فواید بی‌نظیر سیاه دانه که از آن خبر ندارید

سیاه دانه به عنوان منبع خوبی از مواد مغذی و اسید‌های چرب سالم می‌تواند به سلامت بدن کمک کند. بدن از چنین مواد مغذی برای رشد و ترمیم سلول‌ها و عملکرد‌های مختلف استفاده می‌کند. از طرفی با توجه به مواد مغذی، مصرف آن می‌تواند در کاهش وزن نقش داشته باشد.

فواید بی‌نظیر سیاه دانه که از آن خبر ندارید

در دهه‌های اخیر، بازار مکمل‌های مرتبط با رژیم غذایی یا برنامه غذایی خاص برای لاغری به شدت داغ است. در واقع، تشخیص روش درست برای کاهش وزن آن هم در میان انواع رژیم‌های غذایی کاری دشوار است.

 

اما یکی از مواد غذایی که اخیرا میان بسیاری از افراد که به دنبال تناسب اندام هستند محبوب شده است، روغن سیاه دانه است. مصرف روغن سیاه دانه برای لاغری یکی از گزینه‌هایی است که برخی از طرفداران کاهش وزن از آن استفاده می‌کنند. به علاوه این روغن فواید بسیاری بر سلامت بدن دارد که کاهش وزن یکی از آن‌ها است.

روغن سیاه دانه برای لاغری

مانند هر ماده مغذی دیگری روغن سیاه دانه نیز فواید بسیاری دارد. اما بهتر است قبل از مصرف حتما در مورد آن مطالعه کنید. هرچند بسیاری‌ها از این روغن به عنوان ماده غذایی برای لاغری استفاده می‌کنند، اما قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید. با این وجود، مصرف روغن سیاه دانه برای لاغری یا سلامت کلی بدن فواید زیادی به همراه دارد.

ارزش غذایی

سیاه دانه به عنوان منبع خوبی از مواد مغذی و اسید‌های چرب سالم می‌تواند به سلامت بدن کمک کند. بدن از چنین مواد مغذی برای رشد و ترمیم سلول‌ها و عملکرد‌های مختلف استفاده می‌کند. از طرفی با توجه به مواد مغذی، مصرف آن می‌تواند در کاهش وزن نقش داشته باشد.

آنتی اکسیدان‌ها

آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که از تشکیل رادیکال‌های آزاد و آسیب احتمالی به سلول‌های ما جلوگیری می‌کنند. این روغن ترکیبی به نام تیموکینون دارد که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است.

ضد التهاب

تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه به کاهش التهاب بدن کمک می‌کند. از طرفی ماهیچه‌های سراسر بدن را شل می‌کند. همچنین باید گفت که روغن سیاه دانه سبب کاهش التهاب در بیماران دارای اختلال در دستگاه گوارش می‌شود.

روغن سیاه دانه برای لاغری و آسم

آسم یک بیماری مزمن ریوی است که شامل التهاب مجاری تنفسی و مشکل در تنفس می‌شود. روغن سیاه دانه ممکن است با کاهش التهاب و شل کردن عضلات کنترل کننده تنفس به درمان آسم کمک کند.

قند خون

برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، روغن سیاه دانه به شکل کپسول تاثیر مثبتی بر کنترل سطح قند خون دارد. اگر دچار اضافه وزن هستید و دیابت نوع ۲ دارید حتما از این دانه‌ها مصرف کنید.

روغن سیاه دانه برای لاغری و بیماری قلبی

فشار خون بالا، سطح کلسترول بالا و تری گلیسیرید بالا همه عوامل خطر قابل توجهی برای بیماری قلبی هستند. مطالعات متعدد نشان داده اند که با مصرف روغن سیاه دانه به مدت ۶ تا ۱۲ هفته نه تنها به کاهش وزن خود کمک می‌کنید بلکه بیماری‌هایی، چون فشار خون، سطح کلسترول بالا و تری گلیسیرید بالا را نیز درمان خواهید کرد.

سلامت مغز

هرچند تحقیقات در مورد تاثیر روغن سیاه دانه بر سلامت مغز هنوز در مراحل ابتدایی است، اما نتایج اولیه نشان می‌دهد که قدرت مبارزه با التهاب تیموکینون نیز سبب کاهش التهاب عصبی می‌شود. زیرا باور بر این است که التهاب عصبی نقش مهمی در ایجاد بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون دارد.

سیاه دانه همچنین تاثیر زیادی بر سلامت پوست و مو دارد. روغن سیاه دانه نه تنها برای لاغری بلکه برای استفاده موضعی در تسکین سوزش پوست و آبرسانی به مو نیز موثر است. سیاه دانه علاوه بر خواص ضد التهابی خود اثرات ضد میکروبی نیز دارد. به همین دلیل می‌تواند به درمان برخی از بیماری‌های پوستی مانند آکنه، اگزما، پسوریازیس یا خشکی پوست کمک کند.

عوارض جانبی بالقوه‌ای روغن سیاه دانه

تا امروز، تحقیقات محدودی در مورد اثرات طولانی مدت روغن سیاه دانه انجام شده است. با این حال استفاده از آن برای بسیاری‌ها بی خطر بوده است. در تحقیقی، که شرکت کنندگان روزانه ۱ قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه را به مدت ۸ هفته مصرف کردند، فقط برخی از آن‌ها دچار تهوع و نفخ شده بودند. یکی دیگر از نگرانی‌ها در مورد مصرف سیاه دانه، تداخل آن با برخی دارو‌های تجویزی مانند مسدودکننده‌های بتا یا ضد انعقادی است.

باید گفت روغن سیاه دانه برای لاغری چندان موثر نیست، اما دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به سلامت کلی بدن کمک کند. حقیقت این است که هیچ مکمل یا غذایی نمی‌تواند به طور قابل توجهی بر کاهش وزن خارج از یک برنامه رژیمی جدی تاثیر گذار باشد.

شاید بیشتر مردم با مصرف روغن سیاه دانه توانسته باشند اندکی از وزن خود را کم کنند، اما اگر می‌خواهید کاهش وزن داشته باشید، حتما باید رژیم غذایی مناسب وضعیت بدنی خود را انتخاب کنید.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 44548

ارسال نظر