اگر این 5 علامت را داشتید، شما افسرده‌اید!

عصبانیت و کج خلقی و از دست دادن احساس علاقه و خستگی از علائم افسردگی به حساب می آیند.

اگر این 5 علامت را داشتید، شما افسرده‌اید!

دکتر فاطمه کوهپایه زاده در خصوص بیماری افسردگی گفت: عصبانیت و کج خلقی و از دست دادن احساس علاقه و خستگی از علائم افسردگی به حساب می آیند.

دکتر فاطمه کوهپایه زاده در این گفت و گو به تشریح علائم افسردگی پرداخته و در این باره گفته است:«افسردگی باعث کاهش انگیزه و انرژی در زندگی روزمره می‌شود. فرد افسرده ناامیدانه تقلا می کند که به کارهای خود رسیدگی کند، اما انگار ممکن نیست. نمی‌تواند خودش را بلند کند که کارهایش را شروع کند و حتی اگر موفق شود، به علت ضعیف شدن «تمرکز» در اختلال افسردگی، نمی‌تواند متمرکز شود و کارهایش را تمام کند، به همین خاطر انبوهی از کارهای نیمه تمام دارد که مانند کوه سنگینی، روان او را تحت فشار می‌گذارند و اضطراب او را هر روز بیشتر و بیشتر می‌کنند.

وی گفت: از علائم افسردگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- عصبانیت و کج خلقی

۲- خود انتقادی و ناامیدی

۳- از دست دادن احساس علاقه و خستگی

۴- تغییرات فاحش وزن 

۵- تغییر عادات خواب

این روانشناس گفت: مشکل اصلی اینجاست که خیلی از اوقات، هم خود فرد و هم اطرافیان او به علت نداشتن آگاهی، به این مشکل برچسب «تنبلی» می‌زنند و همین منجر به فشار روانی بیشتر، گفتگوهای درونی منفی، خودتخریبی، احساس گناه بیشتر و در نتیجه افزایش افسردگی می‌شود.

کوهپایه زاده ادامه داد: هر چه قدر افسردگی قوی‌تر شود، انرژی، تمرکز و انگیزه هم بالطبع بیشتر کاهش می‌یابد، توانمندی انجام کارها کمتر می‌شود و این چرخه معیوب روز به روز اختلال را بدتر و بدتر می‌کند؛ بنابراین بیمار و اطرافیان او باید به طور جدی از این موضوع آگاهی داشته باشند.

وی افزود: افسردگی تنبلی نیست و کمبود انرژی و انگیزه که به هنگام افسردگی روی می‌دهد تقصیر بیمار نیست. فردی که به این اختلال مبتلا شده و اطرافیان او باید افسردگی را مانند هر بیماری جسمانی دیگری جدی بگیرند و در مورد آن همدلی به خرج دهند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 4919

ارسال نظر