نگران کدام سردردها باشیم؟

متخصص مغز و اعصاب گفت: سردردهای حاد معمولا با علائم عصبی شامل دوبینی، تاری دید، تب و کاهش سطح هوشیاری همراه هستند.

نگران کدام سردردها باشیم؟

 فرهاد عصارزادگان متخصص مغز و اعصاب و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما با تقسیم‌بندی سردردها به دو گروه سردردهای اولیه و ثانویه، گفت: سردردهای اولیه خوش خیم و تکرار شونده هستند و معمولا خطرناک نیستند، میگرن و سردردهای عصبی از جمله سردرهای اولیه محسوب می‌شوند‌.

وی ادامه داد: در سردردهای ثانویه معمولاً مسائل تهدید کننده حیات وجود دارد که از مثال‌های ساده آن، سردرد‌های ناشی از عفونت های گوارشی تا نمونه‌های خطرناک آن که به دنبال خون‌ریزی‌های مغزی ایجاد می‌گردد را شامل می شود.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: سردردهای ثانویه حتماً علتی دارند اما سردردهای اولیه بدون علتند و معمولا کم خطرتر و خوش خیم ترند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سردردها به دو نوع حاد و مزمن تقسیم بندی می‌شوند؛ سردردهای مزمن در گروه سردردهای اولیه قرار دارند و سردردهای حاد به دنبال یک علت ثانویه ایجاد می‌شوند.

وی گفت: اگر فردی بیش از ۱۵ روز از ماه را مبتلا به سردرد باشد و با این سردردها به مدت ۳ ماه دست به گریبان باشد، مبتلا به سردرد مزمن است.

عصارزادگان افزود:‌ سردردهای حاد معمولاً با این علائم همراه هستند و به یکباره ایجاد می‌شوند. بیمار معمولاً سابقه‌ای از این سردردها را ذکر نمی‌کند؛ این نوع سردردها گاهی با علائم عصبی (دوبینی، تاری دید، تب، کاهش سطح هوشیاری) همراه هستند.

این متخصص مغز و اعصاب ابراز کرد: شیوع سردردهای حاد بسیار کمتر است اما معمولاً بسیار جدی ترند، سردردهای حاد نیاز به تشخیص و اقدام فوری دارند.

وی در خصوص علت بیماری میگرن گفت: بیماری پایه ژنتیک دارد و در خانواده‌های که سابقه فرد مبتلا به میگرن وجود دارد، بیشتر دیده می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب متذکر شد:‌ میزان شیوع بیماری میگرن در بانوان ۱۸ درصد است،که اغلب تحت تاثیر هورمون است و در دوران قاعدگی دچار حملات میگرنی می‌شوند. شیوع میگرن در بانوان ۳ برابر آقایان است.

عصارزادگان در خصوص درمان میگرن، گفت: ۲ مدل درمان داریم. یک مدل درمان علامتی است که در هنگام بروز سردرد صورت می‌گیرد. مدل دوم درمان‌های پیشگیری کننده است. در این روش بیمار در این ماه، تحت درمان‌های دارویی قرار می‌گیرد تا ماه آینده به سردرد مبتلا نشود.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سؤال که آیا همه بیماران میگرنی نیاز به درمان‌های پیشگیری کننده دارند، افزود: همه بیماران نیازمند درمان‌های پیشگیری کننده نیستند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه افرادی تحت درمان پیشگیری کننده قرار می‌گیرند، گفت: در بیمارانی که بیش از چهار بار در ماه سردرد می‌شود و یا تعداد سردرد از هفته‌ای یک بار کمتر است اما چنان  شدتی دارد که مجبور به ماندن در خانه می‌شود، از درمان‌های پیشگیری کننده استفاده می کنیم.

کارشناس برنامه تصریح کرد: بعضی از مواد غذایی از جمله لبنیات به ویژه پنیر، شکلات های کاکائودار، ادویه جات تند، مواد افزودنی خوراکی‌ و... باعث تشدید دردهای میگرنی می‌شوند.

عصارزادگان خاطرنشان کرد: در این میان از بین رفتن نظم خواب، نورهای تند، خستگی و گرسنگی، تغییرات آب و هوایی، استشمام عطرهای تند و.... از عوامل آغاز کننده سردردهای میگرنی محسوب می‌شوند.

وی متذکر شد: حجم زیادی از بیماران، به دنبال مصرف بیش از حد مسکن مبتلا به سردرد می‌شوند که در بیماران مبتلا به میگرن مزمن بسیار شایع است.

عصارزادگان در پاسخ به این سوال که چه کسانی مبتلا به سندروم سردردهای بعد از مصرف مسکن می‌شوند، گفت: اگر فردی بیش از ۱۵ روز در ماه مسکن ساده بخورد و یا بیش از ۸ الی ۱۰ روز ترکیبات کدئین دار مصرف کند، مبتلا به این سندروم می‌شود. مسکن‌ها را با احتیاط بیشتری مصرف کنید.

کارشناس برنامه داروها، طب سوزنی و تزریق بوتاکس را از جمله راه‌های درمان میگرن ذکر کرد.

 

منبع: فارس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 40592

ارسال نظر