هرگز این نوشیدنی‌ها را مخلوط نکنید!

آیا می‌دانید آبمیوه‌هایی که نباید با هم ترکیب کرد چه خصوصیاتی دارند؟ خوردن کدام میوه‌ها با هم ممنوع است؟ ترکیب آب میوه‌ها با هم چطور می‌تواند برای سلامت مضر باشد؟

هرگز این نوشیدنی‌ها را مخلوط نکنید!

 آبمیوه‌های طبیعی سرشار از ویتامین و مواد مغذی برای بدن هستند، اما ترکیب برخی از آبمیوه‌ها با هم به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. در واقع ممنوعیت مصرف همزمان میوه‌ها معمولاً به دلیل ناهماهنگ بودن ترکیبات دو میوه است و می‌تواند سبب بروز مشکلاتی جدی در سلامت شود. در ادامه می‌توانید با لیست آبمیوه‌هایی که نباید با هم ترکیب کرد آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد این که کدام میوه را نباید با یکدیگر خورد پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

لیست آبمیوه‌هایی که نباید با هم ترکیب کرد

همه میوه‌ها به تنهایی دارای ویتامین‌ها و خواص بی‌نظیری برای سلامت هستند. در برخی از مواقع ممکن است میوه‌ها از نظر ترکیبات با هم ناسازگار باشند و از همین رو مصرف همزمان آن‌ها موجب بروز مشکلاتی جدی شود. اما آیا می‌دانید آبمیوه‌هایی که نباید با هم ترکیب کرد کدام آبمیوه‌ها هستند؟ خوردن کدام میوه‌ها با هم ممنوع است؟ در ادامه می‌توانید با لیست آبمیوه‌هایی که نباید با هم ترکیب کرد آشنا شوید.

۱- پرتقال و هویج

ترکیب آب پرتقال و آب هویج از آن دسته آبمیوه‌هایی است که طرفداران زیادی دارد. حتی در بسیاری از آبمیوه فروشی‌ها نیز این آبمیوه ترکیبی به فروش می‌رسد. اما باید بدانید که ترکیب هویج و پرتقال با هم به هیچ عنوان مناسب نیست. مصرف هم زمان آب پرتقال و هویج می‌تواند موجب بروز مشکلات گوارشی مثل سوزش سر دل، رفلاکس معده و حتی مشکلات کلیوی شود.

از طرف دیگر این آبمیوه برای افرادی که به مشکلات گوارشی یا کلیوی مبتلا هستند نیز به هیچ عنوان مناسب نیست. پس بهتر است از این به بعد این دو آب میوه خوش طعم و مفید را جداگانه میل کنید. در عوض ترکیب آب سیب و پرتقال یک گزینه مناسب است.

۲- پاپایا و لیمو

شاید کمتر کسی فکر ترکیب آبمیوه پاپایا و لیمو باشد، اما جالب است بدانید که ترکیب این دو میوه با هم می‌تواند کشنده باشد. مصرف هم زمان آب لیمو و پاپایا موجب ایجاد کم‌خونی و عدم تعادل هموگلوبین می‌شود و این موضوع به خصوص برای کودکان به شدت خطرناک است.

۳- گواوا و موز

ترکیب دو میوه گواوا و موز یک ترکیب سمی اسیدی است که به هیچ عنوان نباید به صورت همزمان مصرف شوند. مصرف همزمان این دو میوه موجب ایجاد حالت تهوع، نفخ و سردردهای مداوم می‌شود.

۴- لیمو و انبه هندی

مصرف هم زمان انبه هندی و لیمو هم موجب بروز کم خونی و مشکلاتی جدی در هموگلوبین خون می‌شود. بنابراین سعی کنید این دو میوه را به صورت همزمان مصرف نکنید.

۵- ترکیب میوه و سبزیجات مختلف

میوه‌ها و سبزیجات به هیچ عنوان نباید به صورت ترکیبی مصرف شوند. میوه‌ها حاوی قند بیشتری هستند و هضم آن‌ها دشوار است. مصرف همزمان میوه و سبزیجات به صورت آبمیوه می‌تواند موجب عارضه اسهال، سردرد، عفونت و درد معده شود.

۶- ترکیب پرتقال و شیر

خیلی از افراد گمان می‌کنند اضافه کردن شیر به آبمیوه موجب مغذی شدن آن می‌شود. اما باید بدانید که ترکیب شیر و آب پرتقال موجب بروز مشکلات گوارشی می‌شود. درواقع پرتقال مانع هضم شیر و نشاسته می‌شود و مصرف آن به خصوص برای بزرگسالان مضر است.

۷- ترکیب آناناس و شیر

شیر و آناناس دو ترکیب فوق‌العاده مضر هستند که به هیچ عنوان نباید با هم مصرف شوند. مصرف همزمان آب آناناس و شیر با هم موجب تهوع، عفونت، اسهال، سردرد و دردهای گوارشی می‌شود.

۸- موز و پودینگ

خیلی از ما از موز برای خوشمزه‌تر شدن پودینگ استفاده می‌کنیم، اما باید بدانید که موز و پودینگ به هیچ عنوان ترکیب مناسبی نیستند. هضم این ۲ ماده برای معده دشوار است و موجب تولید سم در بدن می‌شود.

چرا نباید برخی آبمیوه‌ها را با هم ترکیب کنید؟

اولین موضوعی که در مورد ترکیب آب میوه‌های مختلف وجود دارد، این است که برخی طعم‌ها با هم ناسازگار هستند. در کنار ناهماهنگ بودن ترکیبات میوه‌ها برخی اوقات ترکیب دو آب میوه موجب ایجاد یک طعم عجیب و بدمزه می‌شود.

بنابراین بهتر است بدون توجه به این نکته همه میوه‌ها را ترکیب نکنید. از طرف دیگر برخی میوه‌ها و سبزیجات به خوبی با هم ترکیب نمی‌شوند و بافت آن‌ها جداگانه باقی می‌ماند. این میوه‌ها معمولاً بعد از ترکیب شدن با هم مزه و بافت فوق‌العاده بدی پیدا می‌کنند.

توجه داشته باشید که ترکیب برخی آبمیوه‌ها می‌تواند برای افرادی که معده حساسی دارند، مشکل‌ساز باشد. متخصصین تغذیه همواره تأکید می‌کنند که میوه‌ها و سبزیجات را به صورت مجزا مصرف کنید. به علاوه ترکیب میوه‌ها و سبزیجات با هم موجب ایجاد گاز در معده می‌شود. معمولاً میوه‌ها سریع‌تر هضم می‌شوند و این موضوع موجب بروز مشکلات گوارشی می‌شود.

چه سبزیجات و میوه‌هایی نباید تبدیل به آبمیوه شوند؟

اضافه کردن برخی میوه‌ها و سبزیجات به آبمیوه تحت هیچ شرایطی پیشنهاد نمی‌شود. در واقع برخی میوه‌ها و سبزیجات اصلاً گزینه‌های مناسبی برای درست کردن آبمیوه نیستند. اما خیلی از ما به اشتباه از آن‌ها در آبمیوه‌های مختلف استفاده می‌کنیم و هیچ اطلاعی از مضرات آن نداریم. در ادامه می‌توانید با لیست سبزیجات و میوه‌هایی که نباید به صورت آبمیوه مصرف شوند، آشنا شوید.

کلم بروکلی

کلم بروکلی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است. از همین رو خیلی از افراد برای لاغری و ویتامین‌رسانی به بدن از ترکیب کلم بروکلی در آبمیوه‌های خود استفاده می‌کنند. باید بدانید که مصرف آب کلم بروکلی موجب ایجاد اختلال در هضم و همچنین ایجاد عارضه نفخ و گرفتگی عضلات می‌شود. افرادی که به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا هستند، نباید به هیچ عنوان از آب کلم بروکلی یا انواع دیگر کلم استفاده کنند.

آووکادو

علیرغم خواص آووکادو برای بدن اما آووکادو میوه‌ای است که آب زیادی ندارد و از همین رو اصلاً برای تهیه آبمیوه مناسب نیست. اگر قصد دارید اسموتی تهیه کنید، می‌توانید مقداری آووکادو نیز به آن اضافه کنید.

سیب کامل و با هسته

سیب یک میوه فوق‌العاده برای آبگیری است. اما باید بدانید که آبگیری سیب آن هم با هسته‌های آن به هیچ عنوان کار درستی نیست. دانه سیب حاوی «آمیگدالین» است که در صورت متابولیزه شدن می‌تواند سمی باشد.

کلم پیچ

کلم پیچ از آن دسته از سبزیجاتی است که به دلیل وجود اگزالات برای افراد مبتلا به سنگ کلیه مضر است. بنابراین اگر به سنگ کلیه مبتلا هستند و یا در دسته افراد مستعد به این بیماری قرار دارید، بهتر است به هیچ عنوان از آب کلم پیچ در آبمیوه‌های خود استفاده نکنید.

گلابی

شاید خیلی از مردم آب گلابی مصرف می‌کنند، اما باید بدانید که گلابی حاوی ماده‌ای به نام «سوربیتول» است که غیرقابل هضم است و موجب ایجاد اسهال می‌شود. بنابراین اگر مشکل یبوست ندارید، بهتر است خوردن آب گلابی را فراموش کنید.

آناناس

آناناس حاوی فیبر و ویتامین‌های زیادی است، اما زمانی که آن را آبگیری کنید، همه فواید آن از بین می‌رود و تنها قند میوه باقی می‌ماند. بنابراین بهتر است آناناس را بدون آبگیری مصرف کنید.

ریواس

ریواس حاوی فیبر است و آب زیادی ندارد. از طرف دیگر برگ این گیاه سمی است و نباید مصرف شود. پس بهتر است از ریواس به شکل‌های دیگر و برای تهیه غذا استفاده کنید.

موز

موز میوه کم آبی است و از همین رو یک میوه فوق‌العاده برای تهیه انواع اسموتی است. بنابراین اگر دوست دارید یک آبمیوه خوشمزه بخورید، قطعاً اضافه کردن موز نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد و بهتر است برای تهیه اسموتی به جای آبمیوه استفاده شود.

سوالات متداول

کدام آبمیوه‌ها در لیست آبمیوه‌هایی که نباید با هم ترکیب کرد قرار دارند؟

اگر می‌خواهید بدانید خوردن کدام میوه‌ها با هم ممنوع است بهتر است به هیچ عنوان آب پرتقال و هویج، پاپایا و لیمو، گواوا و موز، لیمو و انبه را با هم ترکیب نکنید.

آیا ترکیب آب پرتقال و موز خوب است؟

موز از آن دسته میوه‌هایی است که آب زیادی ندارد و از همین رو برای تهیه آبمیوه مناسب نیست. بهتر است آب پرتقال را به صورت مجزا مصرف کنید.

ترکیب آب پرتقال و هویج ضرر دارد؟

ترکیب هویج و پرتقال با هم به هیچ عنوان مناسب نیست. مصرف هم زمان آب پرتقال و هویج می‌تواند موجب بروز مشکلات گوارشی مثل سوزش سر دل، رفلاکس معده و حتی مشکلات کلیوی شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 40046

ارسال نظر