کدام دعواهای زن و شوهری را جدی بگیریم؟

گاهی اوقات برخی از عبارات نادرست در جامعه رواج پیدا می‌کند که تبدیل به "باور" در افراد می‌شود.

کدام دعواهای زن و شوهری را جدی بگیریم؟

گاهی اوقات برخی از عبارات نادرست در جامعه رواج پیدا می‌کند که تبدیل به "باور" در افراد می‌شود.

به گزارش عرشه آنلاین، یکی از این عبارات غلط این است که " دعوای زن و شوهری نمک زندگی است! "

خیلی‌ها را دیدیم که با هم دعوا و کتک کاری و در نهایت بی احترامی می‌کنند و بعد راحت می‌گویند دعوا نمک زندگی است.

حمیده دمیرچیلو روانشناس و کارشناس خانواده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با عبارت نادرست "دعوای زن و شوهری نمک زندگی است" اظهار کرد: برخی از افراد از این عبارت سوء استفاده می‌کنند که این افراد یا مفهوم زندگی یا نمک و یا دعوا را نمی‌دانند که باید نسبت نمک به کل غذا را در نظر بگیرند و سپس، از  لحاظ کیفیت و کمیت با دعوا‌های خود مقایسه کنند.

وی بیان کرد: قطعا زن و مرد با دو جنس متفاوت از دو فرهنگ و نگرش متفاوت و از همه مهم‌تر با دو شخصیت و خُلق متفاوت، وقتی وارد زندگی مشترک می‌شوند و زیر یک سقف زندگی می‌کنند، اختلاف سلیقه و عقیده خواهند داشت و حدود ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد تا نگرشِ زوج همسو و هم راستا شود و آن‌ها با یکدیگر سازگار شوند.

وی تصریح کرد: تا اینجا و تا این اندازه تفاوتِ عقیده و سلیقه طبیعی است که گاهی منجر به یک بگومگوی ساده بدون هتک حرمت و یک دلخوری خیلی کوتاه می‌شود که اگر آن‌ها بتوانند مشکل خود را برطرف کنند، این موضوع به سرعت حل می‌شود. 

دمیرچیلو گفت: وقتی بگو مگو‌های زوجین طولانی شود و بدتر اینکه با بی احترامی کلامی یا رفتاری همراه شود، تبدیل به کینه می‌شود و کم کم زن و شوهر نسبت به هم سرد شده و از هم فاصله می‌گیرند تا جایی که ممکن است منجر به تصمیم‌های نادرست شود.

وی ادامه داد: وقتی که زوجین به ما مراجعه می‌کنند و مسائل آن‌ها را ریشه یابی می‌کنیم، بعضا می‌بینیم که مسأله‌ بغرنج غیرقابل حلی نداشته‌اند و فقط اختلافات کوچکی داشته‌اند که نتوانسته‌اند حل کنند و به حساب «دعوا نمک زندگی است» گذاشته‌اند، که همه این مشکلات جمع شده و تبدیل به سردی و دلخوری‌های طولانی مدت شده اند.

این روانشناس افزود: بدون شک، زوجینی که مرتب دعوا می‌کنند و بدتر اینکه دعوای آن‌ها همراه با بی احترامی یا حتی خشونت فیزیکی است، مسأله‌ جدی دارند و مشکل این است که آن‌ها حل مسأله بلد نیستند و حالت بدتر این است که آن‌ها معضل خُلق یا شخصیت دارند که باید این‌ها را با کمک مشاور حل کنند، وگرنه به طلاق عاطفی یا واقعی خواهد کشید.

وی تاکید کرد: حل مسأله، یکی از مهارت‌های مهم و واجب در زندگی مشترک است که به زوجین کمک می‌کند تا بتوانند بدون دعوا و دلخوری مسائل خود را حل کنند و به خواسته‌های معقول خود برسند.

دمیرچیلو تصریح کرد: همه افراد برای درمان مشکلات خُلقی مثل افسردگی و اضطراب و نوسان خُلق و همچنین کنترل اختلالات شخصیت، حتما باید از روانپزشک کمک بگیرند، چرا که این موارد از مهم‌ترین عوامل دعواهای خانوادگی هستند. 

وی گفت: گاهی یک مشکل جسمی مثل کم خونی یا تیروئید می‌تواند باعث پرخاشگری و در نتیجه دعوا‌های مکرر و سخت شود.

این روانشناس تأکید کرد: گاهی بگو مگو‌های کوتاه و توأم با احترام طبیعی هستند، امّا به شرط آن که سریع تمام شوند و بعد از پایان هم دلخوری باقی نماند که بعضا این‌ها با حل مسأله پیش نخواهند آمد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با این باور اشتباه که دعوا نمک زندگی است، خودمان را گول نزنیم و به طور جدی به فکر حل مشکلات و مسائل و ریشه یابی آن‌ها باشیم./باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 41631

ارسال نظر