حقیقتی تازه درباره خوردن صبحانه

همه ما این توصیه را شنیده ایم که برای کاهش وزن بهتر است صبحانه مفصلی بخوریم و وعده‌های دیگر را کوچک کنیم، اما این ادعا چقدر با واقعیت سازگار است؟

حقیقتی تازه درباره خوردن صبحانه

برخی از محبوب‌ترین توصیه‌های رژیم غذایی در سال‌های اخیر حول محور این ایده است که زمان مناسب برای وعده‌های غذایی شما می‌تواند تفاوت زیادی در میزان کاهش وزن شما ایجاد کند. از قدیم گفته می‌شد که اگر می‌خواهید وزن کم کنید، بهتر است در ابتدای روز یک وعده غذایی مفصل بخورید و وعده‌های بعدی را کوچکتر کنید، اما این توصیه تا چه حد با واقعیت منطبق است؟

به گزارش فرارو به نقل از rahnamato، منطق پشت این نظریه قابل درک است، به ویژه با توجه به اینکه تقریباً هر سلول بدن از چرخه ۲۴ ساعته مشابهی پیروی می‌کند. ساعت‌های شبانه روزی در سراسر بدن یافت می‌شوند و ریتم روزانه اکثر عملکرد‌های بیولوژیکی ما از جمله متابولیسم را تنظیم می‌کنند.

به دلیل این ریتم‌های متابولیک، دانشمندان پیشنهاد کرده اند که نحوه پردازش وعده‌های غذایی در زمان‌های مختلف روز باید متفاوت باشد. این حوزه تحقیقاتی «کرونوتغذیه» نام دارد و پتانسیل بالایی برای کمک به بهبود سلامت افراد دارد.

دو مطالعه مربوط به سال ۲۰۱۳ نشان داد که مصرف کالری بیشتر در اوایل روز و کالری کمتر در عصر به کاهش وزن افراد کمک می‌کند. با این حال، یک مطالعه جدید و بزرگ نشان داده است که اگرچه اندازه نسبی صبحانه و شام بر اشتها تأثیر می‌گذارد، اما تأثیری بر متابولیسم و ​​کاهش وزن ندارد.

برای بررسی ارتباط بین اندازه صبحانه و شام و تأثیر آن‌ها بر گرسنگی، تیمی از محققان در دانشگاه‌های آبردین و ساری یک مطالعه کنترل‌شده را روی افراد سالم، اما دارای اضافه وزن انجام دادند. شرکت کنندگان با دو رژیم غذایی، هر کدام به مدت چهار هفته، تغذیه شدند که یکی صبحانه مفصل و شام کوچک بود و دیگری یک صبحانه کوچک با یک شام بزرگ بود. ناهار‌ها در این بررسی به صورت یکسان نگه داشته شد.

در این آزمایش تمام فاکتور‌های مصرف کالری و میزان متابولیسم شرکت کنندگان سنجیده شد و برای دریافت نتایج دقیق‌تر شرایط افراد از جمله فعالیت آن‌ها تا حد امکان یکسان نگه داشته شد.

دانشمندان در ابتدا پیش بینی می‌کردند که یک صبحانه مفصل و یک شام کوچک باعث افزایش کالری سوزانده شده و کاهش وزن می‌شود. اما نتایج این آزمایش هیچ تفاوتی در وزن بدن یا معیار‌های بیولوژیکی مصرف انرژی بین دو الگوی غذایی پیدا نکرد. همچنین هیچ تفاوتی در سطوح روزانه گلوکز، انسولین یا چربی خون وجود نداشت.

در مجموع، این تحقیق نشان می‌دهد که نحوه پردازش کالری در صبح در مقابل عصر، برخلاف آنچه در مطالعات قبلی گزارش شده بود، بر کاهش وزن تأثیری ندارد. محققان در مطالعه جدید گزارش دادند که تنها تفاوت تغییر در احساس گرسنگی و عوامل مرتبط با آن بود.

این محققان می‌گویند؛ در طول روز، الگوی وعده غذایی صبحانه بزرگ و شام کوچک باعث شد شرکت کنندگان در طول روز گرسنگی کمتری را گزارش کنند. این اثر ممکن است برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند مفید باشد، زیرا ممکن است به آن‌ها کمک کند گرسنگی خود را بهتر کنترل کنند و کمتر غذا بخورند.

به هر روی شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که زمان بندی وعده‌های غذایی می‌تواند نقش مهمی در بهبود سلامت بسیاری از افراد ایفا کند، اما به نظر می‌رسد دیگر به مانند قبل نباید انتظار داشت که خوردن صبحانه مفصل و وعده‌های کوچک بعدی منجر به کاهش وزن شود.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 41283

ارسال نظر