تأثیر کافئین بر بدن

سلامت : کافئین یک داروی محرک است که شباهت کمی به داروی کوکائین و متامفتامین دارد؛ یعنی همان موادی که ما آن‌ها را دارو‌های اعتیاد‌آور می‌دانیم.

تأثیر کافئین بر بدن

سلامت : امروز نوشیدنی‌های کافئین‌دار محبوب‌ترین نوشیدنی جهان است. از آنجا که کافئین در بسیاری از غذا‌ها و نوشیدنی‌های متداول وجود دارد، به‌راحتی می‌توان خاصیت دارویی آن را نادیده گرفت. این ماده حتی در بیش‌تر نوشیدنی‌ها و غذا‌هایی که برای بچه‌ها تهیه می‌شود، وجود دارد. کافئین تأثیر قابل توجهی در سلامت جسمی دارد.

کافئین یک داروی محرک است. حتما تعجب می‌کنید اگر بدانید که کافئین شباهت کمی به داروی کوکائین و متامفتامین دارد، موادی که آن‌ها را دارو‌های اعتیادآور می‌دانیم. دارو‌های محرک تا حدودی با تحریک سیستم عصبی سمپاتیک کار می‌کنند که اثرات جسمی مانند "پاسخ جنگ یا گریز" را افزایش می‌دهند. این داروها با تقویت سیستم قلب و تنفس باعث می‌شوند هوشیارتر شوید؛ همچنین تنش عضلات را افزایش می‌دهند. هنگامی که کافئین در مقادیر زیادی مصرف می‌شود، عوارض جانبی ناخوشایندش می‌تواند از خفیف تا شدید متغییر باشد و حتی ممکن است به مصرف بیش از حد کافئین منجر شود.

حتی در زمانی که کافئین در حد اعتدال مصرف شود، شواهدی وجود دارد که اثرات جسمی منفی طولانی مدت دارد. در این مقاله مروری بر اثرات کوتاه و طولانی مدت کافئین روی بدن خواهیم داشت.

تأثیر کافئین روی قلب

به زبان ساده اثر محرک کافئین ضربان قلب را تسریع می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند که میزان کافئین که ضربان قلب در آن به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار می‌گیرد، ۴۰۰ میلی گرم و معادل حدود چهار فنجان قهوه دم کرده است.

باید گفت برای بیش‌تر افرادی که کافئین را در حد اعتدال می‌نوشند، کافئین لزوما مضر نیست. اما برای افرادی که مستعد اضطراب و استرس هستند، ممکن است احتمال بروز واکنش پانیک را افزایش بدهد؛ زیرا کافئین واکنش‌های اضطرابی را افزایش می‌دهد و افرادی که واکنش‌های پانیک را تجربه می‌کنند؛ معمولا دچار حملات قلبی می‌شوند.

کافئین در دوز‌های بالاتر با تغییر سرعت منظم ضربان قلب می‌تواند اثرات قابل توجهی در ریتم قلب ایجاد کند. این واکنش به آریتمی قلبی معروف است و می‌تواند جدی باشد. اگر فکر می‌کنید ضربان قلب شما غیر طبیعی است، با پزشک خود مشورت کنید.

 

در حال حاضر مشخص نیست که آیا کافئین در طولانی مدت خطر بروز مشکلات قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد یا خیر. در حال حاضر مطالعات زیادی وجود ندارد که نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی در آقایان و زنانی که کافئین مصرف می‌کنند باشد؛ اما توصیه‌ می‌شود افرادی که در حال حاضر مشکلات قلبی دارند، از مصرف بیش از حد کافئین خودداری کنند؛ زیرا سایر مطالعات نشان می‌دهند که کافئین و سایر محرک‌ها این وضعیت را تشدید می‌کنند. این توصیه شامل کودکانی که دارای مشکلات قلبی عروقی هستند نیز می‌شود؛ زیرا ممکن است با مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا در معرض کافئین قرار بگیرند.

تاثیر بر فشار خون

مطالعات به طور قطعی نشان داده‌اند که مصرف کافئین باعث افزایش فشار خون می‌شود. این تأثیر کافئین به "تاثیر بر فشار" معروف است که در همه گروه‌های سنی و جنسیتی مشهود است و به‌ویژه در افراد مبتلا به فشار خون بالا (فشار خون بالا) وجود دارد. اگر مطمئن نیستید که این مسئله درباره شما صدق می‌کند، ساده‌ترین روش کنترل فشار خون شما از طرف پزشک و عمل به توصیه‌های او در مورد تعدیل مصرف کافئین است.

تأثیر بر تراکم استخوان

مصرف زیاد قهوه در زنان و مردان با پوکی استخوان در ارتباط است. مصرف نوشابه در بچه‌ها با توده استخوانی پایین همراه است. توصیه می‌شود کودکانی که نوشابه زیادی می‌نوشند، حتما به این مسئله توجه کنند. بین مصرف زیاد کافئین و تراکم استخوان پایین ارتباط نزدیکی وجود دارد و این نگرانی در میان زنان جوان‌تر بیش‌تر است؛ زیرا زنان از قرص‌های ضد بارداری دارای پروژسترون مانند دارو‌های مدروکسی پروژسترون استات یا Depo Provera استفاده می‌کنند؛ درنتیجه مصرف کافئین در حد اعتدال از اهمیت بالایی برخوردار است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 3896

ارسال نظر