علامت هشداردهنده بیماری نامرئی کم‌کاری تیروئید

بیماری کم‌ کاری تیروئید به ندرت علائم مشهود از خود بروز می دهد، اما همین علائم نامرئی می تواند شما را ناتوان کند! مگر اینکه بتوانید به درستی این بیماری را مدیریت کنید. علائم کم کاری تیروئید شامل خستگی، یبوست و حساسیت به سرما است.

علامت هشداردهنده بیماری نامرئی کم‌کاری تیروئید

چگونه می توانید متوجه شوید که آیا این بیماری را دارید یا نه؟ خبر خوب این است که این بیماری یک علامت قابل توجه دارد که اغلب در صبح ظاهر می شود : خسته شدن!

غده تیروئید یک غده پروانه ای شکل کوچک در گردن است که درست در جلوی نای قرار دارد. این غده از آنجا هورمون هایی ساطع می کند که عملکردهای کلیدی مانند متابولیسم را تنظیم می کنند.

در صورت عدم درمان، تیروئید کم کار، این بیماری می تواند نحوه انتقال اعصاب اطلاعات به مغز، نخاع و بدن را تغییر دهد.

علائم هشداردهنده بیماری کم‌کاری تیروئید

آشنایی با علائم هشداردهنده می‌تواند منجر به درمان به موقع‌تر شود و عوارض طولانی‌مدت را کاهش دهد.

کم کاری تیروئید یک وضعیت کمبود هورمون تیروئید است و معمولاً ناشی از تیروئیدیت هاشیموتو خود ایمنی (autoimmune Hashimoto’s thyroiditis ) است. این بیماری ناشی از حمله سیستم ایمنی به غده تیروئید است که به آن آسیب می رساند و باعث تورم آن می شود.

با گذشت زمان، همانطور که تیروئید از بین می رود، قادر به تولید هورمون تیروئید کافی نیست.

عواقب طولانی مدت کم کاری تیروئید شامل بیماری های قلبی عروقی و افزایش عوامل خطر قلبی عروقی، از جمله هیپرکلسترولمی (hypercholesterolemia) است.

هیپرکلسترولمی به سطح بالای کلسترول خون اشاره دارد. کلسترول یک ماده مومی شکل است که توسط کبد تولید می شود و جزء تمام سلول های موجود در بدن است.

کم کاری تیروئید چه بلایی سر بدن می آورد؟

کم کاری تیروئید می تواند طیف وسیعی از عوارض را ایجاد کند که برخی از شایع ترین آنها بی حالی، تمرکز ضعیف و یبوست است.

خستگی یک علامت تقریباً جهانی کم کاری تیروئید است. خستگی بی حس کننده استخوان ممکن است یکی از نشانه های قابل توجهی باشد که سطوح تیروئید شما به درستی تنظیم نشده است. احتمال دارد خستگی می‌تواند به آرامی ایجاد شود یا به‌طور ناگهانی بروز کند و صبح‌ها به سختی بتوان سر خود را از روی بالش بلند کرد.

این بیماری همچنین ممکن است با ایجاد احساس سردی در بدن یا ایجاد درد ماهیچه‌ها و مفاصل، خواب را به طور قابل توجهی مختل کند. برخی از افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید نیز در طول روز احساس خواب‌آلودگی شدیدی می‌کنند، تا جایی که بیدار ماندن سخت است.

 

سایر علائم کم کاری تیروئید

شایع ترین علائم کم کاری تیروئید عبارتند از:

خستگی

یبوست

حرکات و افکار آهسته

حساس بودن به سرما

افزایش وزن

افسردگی

بر اساس مطالعه اولیه منتشر شده در مجله تحقیقات تیروئید، کم کاری تیروئید می تواند بر اشتها تأثیر بگذارد. اشتیاق به کربوهیدرات ها، که اغلب روش بدن برای بیان کم انرژی بودن آن است، می تواند منجر به افزایش وزن شود. اختلال تیروئید می‌تواند پیامدهای بالینی مهمی بر اشتها و وزن بدن داشته باشد. خوشبختانه، این بیماری اغلب قبل از ظاهر شدن علائم جدی‌تر تشخیص داده می‌شود.

با این حال، زمانی که اینطور نیست، یک فرد ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

ضربان قلب آهسته

صدایی ضعیف و خشن

چهره ای پف کرده

از دست دادن شنوایی

ابروهای نازک یا تا حدی ریختن ابرو

برای جلوگیری از کم کاری تیروئید چه کنم؟

متأسفانه، هیچ کاری از دستتان برنمی‌آید زیرا نمی توان از آن جلوگیری کرد.

به این ترتیب، معقول‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که مراقب علائم هشداردهنده باشید؛ یعنی همان علائمی که می‌تواند به کاهش هر گونه تأثیر مرتبط با این بیماری کمک کند.

اگر علائمی این چنین را تجربه کردید، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید تا احتمالاً سطح هورمون شما را با آزمایش خون آزمایش کند.

این آزمایش که تست عملکرد تیروئید نامیده می شود، سطح هورمون محرک تیروئید (TSH) و تیروکسین (T4) در خون را بررسی می کند.

منبع: روزیاتو

دیگر رسانه ها

کدخبر: 41494

ارسال نظر