این عادت‌های خطرناک، عمرتان را کم می‌کند

بر اساس مطالعات محققان در نیویورک، آنچه می‌خورید، به معنای واقعی روی صورت شما نمایان می‌شود.

این عادت‌های خطرناک، عمرتان را کم می‌کند

پیری بخش جدایی‌ناپذیر زندگی است که با تغییرات اساسی در ظاهر، عملکرد و توانایی‌های فردی در ارتباط است. چگونگی سلامتی و ظاهر افراد در سنین بالا به میزان زیادی به عادت‌های آنان در طول زندگی وابسته است. در ادامه به عادت‌های مضری اشاره شده است که فرآیند پیری را تسریع می‌کنند.

سیگار

سیگار پوست را تحت کمبود اکسیژن قرار می‌دهد و می‌تواند منجر به بروز چروک اطراف دهان و خطوط عمیق پیشانی شود.

نوشیدن الکل

مطالعات نشان می دهد مصرف الکل به تسریع علائم پیری کمک می‌کند و می‌تواند منجر به افزایش چربی بدن و اختلال خواب و مشکلات کبدی شود.

برنزه کردن پوست

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید مهمترین عامل پیری پوست است. برنزه کردن چه به صورت طبیعی و چه با استفاده از دستگاه، نقش مهمی در پیری پوست دارد.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی

شیرین‌کننده‌های مصنوعی باعث چروک و افتادگی پوست می‌شوند. از طرفی با تغییر میکروبیوم روده، التهاب پوست را افزایش می‌دهند و پیری زودرس به همراه دارند. مصرف شکر به کلاژن و الاستین پوست آسیب می‌رساند و منجر به چین و چروک و همچنین خشکی و شل شدن پوست می‌شود.

لاغری و چاقی

تغییر مداوم وزن باعث چروک و شل شدن پوست می‌شود.

عدم مصرف میوه و سبزی

میوه و سبزی مملو از مواد معدنی، ویتامین و آنتی‌اکسیدان است که مصرف این موادغذایی پیری را به تعویق می‌اندازد.

استرس مزمن

استرس مزمن یکی از عواملی است که پیری را تسریع می‌کند و منجر به افزایش چین و چروک می‌شود. از طرفی استرس بر انتخاب رژیم غذایی و سبک زندگی نیز تاثیرگذار است.

جدی نگرفتن سلامت روان

مطالعات نشان می‌دهد افسردگی و عدم سلامت روان مغز را کوچک کرده و فرآیند پیری تسریع می‌شود.

اجتماعی نبودن

مطالعات نشان می‌دهد داشتن یک شبکه اجتماعی قوی به کاهش روند پیری کمک می‌کند. تنهایی و انزوا سلامتی را تهدید می‌کند.

مصرف بیش از حد کافئین

مصرف بیش از حد کافئین باعث کاهش هورمون DHEA می‌شود. این هورمون در جوانی و کاهش التهاب نقش دارد.

بالش ارزان و نامرغوب

پوست ظریف صورت ۷ تا ۹ ساعت روی بالش قرار دارد. بنابراین بهتر است روبالشی از جنس پنبه یا ابریشم باشد.

استفاده بیش از حد از تجهیزات الکترونیکی

استفاده افراطی از تجهیزات الکترونیکی علاوه بر مشکلات بینایی، سر و گردن را به مدت طولانی در وضعیت نامناسبی قرار می‌دهد و به مرور و با افزایش سن منجر به آرتروز و انحنای ستون فقرات می‌شود.

استفاده از نی برای نوشیدن

نی‌های پلاستیکی نه تنها برای محیط زیست مضر هستند بلکه باعث چین و چروک اطراف لب و دهان می‌شوند.

عدم استفاده از عینک آفتابی

اشعه ماوراء بنفش خورشید نه تنها به پوست آسیب می‌زند و باعث ایجاد چروک های ریز اطراف چشم می‌شود؛ بلکه عامل اصلی آب مروارید و سرطان است. استفاده از عینک آفتابی برای محافظت از پوست و چشم ضروری است.

ورزش نکردن، عدم توجه به سلامت دهان و دندان و استفاده از لوازم آرایشی بهداشتی بی کیفیت نیز از دیگر دلایل پیری است.

بر اساس مطالعات محققان در نیویورک، آنچه می‌خورید به معنای واقعی روی صورت شما نمایان می‌شود. برخی غذاهای محبوب و خوشمزه با تغییر التهاب و میکروبیوم روده، عامل پیری چهره هستند.  

گرچه مصرف غذاهای مضر و خوشمزه در ابتدا حس شادی و رضایت در فرد ایجاد می‌کنند، ولی نتایج این غذاها همیشه دلچسب نیستند و در صورت افراط می‌توانند تهدیدی جدی برای سلامت باشند. به ویژه پوست آیینه عادت‌های غذایی است. بنابراین برای داشتن پوستی شاد و جوان باید برخی غذاها را از برنامه خود حذف کنید.

این مواد غذایی عبارتند از:

نان سفید

اکثر نان‌های سفید حاوی شکر تصفیه‌شده هستند. شکر و مواد قندی انعطاف‌پذیری پوست را کاهش می‌دهند و موجب افتادگی پوست می‌شوند. برای حفاظت از پوست خود مصرف نان سفید و شیرینی را به حداقل کاهش دهید.

پنیر

مطالعات نشان می‌دهد مصرف مواد لبنی پرچرب و به ویژه پنیر موجب انسداد منافذ پوستی و حتی آکنه بزرگسالان می‌شود. مطالعات دیگر نشان می‌دهد هورمون‌هایی که در دام استفاده می‌شوند، توسط محصولات لبنی و دامی وارد بدن شده و با اختلال تعادل هورمونی، سلامت پوست را به خطر می‌اندازند. این بدان معنا نیست که باید پنیر را به طور کامل حذف کنید، بلکه بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که کاملا ارگانیک هستند.

بستنی

بستنی حاوی شکر و لبنیات است که هر دو در التهاب پوست نقش دارند.

سوسیس و کالباس

یکی از مهمترین مواد غذایی که در پیری زودرس نقش دارند، محصولات فرآوری‌شده هستند. آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان  (IARC) که اصطلاحا دست راست سازمان جهانی بهداشت در زمینه تحقیقات محسوب می‌شود،‌ گوشت فرآوری‌شده را به عنوان ماده‌ای درنظر می‌گیرد که برای طعم‌دار شدن تحت فرآیندهایی نظیر نمک‌سودشدن،‌ دودی شدن، تخمیر و سایر روش‌های مشابه قرار می‌گیرد. بیکن، سوسیس،‌کالباس، کنسرو گوشت و ماهی و ماهی دودی نمونه‌هایی از این مواد هستند. برخی از تولیدکنندگان مواد غذایی به منظور افزایش رنگ، طعم و ماندگاری از نیتریت سدیم برای فرآوری گوشت استفاده می‌کنند.

غذاهای فرآوری شده معمولا حاوی روغن هیدروژنه، امولسیفایرها (نوعی ماده چرب برای مخلوط شدن مایعات)، طعم‌دهنده‌های شیمیایی، مواد نگهدارنده و شیرینی‌های با فروکتوز بالا هستند.  

همچنین این مواد مملو از سدیم هستند که کلاژن‌سازی را مختل می‌کنند./ بهداشت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 8735

ارسال نظر