ارتباط باور نکردنی سلامت دندان با آلزایمر

محققان فنلاندی می‌گویند بیماری لثه خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد. به همین دلیل رفتن نزد دندان پزشک و نظارت و مدیریت سلامت دندان به پیشگیری از ابتلا به زوال عقل جلوگیری می‌کند.

ارتباط باور نکردنی سلامت دندان با آلزایمر

محققان فنلاندی می‌گویند بیماری لثه خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد. به همین دلیل رفتن نزد دندان پزشک و نظارت و مدیریت سلامت دندان به پیشگیری از ابتلا به زوال عقل جلوگیری می‌کند.

به گزارش عرشه آنلاین، به عقیده این کارشناسان باکتری‌های موجود در بیماری لثه می‌توانند پاسخ التهابی را در پشت آلزایمر ایجاد کنند.

به گفته محققان دانشگاه فنلاند شرقی در Kuopio، بیماران مبتلا به بیماری لثه ۲۳ درصد بیشتر در معرض ابتلا به اختلال حافظه هستند.

اگرچه رفتن نزد دندان پزشک کاری طاقت فرسا است اما ارزش ویزیت شدن منظم را دارد.

به همین خاطر محققان فنلاندی تاکید دارند افرادی که از بیماری لثه و از دست دادن دندان رنج می‌برند، تقریباً یک پنجم بیشتر احتمال دارد که دچار زوال عقل شوند.

این موضوع برای برخی از پزشکان به قدری مهم جلوه کرده که معتقد شوند بیماری زوال عقل توسط بیماری لثه ایجاد می‌شود.

محققان فنلاندی می‌گویند بیماری لثه خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد. به همین دلیل رفتن نزد دندان پزشک و نظارت و مدیریت سلامت دندان به پیشگیری از ابتلا به زوال عقل جلوگیری می‌کند.

 

یعنی همان باکتری‌های عامل خونریزی لثه به مغز رسیده و آسیب می‌رسانند.

البته گفتنی است تحقیقات فنلاندی‌ها صرفا مشاهده‌ای بوده است. فراموشی در مسواک زدن می‌تواند مرحله اولیه باشد.

نویسندگان مقاله تحقیقی در این زمینه نوشتند:{لینک} “از دیدگاه بالینی، یافته‌های ما بر اهمیت نظارت و مدیریت سلامت پریودنتال در زمینه پیشگیری از زوال عقل تاکید می‌کند.”

بیش از ۹۰۰ هزار انگلیسی دچار زوال عقل بوده و در آمریکا ۷ برابر این رقم مبتلا وجود دارد.

دندان‌ های خود را جدی بگیرید!

پیش‌تر اعلام شده بود که نتایج یک مطالعه بین المللی نشان می‌دهد افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند، ۲۱ درصد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر در سنین بالاتر هستند. افرادی که دندان‌های نامناسبی دارند یا از سلامت دهان و دندان نامناسبی برخوردارند نیز ۲۳ درصد بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به زوال شناختی هستند. دانشمندان در این مطالعه داده‌های ۴۷ مطالعه در سراسر جهان را گردآوری کردند. نتایج این مطالعه بر اهمیت مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن به‌ویژه در دوران میانسالی تاکید می‌کند.

محققان این مطالعه گفتند: پریودنتیت التهاب بافت‌های نگهدارنده دندان است که در موارد شدید می‌تواند به از دست دادن دندان منجر شود. این بیماری حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت بزرگسال جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. محققان در مطالعات قبلی بیماری لثه را با دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط دانسته‌اند. دکتر آشر می‌گوید که بیماری لثه حتی می‌تواند به التهاب سیستمیک مزمن نیز منجر شود.

از دست دادن دندان ممکن است باعث شود افراد از رژیم غذایی کمتر مغذی استفاده کنند. علاوه بر این، جویدن باعث افزایش جریان خون و اکسیژن به مغز می‌شود. این تحلیل در نوع خود یکی از بزرگترین تحلیل‌ها محسوب می‌شود؛ چرا که شامل بیش از یک میلیون شرکت‌کننده بود که محققان بیش از یک دهه به بررسی آنها پرداخته بودند.

محققان در ادامه افزودند: یافته‌های این بررسی ممکن است نشان دهنده دخالت مکانیسم‌های متعدد در ارتباط بین سلامت پریودنتال/بیماری بافت‌های اطراف دندان و مشکلات شناختی باشد. اعتقاد بر این است که بیماری لثه با افزایش تعداد مواد شیمیایی التهابی در خون، نورون‌ها را از بین می‌برد. التهاب سیستمیک به خودی خود یک عامل تعیین کننده مستقل برای زوال شناختی است و سایر عوامل خطرناک از جمله دیابت، فشار خون بالا و کلسترول و حتی افزایش سن را با زوال شناختی مرتبط می‌کند. از دست دادن دندان همچنین ممکن است با کاهش قدرت فک، قدرت مغز را مختل کند و منجر به از بین رفتن ماده خاکستری شود. یافته‌های این مطالعه در مجله “American Geriatrics Society” منتشر شد.

سلامت دندان‌ها با این سه ویتامین

کمبود ۳ ویتامین و نخوردن خوراکی‌های حاوی مواد مغذی خاص، به سلامت دندان و لثه آسیب می‌رساند.

به گزارش آی زندگی، در این رابطه مصرف ویتامین‌های کلسیم، ویتامین D و ویتامین B12 در سلامت دندان و لثه تعیین کننده هستند.

کلسیم

کمبود دریافت مناسب کلسیم می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود که یک بیماری استخوانی است که با از دست دادن تراکم استخوان و ضعیف شدن استخوان مشخص می‌شود. پوکی استخوان فک را بیش از حد ضعیف کرده و موجب عدم حمایت از ریشه دندان و از دست دادن آن شود.

کمبود کلسیم موسوم به هیپوکلسمی خطر پوسیدگی دندان و شکنندگی عمومی دندان را افزایش می‌دهد.

اگر از مصرف غذاهای پر از کلسیم مانند لبنیات، کلم پیچ و اسفناج لذت نمی برید، برای سلامت استخوان و دندان ها روزانه مکمل کلسیم مصرف کنید.

ویتامین D

در افراد دچار کمبود ویتامین D جذب کلسیم دشوارتر است. حتی اگر مقدار زیادی کلسیم بخورید، ممکن است در معرض خطر پوکی استخوان و پوکی استخوان باشید. اگر به اندازه کافی از این ویتامین مهم مصرف نکنید، از دست دادن دندان را شاهد خواهید بود.

علاوه بر این، عدم دریافت مناسب ویتامین D می تواند منجر به ایجاد حفره دندانی شود. در واقع، یک مطالعه نشان داد که کودکانی که روزانه مکمل ویتامین D دریافت می‌کنند، ۴۷ درصد کمتر از گروهی از کودکانی که این مکمل را دریافت نکرده‌اند، حفره‌های دندانی کمتری ایجاد می‌کنند.

منابع غذایی خوب ویتامین D شامل زرده تخم مرغ، گوشت قرمز و ماهی سالمون است.

ویتامین B۱۲

کمبود ویتامین B12 می تواند خطر ابتلا به نوع شدید بیماری لثه به نام پریودنتیت را افزایش دهد.

طبق مطالعه اخیر افراد با سطوح پایین ویتامین B12 در خون، نه تنها بیشتر از پریودنتیت رنج می‌برند، بلکه احتمال بیشتری برای تجربه علائم شدید پریودنتیت، مانند عمق بیشتر پاکت لثه‌ها، نسبت به افرادی که دارای بالاترین سطح پاکت هستند نیز هستند. { پاکت پریو در حالت پیشرفته بیماری لثه ، شیار طبیعی لثه اطراف دندان که باید بین صفر تا یک میلی متر عمق داشته باشد ، عمیق‌تر می‌شود}

ویتامین B12 برای سلول‌های خونی سالم مهم بوده و به بهبود زخم کمک می‌کند.

منابع غذایی خوب B12 شامل شیر، ماهی و غذاهای غنی شده با ویتامین B12 است. با این حال، مکمل های ویتامین B12 نیز در دسترس هستند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 40997

ارسال نظر