آمار وحشتناک از تعداد مبتلایان به سکته‌های مغزی

هر ساله در تاریخ ۲۹ اکتبر "روز جهانی سکته مغزی" گرامی داشته می‌شود.

آمار وحشتناک از تعداد مبتلایان به سکته‌های مغزی

هر ساله در تاریخ ۲۹ اکتبر "روز جهانی سکته مغزی" گرامی داشته می‌شود.

به گزارش عرشه آنلاین، سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون در بخشی از مغز به دلیل لخته شدن خون یا پارگی رگ خونی مختل ‌شود و مانند حمله قلبی، کمبود خون غنی از اکسیژن می‌تواند منجر به مرگ بافت در مغز شود.

در سراسر جهان حدود یک نفر از هر چهار بزرگسال بالای ۲۵ سال در طول زندگی خود دچار سکته مغزی می شود. علاوه بر این پیش بینی میشود که امسال حدود ۱۲.۲ میلیون نفر در جهان اولین سکته مغزی خود را تجربه خواهند کرد و طبق اعلام سازمان جهانی سکته مغزی، بر اثر آن حدود ۶.۵ میلیون نفر در سراسر دنیا جان خود را از دست خواهند داد.

همچنین بر اساس آمارهای رسمی، بیش از ۱۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان سکته مغزی را تجربه کرده اند.

هدف از گرامیداشت روز جهانی سکته مغزی افزایش آگاهی در مورد این عارضه و روش های پیشگیری از آن است. علاوه بر این، در این روز جهانی به افزایش آگاهی برای درک بهتر از عوامل خطر و علائم این عارضه در بین عموم پرداخته می شود.

در سال ۲۰۰۴ میلادی روز جهانی سکته مغزی در کنگره جهانی سکته مغزی در ونکوور کانادا تعیین شد و در سال ۲۰۰۶ میلادی نیز این روز توسط سازمان جهانی سکته مغزی که در همان سال نیز تشکیل شد، گرامی داشته شد. سازمان جهانی سکته مغزی یک سازمان غیرانتفاعی است که علاوه بر افزایش آگاهی در مورد سکته مغزی، برای کمک به افرادی که پس از تجربه این عارضه زنده مانده اند، فعالیت می کند.

به گفته انجمن سکته مغزی آمریکا، در ایالات متحده، سکته مغزی عامل شماره پنج مرگ و میر و علت اصلی ناتوانی است. این روز جهانی به منظور ترویج یک سبک زندگی سالم و کاهش تعداد افرادی که این عارضه را تجربه می کنند، گرامی داشته می شود.

بنا بر گزارش ها، حدود یک دهه پیش آمارها حاکی از آن بود که از هر شش نفر یک نفر احتمال ابتلا به سکته مغزی را دارد با این حال اکنون این آمار به یک چهارم رسیده است.

حتی یک سکته مغزی کوچک نیز در صورت عدم پیشگیری و درمان برای طولانی مدت می تواند بسیار خطرناک باشد.

به گزارش فرست پست، تاخیر در دریافت درمان مناسب برای سکته مغزی می تواند منجر به تغییرات فاجعه بار در زندگی فرد شود بنابراین، مراقبت از خود بسیار مهم است.

همچنین "جیمز مسکیا"، متخصص مغز و اعصاب در مایو کلینیک در فلوریدا در این باره می‌گوید: ما اغلب می‌گوییم «زمان، مغز است»، به این معنی که هر چه زودتر بتوانیم جریان خون را به مغز بازگردانیم، نتایج بهتری برای بیمار خواهد داشت و در نتیجه فردی که دچار این عارضه می شود، می بایست هر چه زودتر خدمات درمانی دریافت کند.

می توان اقداماتی را برای به حداقل رساندن عوامل خطر سکته مغزی انجام داد که عبارتند از:

-محدود کردن مصرف نمک، چربی‌ها، قندها و غلات تصفیه‌شده،ژ

-بیشتر ورزش‌کردن

-محدودکردن یا ترک مصرف دخانیات

-مصرف داروهای تجویزشده برای شرایطی مانند فشار خون بالا طبق دستور پزشک

-خوردن بیشتر سبزیجات، حبوبات و مغزها و خوردن بیشتر غذاهای دریایی به جای گوشت قرمز و مرغ.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 49921

ارسال نظر