ایدز مانع باروری مردان می‌شود؛ فهرست عوامل ناباروری مردان

ناباروری می‌تواند ناشی از مشکلی در شما یا همسرتان باشد، یا ترکیبی از چند عامل که مانع باردار شدنتان می‌شوند. خوشبختانه امروزه روش‌های مؤثر و بی‌خطر زیادی وجود دارند که احتمال باردار شدن را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهند.

ایدز مانع باروری مردان می‌شود؛ فهرست عوامل ناباروری مردان

اگر شما و همسرتان دچار مشکل ناباروری هستید بدانید که خیلی‌ها مثل شما هستند. در ایالات متحده آمریکا، ۱۰ تا ۱۵ درصد از زوج‌ها نابارورند. ناباروری یعنی اینکه حداقل یک سال جلوگیری از بارداری را کنار گذاشته باشید و با وجود روابط جنسی مکرر هنوز باردار نشده باشید.

به گزارش عرشه آنلاین، ناباروری می‌تواند ناشی از مشکلی در شما یا همسرتان باشد، یا ترکیبی از چند عامل که مانع باردار شدنتان می‌شوند. خوشبختانه امروزه روش‌های مؤثر و بی‌خطر زیادی وجود دارند که احتمال باردار شدن را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهند.

اصلی‌ترین علامت ناباروری، باردار نشدن است و احتمالاً هیچ علامت بارز دیگری وجود ندارد. گاهی زنانی که نابارورند ممکن است پریودهای نامنظم داشته باشند یا پریود نشوند. در برخی موارد، مردانی که نابارورند ممکن است علائم مشکلات هورمونی را داشته باشند، مانند تغییراتی در رشد مو یا عملکرد جنسی. بیشتر زوج‌ها در نهایت با درمان یا بدون درمان بچه‌دار می‌شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

به‌احتمال زیاد نیازی نیست بابت بچه‌دار نشدنتان به پزشک مراجعه کنید، مگر اینکه دست‌کم یک سال برای باردار شدن تلاش کرده باشید.

اما خانم‌ها در موارد زیر لازم است به پزشک مراجعه کنند:

. ۳۵ سال به بالا دارند و شش ماه یا بیشتر است که تلاش می‌کنند باردار شوند

. بالای ۴۰ سال دارند

. پریودشان نامنظم است یا پریود نمی‌شوند

. پریودهای بسیار دردناک دارند

. مشکلات بارداری شناخته شده‌ای دارند

. اندومتریوز یا بیماری التهابی لگن در آنها تشخیص داده شده

. سقط‌های متعدد داشته‌اند

. تحت درمان سرطان قرار گرفته‌اند

آقایان نیز در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنند:

. تعداد اسپرمشان کم است یا اسپرمشان مشکل دیگری دارد

. سابقهٔ مشکلاتی مربوط به بیضه، پروستات دارند یا مشکلات جنسی دارند

. تحت درمان سرطان قرار گرفته‌اند

. بیضه‌های کوچک دارند یا کیسه بیضه‌شان متورم شده

. سابقهٔ ناباروری در خانواده دارند

علت‌های ناباروری

لازم است تمام مراحل طی تخمک‌گذاری و بارور شدن به‌درستی رخ بدهند تا بارداری صورت بگیرد. گاهی مشکلاتی که باعث ناباروری در زوج‌‌ها می‌شوند در زمان تولد وجود دارند و گاهی در سال‌های بعدی زندگی ایجاد می‌شوند. علت‌های ناباروری می‌تواند فقط مربوط به زن یا مرد و یا مربوط به هر دو باشد. گاهی هم هیچ علتی برای ناباروری پیدا نمی‌شود.

علت‌های ناباروری در مردان

. تولید یا عملکرد غیرنرمال اسپرم به دلیل نهفته بودن بیضه‌ها، نقص‌های ژنتیکی، مشکلاتی در سلامتی مانند دیابت، یا عفونت‌هایی مانند کلامیدیا، سوزاک، اوریون یا HIV. بزرگ بودن رگ‌ها در بیضه‌ها (واریکوسل) نیز می‌تواند بر کیفیت اسپرم اثر بگذارد.

. مشکلاتی در انتقال اسپرم به علت مشکلات جنسی، مانند انزال زودرس، بیماری‌های ژنتیکی خاص، مانند فیبروز کیستیک، مشکلات ساختاری مانند انسداد در بیضه یا آسیب به اندام‌های تناسلی.

. زیاد در معرض فاکتورهای محیطی قرارگرفتن، مانند سموم و دیگر مواد شیمیایی و تشعشع. دود سیگار، الکل، ماری‌جوانا و استروئید‌های آنابولیک و مصرف داروهایی برای درمان عفونت‌های باکتریایی، فشارخون بالا و افسردگی نیز می‌توانند بر باروری اثر بگذارند. مکرراً در معرض حرارت بودن، مثلاً در سونا یا وان آب داغ هم می‌تواند دمای بدن را بالا برده و بر تولید اسپرم اثر منفی بگذارد.

. آسیب‌های مرتبط با سرطان و درمان آن، از جمله شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی. درمان سرطان می‌تواند تولید اسپرم را تحت‌تأثیر قرار بدهد و این اثر گاهی شدید است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 35563

ارسال نظر