بهترین زمان برای اقدام به بارداری / نوزادان متولد چه فصلی سالم تر و قد بلندتر هستند؟

عواملی مانند وراثت، نژاد،محل تولد و تغذیه بر اندازه قد افراد تاثیر گذار هستند و از این مهم اطلاع داریم اما آیا می دانستید فصلی که در آن متولد شده اید نیز می تواند در بلند قدی شما تاثیر گذار بوده باشد؟

بهترین زمان برای اقدام به بارداری / نوزادان متولد چه فصلی سالم تر و قد بلندتر هستند؟

عواملی مانند وراثت، نژاد،محل تولد و تغذیه بر اندازه قد افراد تاثیر گذار هستند و از این مهم اطلاع داریم اما آیا می دانستید فصلی که در آن متولد شده اید نیز می تواند در بلند قدی شما تاثیر گذار بوده باشد؟

متولدین تابستان نسبت به کسانی که در زمستان متولد شده اند قد بلندتری هستند! این یک ادعا نیست و بر اساس یک تحقیق بیان شده است.

تحقیقات جدید دانشگاه کمبریج، اثبات کرده است نطفه ای که در فصل پاییز برای بچه دار شدن به وجود می آید ثمره ای قد بلندتر و سالم تر دارد.

دانشگاه کمبریج دریافته است که اگر نوزادان از متولدین تابستان باشند قد بلندتری دارند. البته پیش بینی در مورد زمان مناسب برای شروع تلاش جهت بچه‌دار شدن هرگز آسان نیست، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که زوج‌ها اگر می‌خواهند بچه‌های سالم و قوی داشته باشند، بهتر است در همین روزهای آخر پاییز دست به کار شوند.

تحقیقات جالبی که بر روی ۴۵۰ هزار بریتانیایی انجام شده  که نشان می دهد جوانانی که متولدین تابستان  هستند قد بلندتر و سالم تر از سایر افراد هستند.

از دلایل علمی این اتفاق باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که مادران باردار در فصل بهار و تابستان ویتامین D بیشتری  را از نور خورشید در سه ماهه دوم و سوم جذب می‌کنند و به فرزندان خود منتقل می کنند.

ویتامین D برای داشتن استخوان های سالم مهم است و تصور می شود از سرطان، دیابت نوع ۱ و ام اس پیشگیری می کند.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که ماه تولد تاثیر قابل اندازه گیری بر رشد ، سلامتی و قد بلندی افراد دارد.

این مطالعه همچنین نشان داد دخترانی از متولدین تابستان هستند دیرتر به بلوغ می‌رسند که نشانه‌ای از سلامت بیشتر در بزرگسالی است. افرادی که زودتر به بلوغ می رسند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت هستند.

بنابراین، طبق مطالعه دانشگاه کمبریج، والدین آینده نگر یک فرصت سه ماهه در پاییز دارند تا مطمئن شوند که نوزادانشان بهترین شروع زندگی را خواهند داشت و همچنین قد بلندتر می شوند!

کارشناسان می گویند زوج هایی که به دنبال تشکیل خانواده هستند ممکن است در تعطیلات تابستانی و در حالی که از آفتاب لذت می برند اقدام به بچه دار شدن کنند و اینگونه فرزند آنها امتیاز متولدین تابستان را از دست می دهد.

بیشتر بارداری ها به صورت تصادفی اتفاق می افتد و مادران از نظر بدنی برای این کار آماده نیستند، این موضوع تحت تأثیر طبقه اجتماعی، سن والدین یا سلامت آنها نیست  بنابراین جستجوی الگوهای مربوط به ماه تولد یک طرح مطالعه قدرتمند برای شناسایی تأثیرات محیط پیش از تولد است. دکتر جان پری، نویسنده اصلی این مطالعه می گوید:

"شگفت زده و خوشحال شدیم وقتی دیدیم الگوهای متولدین تابستان در وزن هنگام تولد و زمان بلوغ چقدر تاثیر گذار است.

نتایج ما نشان می‌دهد که ماه تولد تأثیر قابل‌توجهی بر رشد و سلامت دارد، اما برای درک مکانیسم‌های پشت این تأثیر به کار بیشتری نیاز است."

محققان رشد و تکامل حدود ۴۵۰ هزار مرد و زن را از مطالعه UK Biobank مقایسه کردند تا دریابند که آیا محیط در رحم منجر به تغییراتی می شود که می تواند بر سلامتی در زندگی بعدی تأثیر بگذارد.

این تاثیگذاری که برنامه‌نویسی نامیده می‌شود، عواقبی برای رشد در دوران کودکی و بزرگسالی دارد.

محققان دریافتند کودکانی که در ماه های ژوئن، ژوئیه و آگوست(اواسط خرداد تا پایان شهریور) به دنیا می آیند در هنگام تولد وزن بیشتر و در بزرگسالی قد بلندتری دارند. نوزادان متولدین تابستان ۱۰ درصد کمتر احتمال دارد که قد کوتاهی داشته باشنداین بدان معناست که میانگین متولدین ماه دسامبر بریتانیا به طور متوسط ​​سه میلی متر کوچکتر از متولدین ماه ژوئن هستند.

بهترین زمان برای اقدام به بارداری

محققان بر این باورند که تفاوت متولدین تابستان و زمستان می‌تواند به میزان دریافت نور خورشید در دوران بارداری مربوط باشد، زیرا تا حدودی میزان قرار گرفتن در معرض ویتامین D تعیین کننده است.

دکتر پری گفت: "ما درباره مکانیسم‌هایی که می تواند از طریق فصلی بر وزن، قد و زمان بلوغ تاثیر بگذارد نمی شناسیم.باید این مکانیسم ها را قبل از اینکه یافته های ما به مزایای سلامتی تبدیل شود، درک کنیم.

فکر می کنیم که قرار گرفتن در معرض ویتامین D مهم است و امیدواریم یافته های ما تحقیقات دیگر را در مورد اثرات بلندمدت ویتامین D در اوایل زندگی بر زمان بلوغ و سلامتی تحت الشعاع قرار دهد."

مطالعات دیگری نشان داده‌اند که افرادی که در ماه نوامبر متولد شده‌اند نسبت به متولدین ماه مه کمتر در معرض ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس(ام اس) هستند که دوباره با ویتامین D مرتبط است.

همچنین تحقیقات نشان داده که رشد کودکان در بهار و تابستان سریعتر و در پاییز و زمستان کندتر است.

این مطالعه هیچ ارتباطی بین ماه تولد و شاخص توده بدنی (BMI) پیدا نکرده است.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 55810

ارسال نظر