از 40 سالگی به این عضو بدنتان بیشتر اهمیت بدهید

 محمدرضا فرتوک زاده چشم پزشک و فوق تخصص قرنیه با بیان اینکه تخریب عصب بینایی با روش‌هایی مثل فیزیوتراپی مغزی یا لیزر امکان پذیر نیست، گفت: البته باید عوامل تخریب عصب بینایی را بررسی کنیم. زیر چهل سال، عوامل فشارنده عصب، جز شایع‌ترین عوامل هستند.

از 40 سالگی به این عضو بدنتان بیشتر اهمیت بدهید

 محمدرضا فرتوک زاده چشم پزشک و فوق تخصص قرنیه با بیان اینکه تخریب عصب بینایی با روش‌هایی مثل فیزیوتراپی مغزی یا لیزر امکان پذیر نیست، گفت: البته باید عوامل تخریب عصب بینایی را بررسی کنیم. زیر چهل سال، عوامل فشارنده عصب، جز شایع‌ترین عوامل هستند.

شایع‌ترین آن، ادونوم هیپوفیز است که منطقه پشت کره‌ی چشم است و زیر مغز قرار دارد و در منطقه زیر عصب بینایی است. اگر غده هیپوفیز درشت شود به عصب فشار می‌آید و تخریب می‌شود که باید این ادنوم از بین رود تا فشار از بین برود. اگر این مشکل رفع شد و در اوایل بیماری باشد ممکن است بینایی برگردد و شاید هم برنگردد.وی ادامه داد: بیشترین علت کاهش بینایی در افراد بالای چهل سال، در اثر تخریب، این است که خون رسانی کم شده است یا می‌تواند در اثر دیابت، بیماری‌های عروقی و ... خون رسانی کم شود و عصب آرام آرام تخریب شود. مقداری در خانم‌ها بیشتر است؛ اما جنسیت خیلی تاثیری ندارد.

بالاتر از سن چهل سال مثلا ۶۰ سال، بیماری گلوکوما چشم (آب سیاه) که فشار چشم بالا می‌رود که در اثر آن، عصب به مرور تخریب می‌شود و حالا بر اساس تشخیص هرکدام از این بیماری ها، مداواها متفاوت است.

این فوق تخصص قرینه در ادامه بیان کرد: مثلا در بالا بودن فشار چشم یا آب سیاه اولین داروها پایین آورنده فشار چشم هستند مثل قطره‌های کاهش فشار چشم، فشار را پایین می‌آورند و جلوی تخریب را می‌گیرند.

عصب‌ها که علامت‌ها را به مغز می‌رسانند با فشار بالای چشم تخریب می‌شوند. فرد در این حالت اطراف را نمی‌بیند و متوجه نمی‌دهند و اگر هم بفهمند اهمیت نمی‌دهد و این فشار به کل بینایی می‌رسد و نابینایی به بار می‌آورد و بیش‌تر نابینایی برای این بیماری آب سیاه یا گلوکوما هست که با تخریب اثر بینایی همراه است و قابل برگشت نیست و باید از قبل جلوگیری شود تا فشار چشم پایین بیاید.

وی در خصوص نشانه یا علائم آب سیاه گفت: متاسفانه آب سیاه علائمی ندارد. ما در معاینات روزمره که برای افراد انجام می‌دهیم حتما فشار را می‌گیریم و درمان می‌کنیم. از سن چهل سال به بالا باید به دکتر مراجعه کرد و چکاپ کرد.

در اکثر سالمندان و کسانی که عمل می‌کنند، مگس پرانی است که عارضه‌ای ندارد و مداوایی هم ندارد. بیشتر تحمل است و کم کم محو می‌شود، جای نگرانی نیست.

خشکی چشم باعث درهم دیدن تصاویر می‌شود. پس باید بعد از عمل حتما قطره اشک مصنوعی استفاده شود هر شش ساعت یک قطره. وی در پاسخ به این پرسش که اگر عینکی باشیم و از عینک استفاده نکنیم باعث تشدید تاری دید می‌شود؟، گفت: در سن پایین باعث تنبلی چشم می‌شود و بچه‌ها باید عینک بزنند تا تنبلی چشم از بین برود.

فرتوک زاده در پایان در خصوص قوز قرنیه اظهارداشت: قرنیه انسان یه جسم مدور منظم است و مثل نیم کره است که باعث می‌شود ما اجسام را ببینیم. قرنیه انسان به دلیل علت‌های ژنتیکی یا اکتسابی ممکن است قوز پیدا کند.

نامنظم شود و از حالت کروی در آید و با عینک هم خوب نمی‌شود و نمی‌شود با عینک هم دید. معمولا ارثی است و درصد کمی اکتسابی است. برای درمان در مراحل اولیه عمل می‌کنیم و اگر بیماری پیشرفته‌تر باشد پیوند قرنیه انجام می‌دهیم.

منبع: بهداشت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 65047

ارسال نظر