۱۰ راهکار برای فراموشی یک رابطه بعد از جدایی

اگر شما هم تجربه‌ی تمام کردن یک رابطه‌ی عاطفی را داشته باشید، می‌دانید که فراموشی بعد از جدایی و عبور کردن از رابطه، بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر از تصور افراد است.

۱۰ راهکار برای فراموشی یک رابطه بعد از جدایی

اگر شما هم تجربه‌ی تمام کردن یک رابطه‌ی عاطفی را داشته باشید، می‌دانید که فراموشی بعد از جدایی و عبور کردن از رابطه، بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر از تصور افراد است.

شما نمی‌توانید بعد از جدایی، به سرعت به زندگی خود برگردید، به خصوص هنگامی که به طور مداوم به همسر یا شریک عاطفی سابقتان فکر می‌کنید. البته این موضوع فقط مربوط به روابط عاشقانه نیست و تمام شدن رابطه‌ی دوستانه نیز می‌توانند درگیری فکری زیادی داشته باشد.

سوال این است که چرا بعد از اتمام رابطه همچنان به او فکر می‌کنیم و چگونه می‌توانیم جلوی آن را بگیریم. در این مورد با روانشناسان برجسته‌ای صحبت کرده و توصیه‌های آن‌ها را در ادامه برای شما نوشته‌ایم. با ما همراه باشید.

چرا فراموشی بعد از جدایی و فکر نکردن به او سخت است؟

جین گریر درمانگر خانواده معتقد است میزان سختی فراموش کردن کسی، به این بستگی دارد که آن شخص و رابطه چه معنایی برای شما و زندگی‌تان در آن زمان داشت؟ حتی اگر افراد خودشان خواهان فراموشی باشند، دلایل زیادی برای نشخوار فکری وجود دارد. ممکن است عشق سابقتان، قول و قرارهای همیشگی داده باشد یا دوستتان در زمانی که نیاز داشتید، باعث آرامش شما شده بود.

این نشخوار فکری تنها محدود به ارتباطات گذشته‌ی شما نمی‌شود و می‌تواند درباره روابط جدید نیز اتفاق بیفتد. صنم حافظ، روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه کلمبیا در نیویورک می‌گوید: «ممکن است این اتفاق برای همه ما پیش بیاید و این کاملا طبیعی است. فکر کردن به شخصی خاص، وقتی مشکل‌ساز می‌شود که شما نتوانید با آن‌ها مقابله کنید و قادر به کنترل افکار خود نباشید.

۱. همه‌ی ما انسانیم!

پل هوک مایر، روان‌درمانگر و مشاور در نیویورک می‌گوید: «همه‌ی ما به ارتباط با دیگران نیاز داریم و این نیاز به صورت غریزی است، نه عقلانی. روابط با دیگران، باعث می‌شود ما احساس امنیت و باارزش بودن کنیم. وقتی کسی وارد زندگی‌مان می‌شود و احساس و ارتباط عمیقی بین ما شکل می‌گیرد، فراموش کردنش نیز بسیار مشکل خواهد بود. طبیعی است که نتوانیم افکارمان را کنترل کنیم و مدام به او و روزهای خوبی که در کنار هم داشتیم فکر کنیم.»

۲. تجربه‌ی احساسات مختلف

یکی از دلایلی که فراموشی بعد از جدایی را سخت می‌کند، تجربه‌ی احساسات مختلف است. دکتر حافظ در این باره می‌گوید: «شاید زمانی که در کنار آن‌ها بودید، برای شما لحظه‌های شادی بوده است و به همین دلیل شما دلتنگ آن روزها می‌شوید و نمی‌توانید از فکر کردن به آن شخص و خاطرات خوبتان دست بکشید.» گریر نیز معتقد است آن چه در آن زمان برای شما معنا داشته است، از دست رفته و دیگر آن را در زندگی‌تان ندارید. حالا با فکر کردن به آن‌ها، می‌خواهید آن خاطرات را در ذهنتان ثبت کنید و بخشی از احساسات خوب آن زمان را دوباره تجربه کنید.

۳. طرد شدن

اگر یک رابطه با طرد شدن به پایان رسیده باشد، فراموشی و بیرون کردن آن شخص از ذهنتان بسیار سخت‌تر است. گریر می‌گوید: در صورت طرد شدن، شما همچنان درد جدایی را تحمل می‌کنید و در کنار آن ممکن است آرزوی برگشت دوباره شریک عاطفی‌تان را نیز داشته باشید. هرچه‌قدر درد از دست دادن بیشتر باشد، نشخوار فکری شما درباره آن رابطه نیز افزایش می‌یابد. بنابراین چه در اتمام روابط عاطفی و چه دوستانه، درک درست درباره از دست دادن و این که چه احساسی نسبت به خودتان در شما ایجاد می‌کند، برای ادامه راه بسیار مهم است.

۴. تنهایی

به گفته‌ی دکتر حافظ تنهایی یکی از دلایل مهمی است که فراموشی بعد از جدایی را سخت می‌کند. شخصی که مدت زیادی در زندگی شما حضور داشته، اکنون نیست و شما نمی‌توانید از فکر کردن به او دست بردارید. او توصیه می‌کند: «به جای فکر کردن به شخص اشتباه یعنی پارتنر سابقتان، بهتر است وقتتان را با خانواده و دوستان قدیمی خود بگذرانید.»

۵. مسائل حل نشده

ممکن است بعضی افراد، مسائل حل‌نشده‌ای از رابطه‌ی قبلی خود داشته باشند و به همین دلیل خواهان ورود به رابطه جدید نیستند. دکتر حافظ توصیه می‌کند در این شرایط به خودتان فرصت دهید تا آمادگی لازم برای ارتباط با فردی جدید را پیدا کنید. بهتر است برای این کار با یک درمانگر صحبت کنید و از او راهنمایی بخواهید.

۶. فانتزی‌‌سازی درباره فرد جدید

همان‌طور که اشاره کردیم، نشخوار فکری تنها مربوط به روابط گذشته نیست و می‌تواند فکر کردن در مورد یک شخص جدید برای برقراری رابطه نیز باشد. گریر می‌گوید: این اتفاق به خاطر تمرکز روی پتانسیل‌های شخص مقابل و ساختن فانتزی‌هایی است که آرزوی آن را دارید یا می‌توانستید داشته باشید و آن را از دست داده‌اید. در واقع شما این شخص جدید را به عنوان راهی برای تجربه‌ی مجدد آن چیزی که در روابط قدیمی خود داشته‌اید، می‌بینید.

۷. به یاد آوردن خودتان زمانی که با آن شخص بودید

نشخوار فکری می‌تواند بیشتر در مورد خودتان باشد تا کارهایی که با او انجام می‌دادید. دکتر حافظ می‌گوید: «ممکن است شما از شخصیتی که در زمان رابطه داشتید، خوشتان آمده باشد و بعد از جدایی دلتنگ او شوید.» صنم حافظ تاکید می‌کند: «به یاد داشته باشید که چه تنها باشید، چه با فردی جدید، همیشه می‌توانید مانند همان روزها زندگی کنید.»

حال که دلایل فکر کردن مداوم بعد از جدایی را فهمیدیم، سوال اصلی و مهم این است که:

چطور او را فراموش کنیم؟

۱. به خودتان زمان دهید

هیچ اشکالی ندارد اگر بعد از جدایی هنوز هم او را دوست داشته باشید و به او فکر کنید. عشق به تنهایی برای حفظ رابطه کافی نیست و نیاز به معیارهای دیگری نیز دارد و وقتی شما رابطه‌ای را تمام می‌کنید، به این معنی نیست که به عشق و علاقه‌تان نیز پایان داده‌اید. فکر کردن به یار قدیمی‌تان یا حتی دوست داشتن او طبیعی است؛ بنابراین دست از سرزنش کردن خود بردارید و به خودتان زمان دهید.

با گذشت زمان ممکن است به طور کامل او را فراموش کنید و فکرتان آزاد شود. به عبارت دیگر، اگر تمام انرژی‌تان را روی این بگذارید که چرا بعد از جدایی، همچنان به او فکر می‌کنید و زمان لازم را برای فراموشی به خود ندهید، تنها باعث می‌شوید تا بیشتر از قبل به او فکر کنید.

۲. به احساسات خود توجه کنید

قبل از این‌که بتوانید فکر کردن درباره کسی را متوقف و او را فراموش کنید، به خودتان فرصت دهید تا غم، خشم، دیوانگی یا هر احساس دیگری را تجربه کنید. بعضی از افراد می‌خواهند به سرعت حالشان خوب شود و به همین دلیل احساسات خود را سرکوب می‌کنند؛ در صورتی که شناخت احساسات و بها دادن به آن‌ها به شیوه‌ای سالم، بخشی از فرایند درمان است. اگر به خودتان فرصت و اجازه غمگین شدن، عصبانیت و … دهید و احساساتتان را به رسمیت بشناسید، بعد از مدتی غم شما کاهش می‌یابد و کمتر به او فکر می‌کنید؛ زیرا دیگر چیزی برای تکرار کردن در ذهنتان باقی نمانده است.

۳. خشم و کینه را کنار بگذارید

نگه داشتن خشم و کینه برای سلامت روان خوب نیست؛ زیرا تنها باعث گسترش دردی می‌شود که در گذشته حس کرده‌اید و استرس بیشتری به دنبال می‌آورد. رها کردن و گذشتن به شما این امکان را می‌دهد که در لحظه حال زندگی کنید و درد خود را کاهش دهید. البته توجه کنید بخشیدن به معنای سرکوب کردن خشم نیست و شما ابتدا باید دلیل احساسات خود را پیدا کنید، به آن‌ها اجازه بروز دهید و سپس نسبت به کنار گذاشتن آن‌ها اقدام کنید.

۴. خاطره‌نویسی را شروع کنید

دکتر حافظ می‌گوید: «نوشتن افکار و احساسات به شما کمک می‌کند تا آن‌ها را واضح‌تر ببینید، بهتر درک کنید و در نهایت راه داشتن احساسی بهتر را بفهمید. نوشتن، یک راه برای بروز احساسات است و وقتی شما تمام احساسات درونی‌تان را بیرون کردید، قلب شکسته‌تان التیام پیدا می‌کند و این موضوع تاثیر زیادی روی فراموشی بعد از جدایی می‌گذارد.»

هوک مایر پیشنهاد می‌کند فهرستی از دلایل خوب پیش نرفتن رابطه و فهرستی از مواردی که به رابطه آسیب می‌زند تهیه کنید. احساساتتان را بدون فیلتر کردن بنویسید و از نوشتن مواردی مانند غرور آسیب‌دیده خجالت نکشید. در نهایت لیستی از درس‌هایی که در این رابطه یاد گرفته‌اید و کارهایی که در آینده می‌توانید انجام دهید، بنویسید. هر سه لیست را در جایی بگذارید که بتوانید هر روز آن را ببینید و سه ماه به خودتان فرصت دهید تا بتوانید از تجربه‌های خود استفاده کنید.

۵. به آموخته‌هایتان توجه کنید

توصیه گریر این است که روی چیزی تمرکز کنید که رابطه‌ی عاطفی یا دوستانه را برای شما معنادار می‌کند. رابطه‌ی خود را بازنگری کنید و ببینید آن شخص و آن رابطه چه معنایی برای شما داشته است، زیرا این موضوع برای ادامه دادن زندگی و فراموشی بعد از جدایی بسیار موثر است. دلایل زیادی وجود دارد که شما با شخص خاصی وارد رابطه شده‌اید و به او علاقه نشان دادید. به جای این که اجازه دهید در انبوهی از احساسات منفی مانند نفرت، خشم و غم غرق شوید، بر چیزهای مثبتی تمرکز کنید که در این راه درباره خود آموخته‌اید.

۶. زمانی را برای فکر کردن به او اختصاص دهید

شاید تعیین ساعت مشخص برای فکر کردن به او، عجیب به نظر برسد، اما روشی است که می‌تواند اثرگذاری زیادی داشته باشد. برای مثال اگر در حین کار یاد عشق سابق خود افتادید، به خود بگویید که قرار است بعد از شام به او فکر کنید و تا آن ساعت، جلوی افکارتان را بگیرید. این روش باعث می‌شود شما احساساتتان را تجربه کنید اما نشخوار فکری باعث اختلال در زندگی و کارهای روزانه‌تان نشود.

۷. برای خود مرز تعیین کنید

یکی از راه‌های مهم برای کمک به فراموشی بعد از جدایی، تعیین حد و مرزهای مشخص برای خود و روابطتان است. برای مثال اگر شریک عاطفی سابقتان مدام به شما پیام می‌دهد، برای او مرزی تعیین کنید و به طور واضح به او بگویید برای عبور کردن از رابطه، دیگر نباید به شما پیام دهد. مثال دیگر درباره عکس‌هایی است که در دوران رابطه گرفته‌اید. اگر با دیدن عکس‌های قدیمی خود تحریک می‌شوید و باعث می‌شود مدام به او فکر کنید، پاک کردن تمام عکس‌ها از روی گوشی و لپ‌تاپ قدم بزرگی در پایان دادن به رابطه است.

۸. دوری کردن از ارتباط دوباره

اگر بتوانید ارتباط خود را قطع کنید و به خودتان زمان دهید تا دور از پارتنر سابقتان باشید، به بهبود کامل خود و فرایند فراموشی بعد از جدایی کمک می‌کنید. در واقع اگر شما مدام عکس‌هایش را ببینید و اخبار جدید در مورد اور را بشنوید، فراموش کردنش بسیار سخت می‌شود. ممکن است برای رسیدن به هدفتان به طور موقت مجبور به استفاده نکردن از فضای مجازی یا قطع ارتباط با یک دوست شوید اما با این کار به روند درمان خود کمک می‌کنید.

۹. از خودتان مراقبت کنید

مراقبت از خود و افزایش زمانی که به خودتان اختصاص می‌دهید، میزان استرس شما را کمتر می‌کند. دکتر حافظ می‌گوید: «روی اهداف شخصی و زمان حال تمرکز کنید تا بتوانید از زندگی و زمان خود بهترین استفاده را ببرید و به روزهای شاد خود برگردید.»

می‌توانید شروع به قرار گذاشتن کنید، یک برنامه ورزشی منظم برای خود در نظر بگیرید، به کلاس‌های هنری بروید یا هر کاری که حالتان را بهتر می‌کند، انجام دهید. با پرداختن به فعالیت‌های مورد علاقه‌تان، می‌توانید روی خودتان تمرکز کنید و کمتر از قبل درگیر نشخوار فکری شوید. در تمام کارهایی که انجام می‌دهید مانند وقت گذراندن با خانواده و دوستان، امتحان کردن رستورانی جدید و…، به خودتان عشق بورزید تا ذهنتان پاک شود و آرامش پیدا کنید.

۱۰. روی رابطه‌های دیگر زندگی‌تان تمرکز کنید

گریر پیشنهاد می‌کند روی روابط دیگر زندگی‌تان تمرکز کنید تا ببینید می‌توانید همان احساسات مثبتی که در کنار آن شخص داشتید را دوباره تجربه کنید یا خیر. راه‌های تقویت این روابط یا آشنا شدن با فردی تازه را بررسی کنید. فهمیدن این که چه چیزی رابطه‌ی قبلی را برای شما معنادار و مهم کرده است، به شما کمک می‌کند تا بتوانید این احساس را در روابط فعلی خود نیز تکرار کنید.

با یک متخصص صحبت کنید

اگر تمام ۱۰ روش بالا برای فراموشی بعد از جدایی را امتحان کردید، اما هنوز نشخوار فکری و فکر کردن مداوم به او، زندگی‌تان را مختل کرده است، با یک درمانگر صحبت کنید. او می‌تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را بشناسید، راه‌های مقابله با آن را یاد بگیرید و در نهایت از فکر کردن مداوم درباره رابطه قبلی خود دست بردارید.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 48035

ارسال نظر