راز نزدیک شدن به همسر

یکی از شکایتهایی که زنان نسبت به مردان دارند این است که چرا مردان از صمیمیت گریزان هستند، این در حالی است که مردان ممکن است صمیمیت را به گونه ای دیگر تصور کنند و شکایت های زنان در این زمینه را نشانه سرزنش گری و کنترل گری زنان بدانند.

یکی از شکایتهایی که زنان نسبت به مردان دارند این است که چرا مردان از صمیمیت گریزان هستند، این در حالی است که مردان ممکن است صمیمیت را به گونه ای دیگر تصور کنند و شکایت های زنان در این زمینه را نشانه سرزنش گری و کنترل گری زنان بدانند.

در این مقاله راه های افزایش صمیمیت زوجین را توضیح می دهیم.

اگر مجرد هستید یا متاهل، نیاز داربد رابطه خود را بازبینی کنید و میزان صمیمیت عاطفی را بسنجید. عوامل مختلفی برای افزایش صمیمیت عاطفی وجود دارد که در زیر به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

۱- افزایش صمیمیت زوجین با هنر گوش دادن:

مرد و زنی که هنر گوش دادن را فرا می‌گیرند برای طرف مقابل بسیار جذاب می‌شوند و به تحکیم رابطه کمک می‌کنند. هرگاه شما به حرف کسی گوش می‌دهید به او نشان می‌دهید که برای شما مهم است و اگر بی‌توجهی کنید به او نشان می‌دهید اهمیتی برایتان ندارد.

اغلب زنان از این که مورد توجه مرد مقابل قرار نمی گیرند گلایه می کنند. وقتی موضوع بررسی می شود این افراد احساس می کنند مرد به حرف آن ها گوش نمی دهد. زنان دوست دارند حرف بزنند و مرد بدون قضاوت به حرف های آن ها گوش دهد.

زن و مرد گوش دادن طرف مقابل را نشانه اهمیت داشتن خود می دانند. وقتی زنی به مرد می گوید موقع برگشتن چیزی بخرد اگر مرد نخرد زن آن را نشانه مهم نبودن خود می داند.

وقتی مردی مساله ای را مطرح می کند و زن بی توجهی می کند، مرد احساس می کند مورد توجه زن نیست.

یکی از شکایت‌هایی که مردان مطرح می کنند این است که زن به حرف آن ها گوش نمی کند. زن با درایت اگر هم مخالف هست به صورت تحقیرآمیز برخورد نمی کند، بلکه به نظر مرد اهمیت می دهد و دلیل مخالفت خود را محترمانه بیان می کند.

۲- صمیمیت عاطفی زوجین با حمایت گری:

مردان و زنان به حمایت همدیگر نیاز زیادی دارند؛ زنان از نظر عاطفی و امنیت روانی تمایل فراوانی دارند که مردان آن‌ها را حمایت کنند. یک مرد با درایت می‌داند که در موقعیت‌های مختلف چگونه طرف مقابل خود را مورد حمایت قرار دهد.  این امر باعث افزایش اعتماد به نفس زن میشود. زن با سیاست هم می‌داند که وقتی مرد خسته یا نا امید است باید او را مورد حمایت قرار داد.

مرد بادرایت مراقب هست که چه مواردی امنیت زن را بر هم می زند:

اگر سخنی زن را می رنجاند آن را بیان نمی کند،

اگر کسی زن را اذیت می کند مرد به عنوان حامی در کنار زن قرار می گیرد

و اگر جایی زن نیاز به کمک داشت مرد خود را نشان می دهد.

زن باسیاست و بادرایت نیز از همسرش در مواقع مختلف حمایت می کند:

– زمانی که مرد از نظر اقتصادی ضعیف است زن او را حمایت می کند

زمانی که مرد ناراحت است زن به احساسات او ارزش می دهد و او را مورد قضاوت قرار نمی دهد.

۳- صمیمیت زوجین با تشویق:

آدم‌ها از تشویق شدن انرژی می‌گیرند و اعتماد به نفسشان بالا می‌رود. زن با سیاست می‌داند که باید مرد را به خاطر کارهای خوبی که می‌کند مورد تشویق قرار دهد و مرد با درایت هم می‌داند که تشویقی که به زن می دهد، باعث انگیزه بیشتر زن می‌شود.

۴- افزایش صمیمیت عاطفی از طریق احترام:

یکی از نیازهای اصلی هر شخصی احترام است. احترام گذاشتن به نظرات، رفتار و شخصیت طرف مقابل باعث ساختن یک رابطه بهتر می‌شود.

گاهی یکی از طرفین در مورد موضوعی زیاد نگران است و حتی شکایتهایی در مورد آن بیان می کند ولی طرف دیگر یا آن موضوع را بی اهمیت جلوه می دهد یا همسر را مجبور به سکوت در آن زمینه می کند.

زنی که دائما در مورد رفتار نامناسب یکی از اعضای خانواده همسر گلایه می کند، اگر مرد بی توجه باشد یا بگوید چرا به این مسائل پیش افتاده اهمیت می دهی، خشم زن را زیاد می کند.

۵- صمیمیت زوجین با پذیرش همدیگر:

ما انسان‌ها دوست داریم مورد پذیرش همدیگر قرار بگیریم. هر کدام از ما هم اشکالات و ضعف‌هایی داریم. آن چه همه ما دوست داریم این است که دوست داریم همان گونه که هستیم مورد قبول طرف مقابل قرار بگیریم. در این صورت است که تلاش بیشتری برای بهبود رفتارهای خود می‌کنیم.

۶- افزایش صمیمیت عاطفی از طریق گفتگو:

هنر گفتگو یکی از ظریف‌ترین هنرهایی است که تنها عده کمی از افراد به آن مجهز هستند. گفتگو عامل اصلی برای افزایش صمیمیت است.

زن و مرد  باید هوش هیجانی خود را تقویت کنند در مورد مسائل مهم زندگی با هم گفتگو می کنند  و یا در آن زمینه به توافق می رسند یا اختلاف دیدگاه را به خاطر کمک به رابطه می پذیرند. در زیر به تعدادی از موضوعات مهم که نیاز است زن و مرد در مورد آن ها صحبت کنند می پردازیم:

مسائل مهم مالی

نحوه رفتار با بچه ها

راه های پیشرفت

ناراحتی هایی که از دست همدیگر دارند

مسائل جنسی

اهداف مشترک

نگرانی های همدیگر

۷- افزایش صمیمیت عاطفی با صمیمیت جنسی زوجین

یکی از مسائلی که رابطه عاطفی زوجین را بهتر می کند صمیمیت جنسی است. صمیمیت جنسی چیزی فراتر از رابطه جنسی است. در صمیمیت جنسی شما به نیازهای عاطفی طرف مقابل اهمیت می دهد و او را بابت این که در آغوش شماست  به نوازش می کنید و او را به خاطر حس جنسی خوبی که به شما می دهد تحسین می کنید. در صمیمیت جنسی شما نیازهای جنسی خود را به طرف مقابل می گویید و او را سرزنش نمی کنید. شما در صمیمیت جنسی غرق در او می شوید.

قوانین صمیمیت عاطفی زوجین در رابطه ماندگار

اگر می خواهید ازدواج شما تضمین شود و سالیان سال در کنار هم مسیر زندگی را پیش ببرید نیاز است قوانین زیر را به کار ببرید، این قوانین به صمیمیت عاطفی شما کمک می کند:

الف- از کنترل کردن طرف مقابل خودداری کنید

 طبق نظر ویلیام گلاسر زوج ها بر خشنود کردن یکدیگر تمرکز نمی کنند، بلکه فقط به دنبال آن هستند که همسرشان آن ها را خشنود کند و حتی گاهی این را مسئولیت طرف مقابل می دانند که”باید” در خدمت نیازهای او باشد.

زن و مرد تلاش می کنند طرف مقابل را مقابل خواسته های خود تغییر دهند؛ اگر در مرحله آشنایی هستید بدانید شما نمی توانید او را عوض کنید و اگر نمی توانید او را بپذیرید از ادامه رابطه بپرهیزید ما به شما پیشنهاد میکنیم که حتما جلسات مشاوره قبل از ازدواج را شرکت کنید  ولی اگر ازدواج کردید به نیازهای او توجه کنید و انتظار نداشته باشید که او را کنترل کنید.

کنترل کردن یعنی بخواهیم سلیقه، دیدگاه و رفتار او طبق نظر ما باشد. زن و مرد خوشبخت تلاش می کنند با هم گفتگو کنند. آن ها هر وقت احساس می کنند خودشان یا طرف مقابل وارد کنترل گری شدند از خود می پرسند: ” چه رفتاری به رابطه ما کمک می کند؟”

جملات زیر نشانه کنترل‌گری است:

اگر منو دوست داری باید اونجوری که من میخوام برخورد کنی!

چرا بلد نیستی درست رفتار کنی؟

حرف زدن را یاد بگیر!

تو باید همیشه منو خوشحال کنی!

و…

به مسئولیت خود در رابطه توجه کنید

اغلب زن و مردها طرف مقابل را مسئول رابطه می دانند و نقش خود را ناچیز می شمارند. اغلب افراد می گویند: ” همیشه او دعوا را شروع میکنه، حرف منو اصلا درک نمیکنه”

طبق نظریه انتخاب ما خودمان همه رفتارهایمان را انتخاب می کنیم و مسئول رفتار خودمان هستیم. شما می توانید هر رفتاری را انتخاب کنید.

وقتی همسر شما با شما بحث می کند انتخاب می کند که این کار را انجام دهد و اگر شما هم از او انتقاد کنید خودتان انتخاب کرده اید که انتقاد کنید. شما می توانید رفتار دیگری انتخاب کنید.

در درس های قبل یاد گرفته ایم که هر شخصی نیازهایی دارد، مهم است که بدانید با چه روشی نیاز خود را برآورده می کنید و آیا برآورده کردن نیازهای شما با نیازهای همسرتان متفاوت است.

ب- از دنیای درون همدیگر آشنا باشید

هر کسی در درون ذهن خود، دنیایی از ارزش ها، باورها و فرهنگهایی که ناشی از گذشته های دور است و طبق این دنیای درونی رفتارهای خود را تنظیم می کند.

بعد از این که ازدواج کردید متوجه دنیای متفاوت خودتان و همسرتان می شوید و این موضوع حتی ممکن است رابطه شما را تحت تاثیر قرار دهد. بهتر است با مهر و رفتارهای محبت آمیز به دنیای متفاوت همدیگر احترام بگذارید.

طبق این دنیای درونی ما:

دوستان متفاوتی انتخاب می کنیم

در شرایط بحران زای زندگی، رفتارهای متفاوتی داریم

نگاه متفاوتی نسبت به جهان اطراف داریم

باورهای متفاوتی راجع به زندگی مشترک داریم

زبان عشق متفاوتی داریم و…

زن و مرد خوشبخت سعی می کنند دنیای متفاوت همدیگر را بشناسند و از وجود تفاوتها آگاه باشند.

ج- برای زندگی خوب خلاقیت داشته باشید

مریم دائما به نامزدش می گوید: اعصابمو خرد می کنی؟ نمیدونی چطور با من برخورد کنی؟ خانوادت دارن در زندگیمون دخالت میکنن و تو هیچی نمیگی!

نامزدش هم معمولا سکوت می کرد یعنی هر دو از سوارهای سرنوشت؛ سرزنش و سکوت، استفاده می کردند.

در چنین مواقعی زوجین هیچ خلاقیتی به کار نمی برند و در خزانه رفتاری آن ها رفتار ثابتی وجود دارد؛ دعوا، سرزنش و سکوت.

اما زن و مرد خوشبخت می توانند جملات و رفتارها را عوض کنند. شاید مریم بتواند از جملات زیر استفاده کند:

دوست دارم از من در مقابل حرفهایی که خانوادت می زنن حمایت کنی

ناراحت میشم وقتی به توجهی به ناراحتی من نمیکنی، بهتره در مورد ناراحتی هامون حرف بزنیم

از طرف دیگر بهتر است نامزدش هم کمی خلاقیت به خرج دهد و جمله دیگری بیان کند:

چه چیزی در این رابطه داره تو را اذیت میکنه؟ من گوش میدم و..

با توجه به اصول قبلی، یاد گرفته ایم که ما نمی توانیم دیگران را وادار به کار مورد نظرمان کنیم ولی می توانی با هم مذاکره کنیم. شاید یکی از این زوجین بتواند جمله زیر را بیان کند:

من می دانم که تو مسئول خوشبختی من نیستی، ولی ما دو تا می توانیم به رابطه مان کمک کنیم، بیا در موردش حرف بزنیم.

در مورد نوع پوشش، رابطه زناشویی و… نیز زن و شوهر خوشبخت می توانند خلاقیت به خرج دهند.

یکی از کارهای خوبی که زن و شوهر خوشبخت انجام می دهند این است که از خود می پرسند: “من چگونه می توانم نیازهای او را برآورده کنم؟”

منبع: زندگی موفق

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 44935

ارسال نظر