ابتدای آذرماه بود. وعده‌ای که اگر اجرایی شود، یارانه پنج دهک اول جامعه باید از ماه آینده چهار تا پنج برابر شود و افراد به جای دریافت یارانه ۴۵ هزار تومانی، یارانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی بگیرند.

البته همزمان با روی کار آمدن دولت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بود یارانه نقدی تاثیری در بهبود معیشت مردم ندارد. گفته‌ای که نشان می‌داد احتمالا ماجرای افزایش یارانه نقدی در این دولت منتفی است.

اما روز گذشته محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور اعلام کرد که مردم در آذر منتظر اخبار خوبی باشند. اگرچه مشخص نبود خبر خوب محسن رضایی چیست، اما چون او درباره معیشت مردم صحبت کرده بود یکی از مهم‌ترین گمانه‌هایی که مطرح میشد این بود که احتمالا قرار است یارانه نقدی افزایش پیدا کند و یا اینکه دولت کارت رفاهی به مردم بدهد.

علاوه بر این یارانه‌ها به طور ثابت دولت باید یارانه معیشتی بنزین و یارانه نقدی را نیز به حساب سرپرستان خانوار واریز کند. مبلغ یارانه معیشتی براساس تعداد اعضای خانوار بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان است.مبلغ یارانه نقدی نیست به طور ثابت به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

یارانه نقدی ۸۰۰ هزار تومانی

هنوز مشخص نیست دولت سیزدهم می‌خواهد یارانه نقدی را افزایش دهد یا نه. اما یکی از برنامه‌های انتخاباتی رئیسی پرداخت یارانه ۸۰۰ هزار تومانی از آذر ماه به دهک‌های کم درآمد بود. حالا در آستانه آذر ماه، معاون اقتصادی رئیسی گفته خبر خوبی در راه است. آیا یارانه‌ها از آذر زیاد می‌شود؟

اظهارات مقامات دولت سیزدهم درباره افزایش یارانه نقدی مبهم است. برخی می‌گویند یارانه نقدی تاثیری در معیشت مردم ندارد و برخی می‌گویند احتمال افزایش یارانه نقدی زیاد است.

اما مهم‌ترین وعده در این باره را ابراهیم رئیسی داده بود. او در زمان انتخابات، از شش برنامه برای بهبود معیشت مردم رونمایی کرده بود که مهم‌ترین آن کاهش تورم و اعطای کارت اعتباری معیشت خانوار بود.

براساس وعده رئیسی، قرار بود پنج دهک اول جامعه مشمول یارانه جدید شوند. در این طرح یارانه ماهانه دهک‌های اول، دوم و سوم ۲۰۰ هزار تومان برآورد شده بود. یعنی یارانه یک خانوار چهار نفره ۸۰۰ هزار تومان می‌شد.

یارانه خانوارهای دهک چهارم و پنجم هم در این طرح به ۱۵۰ هزار تومان می‌رسید. یعنی یارانه ۶۰۰ هزار تومانی. بر اساس این طرح قرار بود یارانه‌ها از ابتدای آذرماه تغییر کند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 1885

  • ویرایشگرچراتبعیض ایجادمیکنید.اگرقراربه پرداخت یارانه باشد ؛بایدعادلانه وبین همه برابرباشدغیرازاین حرام است

    یارانه ثروت ملی است وکسی حق ندارد بین افرادجامعه تبیض قایل شده وموجبات ناراحتی مردم شود خواهشمندم درنظربگیرید

ارسال نظر