نشانه‌های آنفولانزا در کودکان را بشناسید

فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا برای افراد در معرض خطر تاکید کرد.

نشانه‌های آنفولانزا در کودکان را بشناسید

فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا برای افراد در معرض خطر تاکید کرد.  

به گزارش عرشه آنلاین، دکتر «محمدرحیم کدیور» با هشدار نسبت به شیوع گسترده بیماری آنفلوآنزا گفت: با شروع فصل سرما و طی حدود دو هفته اخیر شاهد شیوع علایمی نظیر تب شدید، سرفه، گلو درد، آبریزش بینی، گوش درد، اسهال و حالت تهوع در سطح جامعه هستیم که همزمان با بیماری کووید۱۹ هموطنان را درگیر کرده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به شباهت دو بیماری کووید۱۹ و آنفلوآنزا افزود: طبق بررسی های انجام شده از تعدادی از بیماران دارای علائم حاد تنفسی، درصد قابل توجهی از این افراد مبتلا به آنفلوآنزا بوده که این امر نشانگر روند رو به گسترش شیوع بیماری آنفلوآنزا است.

او با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزا به ویژه در کودکان شدید است و با علائم تب ۳۹ تا ۴۰ درجه، گلو درد، اسهال و استفراغ خود را نشان می دهد، از خانواده ها خواست تا در این ایام فرزندان خود را نسبت به راهکارهای بهداشتی و پیشگیری از این بیماری آگاه سازند.

این فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان در خصوص پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا گفت: تزریق واکسن علیه این بیماری به ویژه در افراد در معرض خطر، در کنار رعایت شیوه نامه های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، پرهیز از تجمعات، پرهیز از حضور در فضاهای سربسته و شست و شوی مرتب دست ها می تواند از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا پیشگیری کند.

به گفته دکتر کدیور کودکان زیر پنج سال، سالمندان، بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی، بیماران مبتلا به دیابت، بیماری های قلبی عروقی، آسم و مادران باردار، گروه های پرخطر در زمینه ابتلا به آنفلوآنزا محسوب می شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به والدین توصیه کرد تا در صورت ابتلای کودکان به بیماری آنفلوآنزا و مشاهده علائمی همچون تب بالا، می توانند به روش درمانی نگهدارنده، با توجه به وزن کودک هر چهار ساعت یک بار از استامینوفن ساده و یا در صورت عدم کاهش تب، هر ۶ ساعت از ایبوبروفن استفاده کنند.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی کودکان به والدین توصیه کرد با توجه به مرطوب بودن محیط حمام، می توانند برای نرم شدن ترشحات بینی و ریه کودکان، از استحمام با آب ولرم استفاده کنند و در صورت تشدید بیماری، باید به پزشک مراجعه شود.

استفاده از مایعات گرم، مانند آب گرم با عسل و لیمو و شیر گرم برای گلو درد و سرفه، همراه با غرغره با آب گرم و نمک، همچنین استفاده از محلول ORS برای درمان اسهال دیگر توصیه های این پزشک فوق تخصص عفونی کودکان بود.

بنابر گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر کدیور یادآور شد: در صورت بروز علائم گوش درد نیز باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

این فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان همچنین بر تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه های سنی ۶ ماه به بالا برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا تاکید کرد و افزود: این بیماری از یک روز قبل از شروع علایم تا پنج روز پس از آن به افراد دیگر منتقل می شود، بنابراین ضرورت دارد فرد بیمار برای قطع زنجیره انتقال در قرنطینه به سر ببرد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 48613

ارسال نظر